Книгата съдържа размислите на технологичния милиардер за стартирането на успешен бизнес
Питър Тийл е един от основателите на системата за онлайн разплащания PayPal. Снимка: Wikimedia Commons
Една от най-продаваните книги в света - „От нула до едно“ (Zero to one) на милиардера Питър Тийл излиза на българския пазар с логото на „Книгомания“. Веднага след публикуването ѝ през 2014 книгата влезе в годишния списък със 100-те най-продавани заглавия на Amazon. Питър Тийл е един от основателите на системата за онлайн разплащания PayPal и на софтуерната компания с фокус върху анализирането на данни Palantir Technologies. Тийл е първият външен инвеститор във Facebook, както и основен вложител в LinkedIn, Yelp и други успешни бизнес начинания, които в началото са изглеждали като рискована инвестиция.
„Тийл с лекота разсъждава върху „Хамлет“, бизнес хватките на Стив Джобс и Илън Мъск, проблемите на съвременното университетско образование, идиотските навици на зубрачите от Силициевата долина и настоящата стойност на технологичните компании. Той е толкова увлекателен разказвач, че негов студент (Блейк Мастърс) тайно е записал думите му – и така всъщност се е родила тази книга“, коментира българският редактор на книгата Димитър Събев.
„От нула до едно“ с подзаглавие „Размисли върху стартъпите или как да изградим бъдещето“ може да се чете по много начини. Като наръчник за предприемачи без голям начален капитал, но с идеи и амбиции; като помагало за студенти по икономика, готови да излязат извън коловоза на стандартните формули за успех; като разширяващо кръгозора четиво за всички, които се вълнуват от политическите и икономическите кризи в световен мащаб.
Ето какво пише Питър Тийл в предговора на книгата: „Всичко в бизнеса се случва само по веднъж. Следващият Бил Гейтс няма да направи операционна система. Следващите Лари Пейдж или Сергей Брин няма да създадат интернет търсачка. А следващият Марк Зукърбърг няма да изгради социална мрежа. Ако се опитвате да копирате тези момчета, значи не сте научили нищо от тях. Разбира се, по-лесно е да се имитира, отколкото да се твори нещо ново. Когато правим нещо, което знаем как се прави, се придвижваме от 1 към n и просто умножаваме нещо вече познато. Но всеки път, когато създаваме нещо ново, се придвижваме от 0 към 1.“
Езикът, на който е написана книгата, е разбираем и изпълнен със забавни асоциации, дори когато авторът преобръща представите ни за вредата от монопола и за ползата от свободната конкуренция: „Толстой започва „Ана Каренина“ със следното наблюдение: „Всички щастливи семейства си приличат, всяко нещастно семейство е нещастно посвоему“. В бизнеса е точно обратното. Всички щастливи компании са различни, защото всяка е постигнала монопол, решавайки уникален проблем. Всички провалили се компании са еднакви: те не са успели да избягат от конкуренцията“.