За 13-и пореден път Българският форум на бизнес лидерите (БФБЛ) ще връчи своите Годишни награди за отговорен бизнес. За 2015-а година организацията отчете рекорден интерес към събитието.
Годишните награди за отговорен бизнес на БФБЛ отличават добрите практики на компаниите в областта на опазването на околната среда, образованието, развитието на служителите и цялото общество. Те получават признание, популярност и възможност да споделят идеи и опит в областта на корпоративната социална отговорност.
Тази година за призовете се състезават 93 проекта на 63 компании – повече от всякога в цялата история на конкурса. Най-оспорваните категории отново са „Инвеститор в обществото” и „Инвеститор в знанието” – те са привлекли съответно 25 и 21 номинации.
По темата за корпоративната отговорност разговаряхме с Ираван Хира – председател на БФБЛ и генерален директор на Hewlett Packard Enterprisе.
Нараства ли значението на социалната отговорност за компаниите в България?
Г-н Хира, вече няколко години по това време с Вас си говорим за отговорността на бизнеса в България. Считате ли, че социалната отговорност е тема за все повече компании в България? През последните няколко години наблюдаваме тенденция все повече компании да инвестират в програми и инициативи в полза на околната среда, служителите, образованието, обществото. Със сигурност можем да кажем, че корпоративната отговорност съвсем не е отличителна черта единствено на големите международни компании с опит, както беше преди 13 години, когато Форумът създаде конкурса. Все повече бизнес организации, независимо от своя размер и сфера на дейност, се ангажират с проекти в областта на корпоративната социална отговорност. Това може да се разглежда като знак за сериозната ангажираност на бизнеса с икономическите, социални и екологични предизвикателства днес.
И все повече български компании включват социалната отговорност в корпоративната си политика? Свидетели сме на значителен ръст на компаниите от сектора на малкия и среден бизнес, предимно малки български компании с 20-50 служители, които развиват много интересни и иновативни проекти. За да си отговорен, не е задължително да си голям и силен. Нужни са добро сърце, добри намерения и желание да действаш.
Много хора считат, че за компаниите най-важна е печалбата. Какво бихте им отговорили? Какво означава компаниите да са социално отговорни? Бизнесът не може да съществува, ако няма печалба, затова най-естественото нещо е да се стремим да бъдем успешни и печеливши. И, разбира се, този успех трябва да е стабилен. Затова е от значение компаниите да развиват устойчиви политики и да инвестират в дългосрочни практики. Инвестицията в обществото е може би най-сигурната инвестиция в създаването на висока добавена стойност и траен успех. Имено поради тази причина корпоративната социална ангажираност е залог не само за успешното развитие на бизнеса, а и гарант за благополучието на обществото.
Тази година колко са проектите, които участват в конкурса на БФБЛ? Тази година отбелязваме два рекорда в 13-годишната история на конкурса – 20% ръст на номинациите и приблизително 20% увеличение на компаниите-участници. По-конкретно – кандидатстваха 63 компании с 93 проекта. Това са компании с най-различен мащаб и от почти всички сфери на икономиката – търговия, високи технологии, комуникации, фармация, производствени и миннодобивни компании. Може да се каже, че целият бизнес спектър е ангажиран с обществените и екологични предизвикателства.
На какво се дължи ръстът в конкурса за отговорен бизнес - компаниите все повече отделят внимание на социалната отговорност или са все по-склонни да покажат това, което правят, и да се борят за признание?
Вие как си обяснявате този ръст: компаниите все повече отделят внимание на социалната отговорност или по-скоро са все по-склонни да покажат това, което правят, и да се борят за признание? Мисля, че до голяма степен има разбиране в компаниите, в управленските им структури, а също и сред служителите, че за да се развиваме устойчиво, е необходимо да се грижим за всичко около нас, без значение дали става дума за обществото или за природата. Тази нагласа и практика са гаранция за устойчивост. И вероятно основният фактор за растежа е именно това осъзнаване, че от подобни инвестиции печелят и двете страни – и обществото, и бизнесът. Струва ми се, че това е основната промяна, която наблюдаваме в последните години.
За тези, които познават дейността на БФБЛ, е ясно, но все пак да кажем как се определят победителите в конкурса? За 13 години Наградите за отговорен бизнес се утвърдиха като едно от най-престижните отличия в тази област до голяма степен благодарение на авторитетното жури. Като негови членове успяваме да привлечем уважавани обществени фигури, които са експерти в своята област. Кметът на София, г-жа Йорданка Фандъкова, за поредна година е председател на журито, а членове са вицепремиерът и министър на труда и социалната политика г-н Ивайло Калфин, председателите на различни търговски и стопански камари в България, посланикът на Великобритания, представителят на УНИЦЕФ, директорите на няколко граждански организации, експерт от БАН, представител на медиите. На този отбор от професионалисти дължим и авторитета на нашия конкурс.
Как ще бъдат определени победителите в Наградите за отговорен бизнес?
Влияние върху оценката на проектите оказва не толкова размерът на направената инвестиция, колкото въздействието им върху обществото или околната среда. Друг важен критерий е доколко тези инициативи са последователни и дългосрочни. В последните години наблюдаваме различни устойчиви модели. Свидетели сме как компаниите в продължение на години инвестират в една и съща кауза, така че тя да се развие и утвърди, за да постигне още по-големи резултати. Не на последно място сред критериите е факторът партньорство с други организации. Инициатива, която ангажира други бизнес партньори, обществото, служителите или местната власт има много по-голямо въздействие, отколкото ако е само кампания на отделна компания.
Има ли много компании, които традиционно участват във вашия конкурс? Да, компаниите, за които отговорността е част от бизнес стратегията, традиционно участват в Наградите за отговорен бизнес и това ни радва изключително много.
Дори и да не спечелят, не губят ентусиазъм? Както във всяко състезание, така и тук има победители, но най-ценното в този конкурс е, че той се превръща в притегателно място за съмишленици, които споделят своите завладяващи истории за проектите, за предизвикателствата и за резултатите от своите усилия. Споделят моментите, които считат за най-възнаграждаващи, и това е най-вълнуващата част. Участието в подобен конкурс зарежда с енергия и те мотивира да продължаваш напред. Ето защо вярваме, че конкурсът е платформа за споделяне на опит между съмишленици, които подкрепят различни каузи, но имат една цел и тя е подобряване живота на нашето общество. Нека не забравяме, че социалната отговорност не е лека област. Често проектите са свързани със сериозни предизвикателства пред обществото и проблеми на околната среда и природата, което изисква стабилна мотивация за справяне с тях, както и истинска отдаденост в името на каузата.
С подобряването на икономическата ситуация през последните години компаниите увеличават ли и ресурсите, които отделят за социална отговорност? Като време, средства и хора, които участват?
Споменахте, че бюджетът не е сред критериите, когато се определят победителите, но е интересно дали с подобряването на икономическата ситуация през последните години компаниите увеличиха и ресурсите, които отделят за социална отговорност? Като време, средства и хора, които участват? В конкурса няма задължително изискване да се посочват бюджетите на съответните проекти. Компаниите могат да направят това по своя преценка. Със сигурност бюджетът има значение, защото, както се казва, с финансов ресурс по-лесно могат да се постигат някои неща, но парите сами по себе си не са достатъчни. Наблюдаваме тенденция на нарастваща ангажираност от страна на служителите. А когато говорим за социална отговорност, най-често става дума за доброволчество. В последно време се забелязва по-скоро увеличаване броя на служителите, които се ангажират с различни обществени каузи, отколкото увеличаване на бюджетите, които компаниите инвестират.
Миналата година споменахте, че все по-често служителите са в основата на проектите. Това също е положителна тенденция, която показва, че не само за компаниите, но и за служителите социалната отговорност вече не е нова тема. Така е и бих могъл да дам пример с нашата компания Hewlett Packard Enterprisе. Преди десетина години, когато започвахме дейността си в България, компанията и управленският състав бяха водещи, те даваха посоката за различни каузи. Десет години по-късно мога да заявя, че каузите, инициативите и желанието идват най-вече от служителите. Сега ролята на мениджмънта е да отсее и синхронизира различните желания за подпомагане. В нашата компания доброволчеството действително е водещият фактор. В резултат ние се ангажираме много по-успешно и ефектът от работата ни е много по-голям.
Какво в проектите, които участват тази година в конкурса, прави най-силно впечатление?
Независимо дали става дума за конкретно училище, за идея за опазване на околната среда или за подпомагане на социално слаби групи, когато инициативата дойде от самите служители, се създава връзка с организацията и с хората, на които помагаме, изграждат се устойчиви отношения. Служителите виждат това и дават подкрепата си. Важно е да има желание и разбиране, с които проблемите да се преодоляват.
Какво Ви впечатли най-много в проектите тази година? Три неща ми направиха много силно впечатление. На първо място това, което вече споменах – голям брой малки и средни предприятия се ангажират с различни каузи. Това наистина е много добър знак, защото показва, че имат воля да са двигател на социални промени. На второ място е фактът, че участват не кампанийни, а дългогодишни проекти. И не на последно място, има много сериозна ангажираност от страна на самите служители. Обикновено в проектите на малките и средни компании участват 100% от служителите – забележителен резултат, който показва, че това съвсем не е поредната ПР акция, а че екипът иска да помогне и е отдаден на каузата, като дори отделя от личното си време. Обикновено тези кампании са в часовете след работа, през уикендите, през отпуските, което е индикатор, че хората са готови на това в името на добра кауза, която си заслужава.
Което е добра новина. Наистина е добра новина. Доброто действително е заразно. Надявам се следващата година отново да говорим за ръст на социалните проекти. Така всеки ще допринесе за това България да бъде, както ние в БФБЛ казваме, по-добро място за живот, работа и инвестиции.
Със сухопътния Шенген стоките ще пътуват по-бързо и с по-малко администрация, разходите за бизнеса ще са по-ниски, а хората ще получават по-свежи продукти – Вигинтас Шапокас, управител на BILLA България, пред Economy.bg