четвъртък, 25 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    10719 прочитания

    Как работи коучингът?

    Какво да очакваме като резултат от една коучинг програма – вижте какво разказват Гергана Павлова и Пламен Петров – ководещи на Intunity Coaches, и личните впечатления на мениджъри от различни компании
    05 март 2015, 11:32 a+ a- a

    От няколко години коучингът е много популярен в България, а причината за това според Пламен Петров и Гергана Павлова - партньори в Equinox Partners, е, защото работи и дава добри резултати.

    „Това е тенденция, която наблюдаваме от последните няколко години по целия свят. Проблемът на повечето организации не е, че един или двама човека не работят добре или не са мотивирани, а че голяма част от хората, които работят нормално, могат да работят и да живеят много по-добре. Това могат да го постигнат именно с помощта на коучинга”, убеден е Пламен Петров.

    Как работи коучингът всъщност и какво можем да очакваме като резултат от една коучинг програма, попитахме Пламен и Гергана, които са ководещи и създатели на програмата Intunity Coaches. Срещнахме се и с някои от хората, които са се включили в нея, за да споделят своите лични мотиви да се насочат към коучинга. Попитахме ги и забелязват ли промени в начина си на действие в реалния бизнес живот.
     
    Какво е коучинг и как работи?


     
    Пламен, Гергана, бихте ли ни описали как работи коучингът?
    Пламен Петров: За да има ефект от коучинга, това трябва да е процес, а не еднократен акт. Не се получава с една среща или дори с две или три. Това, което показва практиката, е, че коучингът работи тогава, когато човекът стартира с намерение да направи или да се случи нещо за определен период от време, например за 6 месеца, 12 месеца, 18 месеца. Дори и да не знае какво точно иска да получи в края на този период, той започва с някакво намерение. Чисто технически се провеждат т.нар коучинг сесии, които се фиксират през една, две седмици или веднъж в месеца, а основната работа се случва между самите сесии. Коучингът не е просто времето, което прекарвате с коуча, това е цялостен процес. Наскоро с един клиент си говорихме и го питам как е, какво работи и какво не. Това, което ми каза, е, че в самото начало е знаела, че няма да й давам отговори, а само ще й задавам въпроси. На третия месец тя сама вече е започнала да си задава и въпросите. В един момент начинът, по който човек гледа на света, се променя.

    Лично вас как ви промени?
    П.П.:Аз бих казал, че след първите пет месеца на нашето собствено обучение, да изключим факта за тоталната промяна в кариерата, настъпи осъзнаване, кое е важно и  кои са нещата, които считам, че са важни в бизнеса и живота ми. Не само на ментално ниво, а и в действията. Това се случва и при хората, които се включват в нашите програми. Променят професиите си. Някъде с по-остри завои, някъде не с толкова остри. С една дума, ако трябва да кажа – ставаш по-свързан със себе си.

    Какви са ефектите и промените, които настъпват в резултат на коучинг обучение?

    Гергана Павлова: Аз, преди да се докосна до коучинга, имах съвсем различен начин на мислене. Мислене, което е повече в посока: „Какво е това, което не работи? Кое е това, което трябва да се поправи?“. Това е прекрасно качество, но невинаги работи. Не във всички ситуации. В момента съм: „Какво е възможно за мен? Какво още искам да създам? Какво ми е необходимо, за да стигна там?“.

    За да има ефект една коучинг програма, колко най-кратка може да бъде?
    П.П.:  Преди да влезем в първото коучинг обучение, което с Гери преминахме заедно, съм бил в редица еднодневни, четиричасови обучения -  вътрешни коучинг обучения в IBM. Еднодневно или двудневно обучение е само като индикатор, за да видиш дали в момента ти е времето да се занимаваш с това. Изискването на международната коуч федерация е минимум 60 часа специфично обучение. Но този минимум е дори под хигиенния минимум според мен, колкото човек да усети енергията и импулса да се занимава  това. За да се чувства комфортно да се занимава и работи с клиенти, според мен са необходими поне 120 часа, но не в рамките на един месец, а през определен период от време.
    Г.П.: За мен ученето и разширяването на коуча, ако избере да прилага този подход, следва да бъде завинаги. Имаше етап в моя живот, в който осъзнато избрах да не правя коучинг  няколко месеца. В резултат на което усетих как започвам да се връщам към старите модели на мислене. Много трудно модел на мислене, изграждан в години, да се замени с нов, освен ако не се полагат грижи. Това е все едно да искате къщата да ви е чиста, но да не правите нищо по отношение на чистота. Това е същото. Особено за лидери, които водят хора след себе си.

    Колко трябва да е дълга една коучинг програма, за да има ефект?

    Изисква се осъзната работа върху себе си, за да можем да водим другите. За мен коучингът като подход е лидерството на новото време. Преди време го споделих в едно обучение, че моята лична визия за коуинга е, че след няколко години - не знам колко, аз ще трябва да си търся друга работа, просто защото всеки един човек ще развие този начин мислене. Всички ние ще си говорим така. По начин, който е овластяващ другия, начин, който те кара да се чувстваш, да усещаш смисъла за себе си. Начин, който те кара да изразяваш пълния си потенциал във всеки един момент. И за мен това е начинът на управление на компаниите, на лидерството на бъдещето, което е сега.

    Какви хора имат интерес и с какви очаквания започват да изучават коучинг?

    Вие сте създатели на програмата Intunity Coaches. Тя за кого е предназначена – за хора, които искат да се занимават професионално с коучинг или за лично усъвършенстване?
    П.П.: В рамките на програмата ние преподаваме всички 11 компетенции и след като я завърши човек, може да се присъедини към гилдията, да стане член на международната коучинг федерация, да се развива професионално или да използва това за личностно усъвършенстване. 
    Г.П.:  Програмата се казва Intunity Coaches. Името е малко странно, но въплъщава идеята на тази програма. Чисто технически, тя е пет месеца, но както в един коучинг процес, програмата ни протича през срещи, които са физически. Истинската работа е отвъд срещите с нас като ководещи на тази програма. Ние сме обучени и сме изследвали много школи досега и мога да кажа, че програмата е уникална и автентична по отношение на това, че съчетава източната философия със западната структурираност. Ключовото е, че разчитаме и стимулираме човек да намери собствения си автентичен, уникален глас като личност, професионалист или коуч. Още от ден първи работим с хората. Програмата е насочена към изявата на личния потенциал още по време на обучението, защото в крайна сметка, ако се научим да работим със себе си и да управляваме себе си, ще можем много по-лесно да управляваме или да подкрепяме другите да правят същото за себе си.

    Как реално протича една петмесечна коучинг програма?

    Какво се случва през тези 5 месеца?
    П.П.:  Чисто технически всеки месец е посветен на отделен модул. В рамките на три присъствени дни – петък, събота и неделя винаги, защото хората са работещи, провеждаме обучения, в които има много интензивна работа – коучинг демо сесии. Ние следваме модела, който сме създали. Той започва с Аз-а. Всеки месец, хората, които са завършили предходните издания, и тези, които в момента се обучават, се събираме на чаша вино, споделяме, общуваме.
    Г.П.:Нашето обучение включва и много артистични аспекти. Имаме рисуване, танци. Използваме философията на аржентинското танго като ключова философия за създаване на партньорство, което работи. Затова използваме и чисто  танцови елементи. Обхващаме широк спектър от различни философии. От време на време включваме елементи от квантовата физика, теория на относителността. Използваме много цветове, пластилин, пастели и т.н. Причината да използваме всичко това е, за да стимулираме творческия заряд във всеки един от нас. Може би в трети, четвърти модул се отключва този потенциал.

    Как реагират бизнес хората - успяват ли да излязат от този образ, който трябва да имат в компанията, която управляват?
    Г.П.: Това се случва много плавно. Всеки, който е дошъл, е дошъл, без да очаква, но с намерението да се себеизгражда,  себеизразява  и  себеизявява по един уникален начин, но не и с очакването какво ще бъде.
    Какви хора имат интерес към коучинга?
    П.П.: Ние досега сме направили две издания, т.е. имаме 24 участници за 10 месеца и не мога да кажа, че сме някаква представителна извадка за хората, които искат да изучават и да се развиват в тази посока, но основните хора са собственици на бизнес, предприемачи, мениджъри, които се занимават или с търговски отношения, управление на клиентите и може би около 2-3 процента са хора, които се занимават с човешки ресурси.

    Какви са техните мотиви? С какви очаквания идват при вас?
    П.П.:  На първия ден, на първия модул, започваме с въпроса: Кое ви доведе тук? Получаваме много интересни отговори. Основното е, че хората припознават програмата като място, където могат в защитена среда да изследват собствените си лимити за това, какво могат да бъдат, да станат, да правят и да имат.

    Вижте анкета с мениджъри от различни компании, които попитахме с какви мотиви са се включили и какви резултати отчитат те след преминаване на коучинг обучение

    Как се променят хората? Да кажем, как е работил преди и как след това?
    Г.П.:  Много е интересно да се наблюдава отстрани. Ние  не можем да кажем за средата в която са били, тъй като ние ги познаваме в средата, в която идват при нас. Но това, което споделят самите те, е, да кажем, развитие на уменията,  дори не развитие, а припомняне на умения за фасилитиране на срещи, и то конкретно в корпоративна среда, по много по-ефективен начин.  Друго, което споделят, е начинът, по който се променят взаимодействията на хората около тях. Комуникацията също  -  хората започват сами да си задават въпроси. Нещо, което ние много често правим. Самите те споделят, че получават обратна връзка от своите близки или колеги, че въздействието е стигнало и по-далеч, дори без да правят директен коучинг по начина, по който ние ги обучаваме. Самото поведение, нагласите се променят.  Поведението всъщност е резултат от това, кой ставаш ти и как се разгръщаш.

    Как човек, който вече е изградена личност, при това доказал се професионалист, се променя?
    Г.П.:  Знаете ли, промяната постоянно се случва. Много е рисковано човек да си помисли, че той вече се е усъвършенствал, научил се е. Всъщност ние казваме, че усъвършенстването само по себе си не е по-важно от стремежа към усъвършенстване. Защото разбираме, че всичко е път. Ние често правим препратки с  Вселената и човек. Ние сме една малка реплика на Вселената. Какъвто и телескоп да вземем, в момента, в който стигнем докрая, то край няма, а хоризонтът се увеличава. Това е абсолютно валидно и за нас като човешки същества, личности и професионалисти.  Усъвършенстването - независимо дали на умения, знания или способности - край няма.

    Тоест хората, които се включват в коучинг програмата, дори и без да го осъзнават, но идвайки, те самите търсят промяна?
    Г.П.:Абсолютно. 100 процента от хората, които влизат в нашата програма, независимо дали след това избират да продължат пътя си като професионални коучове, или не, влизат с най-първото намерение личностното си развитие, разширяване и изграждане.

    Защо коучинг програмите са скъпи?

    Коучинг програмите са скъпи. Защо?
    П.П.:  Ако купите една книга за 30 лева и благодарение на нея вземете важно решение или структурирате бизнеса си, така че увеличите продажбите си да речем с 2 000 000 лева, скъпа ли е тази книга? Ако обаче си купите книгата и единственото нещо е да събира прах в библиотеката, да, това е скъпа инвестиция. Ние самите абсолютно никакво колебание не изпитахме, когато дойде време да инвестираме десетки хиляди левове в нашето обучение, при това пътувайки в чужбина всеки месец. Въпреки това изобщо не съм се замислял за цената, защото виждах каква е възвращаемостта за мен. И нещо повече, независимо дали се гледа като разход или инвестиция, човек дали ще реши с Х пари да си купи нова кола или обучение, зависи от моментното състояние на човека. Давам си сметка,  че може би цените на обученията са малко над средното ниво на всички други видове обучения, но представете си „Цирк дю Солей“. Той е по-скъп от всички останали, обаче хората едва намират билети.
    Г.П.: Има и нещо друго. Скъпо или не, е въпрос на личен приоритет. Когато на човек му е приоритет да вземе, ако щете дори и занаят – това не изглежда скъпо. От друга страна, от бизнес гледна точка, да - тези обучения са скъпи, защото услугата дава резултат. Международната коучинг федерация измерва възвръщаемостта от ползването на тази услуга със 700-800%. Съответно услугата коучинг е скъпа услуга, а оттам - и обучението. Това е много силен измерител за личната мотивация на този, който дава парите си. И приоритет. И дали истински го желае.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 12 часа
    България е 1-ва в Европа по брой заети жени в технологичния сектор
    36% са момичетата в училищата с професионални направления „Компютърни науки“, „Приложна информатика“ или в профил „Софтуерни и хардуерни науки“
    преди 12 часа
    IWG добави 867 нови локации в световен мащаб през 2023 г.
    Тенденцията бизнесът да се насочва към хибридни работни решения набира скорост, като IWG договаря почти двойно повече локации в сравнение с 2022 г.
    преди 13 часа
    ЕП прие директивата относно работата през платформа
    За първи път се въвежда регулация за използването на алгоритми на работното място
    преди 13 часа
    ЕС с нови правила за големите фирми
    Дружествата ще трябва да следят дали стоките им не идват от места с използване на детски труд и замърсяващи природата
    преди 15 часа
    преди 18 часа