сряда, 22 януари 2025   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    5748 прочитания

    По какви причини българските мениджъри искат да сменят работата си?

    В кои сектори мениджърските възнаграждения са най-високи и как компаниите задържат ключовите си таланти - вижте данни от тазгодишното проучване на OD&M Consulting
    17 юни 2015, 15:31 a+ a- a

    Възнаграждението е причина номер едно за смяна на работата за най-голяма част от българските мениджъри. Това показва годишното проучване на пазара на човешкия труд и капитал, инициирано за 14-та поредна година от OD&M Consulting. Данните показват, че 39% от българските мениджъри сменят работните си места заради възнаграждението. 36% вземат такова решение поради липса на кариерно развитие. Търсене на нова кариера е посочено като причина номер за доброволно напускане на компания от 28% от експертите. Натовареността на работното място пък е водеща причина за всеки пети мениджър (19%) да смени компанията си. 

    В проучването на възнагражденията CoRe (Compensation Research) през 2015 са участвали 173 компании и са изследвани над 75 000 индивидуални пакета възнаграждения. Сред изследваните сектори са банковият, застрахователният, ИТ, изнесени услуги, производства, в това число хранително и автомобилно, фармацевтичният и др.

    В последните две години доброволното текучество (процентът на хората, които доброволно напускат компанията спрямо средносписъчния брой персонал) е средно 10% и няма тенденция в повишаване или намаляване, показва още проучването. 

    В кои сектори мениджърите са най-добре платени? 

    Най-високи са възнагражденията на топ мениджмънта в производствените компании и телекомите, което се дължи на големината на тези видове компании и съответно по-големия обхват на отговорности на топ мениджмънта. За линейните мениджъри и експертите най-високи са заплатите във фармацевтичния сектор, а ИТ секторът традиционно плаща най-добре на специалистите си.

    Предвид концентрацията на бизнес в столицата традиционно заплатите и бонусите, които получават хората в София, са по-високи от тези в провинцията.

    Международните компании предлагат по-високи възнаграждения на топ мениджърите си и на своите експерти. Оперативните нива работници са със сходни възнаграждения в българските и международните компании.

    Според изследването в последните четири години средното увеличение на заплатите е около 5%, този ръст се запазва и през 2015. Същият процент се предвижда и за 2016. 

    Кои са най-популярните непарични придобвки, предлагани от компаниите в България? 

    Непаричните придобивки са традиционни в последните няколко години, но се прилагат все по-масово от работодателите като начини за стимулиране на служителите, посочват от  OD&M Consulting. Най-разпространени са мобилни телефони с приемлив лимит или без такъв, като такива имат 87% от служителите.

    84% от компаниите увеличават компетенциите и развиват хората си като ги обучават на различни умения. Профилактични прегледи осигуряват 75% от работодателите, а 67% от компаниите предлагат ваучери за храна на всички свои служители и лаптопи на определи позиции.

    Частно медицинско осигуряване предлагат 61%, а животозастраховки и застраховки за нетрудоспособност имат над 60% от заетите хора.

    Как компаниите мотивират ключовите си таланти?

    През 2015 продължава започналата да набира скорост през 2014 тенденция за търсене на начини от страна на работодателите за мотивиране на отделни, ключови за компанията служители. Най-често използваните според проучването прийоми са:

    Програми за обучение и развитие  за 39% от компаниите;

    Възможности за участие в предизвикателни/интересни проекти – 23%;

    Признание – 21%;

    Възможности за кариерно развитие – 20%;

    Увеличение на възнаграждението – 18%;

    Непарични придобивки – 17%. 

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 4 часа
    преди 7 часа
    Проучване: Местните инвеститори в ЦИЕ ще играят по-голяма роля на пазара на имоти през 2025
    Нарастващият глобален протекционизъм поражда опасения, но регионът може да привлече нови инвестиции в един преструктуриран световен пазар, сочи доклад на Colliers
    преди 8 часа
    United Group навлиза в производството на зелена енергия с инвестиция от 120 млн. евро в България
    Ще бъдат създадени 3 фотоволтаични електроцентрали и 1 вятърен парк
    преди 1 ден
    Австрийският бизнес у нас: Заплатите вече не са сред предимствата на България
    Австрия е вторият най-голям инвеститор в България, но нови инвеститори няма, продължават да инвестират присъстващите вече компании