сряда, 24 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    32432 прочитания

    Колко получават топ мениджърите на големи компании в България?

    Един изпълнителен директор в България получава средно 100-120 хил. евро годишно, според данни на „Българска Екзекютив Сърч Асоциация“
    27 февруари 2017, 10:34 a+ a- a

    Какви са нивата на заплащане на топ мениджърите в големите компании в България и как са се променили през последните 3-4 години? 

    По данни на „Българска Екзекютив Сърч Асоциация“ (БЕСА), която ежегодно прави анализ на възнагражденията на топ мениджърите в компании, ползващи услуги по директно търсене, един изпълнителен директор в България получава средно 100-120 хил. евро годишно.

    Вижте какви са възнагражденията и на другите водещи роли в организациите (*K -хиляди): 

    Представената извадка е базирана на проектите по директно търсене на управленски позиции, преминали през членовете на БЕСА. Наблюдаваните компании са с персонал над 300 човека и над 10 млн евро оборот.

     

    Ето какви тенденции в нивата на възнагражденията на топ мениджъмнта очертават от „Българска Екзекютив Сърч Асоциация“ и как се променят функциите на водещите роли в организациите през последните години:

    1. Управляващите директори (без експати) имат все по-разнообразни като пакет и нива възнаграждения. Пряко определящи, освен сектора, е собствеността, регионалната структура и оборотът на компанията. За тях, както и за останалите позиции по-долу, най-интересно е задържането като нива на значението на бонусa и други вариращи плащания/участия (опции/акции) в годишния доход, и все по-интересните и разнообразни фиксирани придобивки. Освен стандартните за ранга релокационни пакети, все по-често наблюдаваме предоставяне на членства, поемане на разходи за МBA програми, гъвкавост на пътувания, подкрепа на личен и семеен живот, както и все по-директни дискусии за компенсаторни пакети и бонуси при подписване на договор за поемане на нова роля (sign in bonus).

    2. Оперативните позиции – оперативен директор, вкл. плант мениджър - заемат втора водеща позиция по нива на възнаграждение. Този факт се обуславя от високата активност и конкурентост в бранша (>40% от executive search проектите са в индустриалния сектор). Определящ е и форматът на развиващото се производство в България, който често е фокусиран върху чисто производство на детайл или продукт, изцяло за компанията–майка. Тези структури обикновено имат малки административни функции, с оперативен фокус, а стратегическите решения се взимат от нивата извън България.

    3. Финансовият директор, често член на Борда на директорите, запазва влиянието си, което заемаше в кризисните години. То е отразено и чрез нивото на възнаграждение, което изпреварва останалите „поддържащи“ функции. Промяната тук е по-скоро по отношение на търсените компетенции – лидерски умения, нетуъркинг, управление на риска и на паричните потоци, не толкова трансформационен мениджмънт, посочват от БЕСА. Наблюдава се промяна в обхвата и приоритетите на ролята - това е повлияно от създаването на центрове за споделени услуги, в или извън страната, които поемат дейности като осчетоводяване, управление на плащания и вземания, контролинг и други. В този контекст от финансовите директори все повече се изисква да управляват мулти-функционални и трансгранични взаимоотношения.

    4. Освен в чисто търговските компании, търговските директори сякаш губят двигателната си сила и носят все по-оперативен и тактически принос, отчитат от БЕСА. Значението им по отношение намиране на рентабилен път към пазара и оперативното ръководство на екипи и канали на дистрибуция е значително, но стратегически най-силно участие се наблюдава в български компании, търсещи пазари навън.

    5. Технологичните роли, които се откъсват от групата на „поддържащи“ функции, стават все по-стратегически и по-високо платени. Тази тенденция от секторна се разпростира и хоризонтално, измежду всички индустрии и компании, в които има вътрешни IT отдели. Нараства значението на тези роли за бизнес анализи, информационна сигурност, разработване на бизнес стратегията на компаниите, за таргетиран подход към клиентите, както и за подпомагане на процеса на ценообразуване и изготвяне на прогнози за продажби и т.н.

    6. Ролята на маркетинг директор на ниво страна дефлира в последните години, особено в международните компании, тъй като се наблюдава централизиране на стратегиите и подхода към продуктовите групи/услуги и силни процеси по клъстеризация. На обратния полюс са българските производители, които срещат трудности в това да намират и привличат маркетингови специалисти с широкоспектърен опит в областта. Нарастващ е фокусът върху привличане на експерти/мениджъри по дигитален маркетинг и мулти-ченъл маркетинг - опитът им в социалните мрежи е изключително търсен, но не непременно наличен на това ниво, което компаниите търсят.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 31 минути
    преди 3 часа
    преди 5 часа
    EY и denkstatt се обединяват в една от най-големите консултантски компании в областта на ESG у нас
    denkstatt става част от мрежата на EY в Австрия, България, Румъния, Унгария и Словакия и ще бъде позната под марката EY denkstatt
    преди 6 часа
    Google отмени някои от изискванията си, касаещи служители на нейни доставчици
    Това може да помогне на технологичния гигант да избегне договаряне със синдикатите
    преди 21 часа
    Проучване: 15% от офисите в София са празни
    Броят на операторите на гъвкави работни пространства в столицата е 63, предлагат общо 8717 работни места
    преди 24 часа