Вижте какво сподели Янив Натан, основател на компанията, за нейните планове за следващата година пред Economy.bg
За разлика от повечето големи аутсорсинг играчи, които стартират в чужбина и впоследствие разкриват офис в България, през 2010 Tek Experts отварят първия си обслужващ център именно тук. Към днешна дата в него работят над 400 души. Какви са плановете за развитие на компанията, попитахме нейния основател Янив Натан. Ето какво сподели той пред екипа на Economy.bg:
Защо избрахте да стартирате бизнеса си с отварянето на първия офис на „Тек Експъртс“ в България преди около 8 години и как се е променила бизнес средата оттогава досега?
Търсехме локация в европейска часова зона и комбинация от много добра техническа експертиза и възможност да бъдем конкурентни по отношение на разходите за правене на бизнес. За нас също така беше изключително важно местната култура да отговаря на нашите ценности. Прегледахме няколко локации в Европа, но когато дойдохме в България, наистина харесахме това, което видяхме. Тогава си казахме, че щом харесваме хората тук и те притежават необходимия опит в предоставяне на услуги за компаниите, това е правилното място за нас. Много сме щастливи, че избрахме София.
Освен това в България има традиции в развитието на технологиите, както и наистина големи постижения и успехи областта на STEM науките като цяло. И тъй като „Тек Експъртс“ се развива от предоставянето на техническа поддръжка към професионални услуги, опитът и експертизата тук са от ключово значение.
Откакто стъпихме в България, бизнесът се промени по много начини. Нашата компания и обхватът на услугите, които предоставяме, се увеличиха значително – това важи и за броя на клиентите.
Нещо повече, очакванията на клиентите се повишават с напредването на технологиите. Сега те търсят все по-задълбочена техническа експертиза, а ние сме готови да им я предоставим именно заради професионалистите в България.
Какви промени, свързани с новите технологии, очаквате да видите в аутсорсинг сектора през следващите 5 години?
Вече сме свидетели как машинното (само)обучение, изкуственият интелект (AI) и роботиката оказват влияние върху нашата индустрия. С течение на времето тези технологии ще заменят обикновените операции по аутсорсинг на бизнес процеси (BPO). Например виртуалният асистент на Google, базиран на изкуствен интелект, вече може да ви запази час за фризьор без човекът отсреща даже да разбере, че това е машина. Освен това, все повече от чат дейностите се извършват от роботи/ботове. В бъдеще тези технологии ще изземат изцяло ролята на компаниите, които предоставят подобни услуги. Вече сме свидетели на тази промяна и мисля, че през следващите няколко години тя ще става все по-осезаема.
Какви умения трябва да придобият или развият служителите, за да бъдат адекватни на случващите се промени?
Едно от нещата, които са изключително важни, е способността да се учиш бързо. Преди продуктите се съхраняваха в локална среда, а IT и софтуерните компании пускаха актуализация на всеки няколко месеца. В облачната среда промените се извършват ежедневно, така че инженерите трябва да могат да се справят с всички промени и да се адаптират към тях.
На второ място, хората ще трябва да се превърнат в експерти в областта на отворените технологии, които навлизат все повече в индустрията. Мисля, че тези две умения ще бъдат основни за инженерите.
Съществува и трети елемент, който е от решаващо значение, ако компаниите искат да останат релевантни към промените на пазара. Вече не става въпрос само за техническа експертиза и управление на технически проблеми – ние управляваме проблемите на хората и помагаме да се улесни техният живот. Затова е важно да бъдете клиентски ориентирани, да можете да изграждате взаимоотношения и да притежавате клиентски оринетиран начин на мислене. Трябва да бъдете експерти по отношение на потребителско поведение. Тези умения не се учат, те са вградени у хората. Затова бих казал, че разликата между добро обслужване и отлично обслужване е отношението.
Когато наемаме служители в "Тек Експъртс", ние влагаме много енергия, за да идентифицираме дали един човек би положил допълнителни усилия. Така разбираме дали някой притежава уменията и отношението, за да осигури на клиента изключително високо качество на услугите,
Можем ли да очакваме по-нататъшна консолидация на аутсорсинг пазара?
Да, така мисля. Мисля, че през следващите няколко години ще видим консолидирането на големите аутсорсинг компании. И това се дължи на развитието на технологиите. С навлизането на виртуалните агенти и изкуствения интелект, аутсорсинг компаниите ще трябва да преосмислят своите функции. Ако не разполагат с уникални по рода си услуги, няма да могат да се конкурират в новите технологии. От наша страна, ние сме се позиционирали като доставчик на висококачествени услуги в сферата на бизнеса и IT поддръжката. Ние сме силно ориентирани към клиента и можем да реагираме на промените. Ето защо смятам, че големите аутсорсинг компании, чиято основна дейност е да предоставят базови IT услуги и поддръжка, ще се консолидират.
Какъв е глобалният план на „Тек Експъртс“ за растеж през следващите няколко години?
Възнамеряваме да продължим да следваме нашите клиенти. В нашето ДНК е заложено да сме гъвкави и да се приспособяваме към растежа и нуждите на нашите клиенти. Структурата на „Тек Експъртс“ по отношение на капацитет, офиси, инфраструктура и лидерство навсякъде по света е изградена така, че да може да се приспособи към този растеж. През следващите 12 месеца планираме да увеличим глобално броя на служителите на „Тек Експъртс“ с 2 000 души. Щом приключим с този етап на растеж, ще помислим за следващия.
Планирате ли откриване на офиси на нови места?
Вече сме активни на всички пазари - Америка, Европа и Азия, а току-що отворихме нов офис в Африка, Нигерия. Но ако решим да търсим нова локация, това определено ще бъде място, където да има хора с подходящата експертиза и някъде, където бихме повлияли върху местната общност.
В преговори ли сте с друга компания с цел сливане или придобиване?
Не.