вторник, 11 декември 2018  RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    2716 прочитания

    Какво е добре да знаем, ако поемаме мениджърска роля за първи път?

    Формирането на лидерските умения на мениджърите за първи път става през първата година и това се отразява на цялостната им кариера, казва Соня Славчева, специалист с над 15 години опит в управлението на хора
    31 октомври 2018, 16:37 a+ a- a

    Соня Славчева е сертифициран международен обучител с множество проведени обучения. Има повече от 15 години мениджърски опит в областта на  управление на хора. Била е директор Човешки ресурси и администрация на Космо България мобайл (Глобул) от създаването на компанията през 2001 до 2009 г. От 1997 до 2001 г. е заемала същата позиция в "Данон Сердика", където е участвала активно в преструктурирането и развитието на предприятието в годините след приватизацията. Започнала е кариерата си в сферата на персонала  като мениджър „Човешки ресурси“ в първия мобилен оператор Мобиком". Соня Славчева е магистър по изчислителна техника от Техническия университет в София. Има диплома по мениджмънт от Open University, UK. Носител е на наградите на Асоциацията за управление на човешките ресурси (БАУРЧР) HR мениджър на годината през 2002 г. и Най-добър HR екип на годината през 2006 г.

    В средата на ноември Соня Славчева ще води международното обучение Мениджър за първи път” (First Time Manager), което вече ще се провежда и на български език. Разговаряме с нея за предизвикателствата при поемането на управленска роля за първи път и какво е добре да имаме предвид при подобно вълнуващо, но и изпитателно израстване в кариерата. 

    Често поемането на мениджърска роля идва изненадващо и много от професионалистите не са готови за това предизвикателство. Какво бихте ги посъветвали? Как се печели доверие и уважение, когато поемаш управленска роля за първи път?
    Много често и в България, и по света повишават най-добрия експерт от екипа и този човек става мениджър на своите довчерашни колеги.  Изследванията показват, че в повечето случаи това се случва без никаква предварителна подготовка за тяхната нова лидерска роля. Новите мениджъри са „хвърлени в боя“, без да знаят какво да правят и с какво се заемат. Опитват да се справят с новите изисквания към тях чрез знанията и уменията, придобити от предишните експертни длъжности. Това е методът „проба-грешка“. От него много боли и цената е висока. Алтернативата на новите мениджъри по пътя към успеха, доверието и уважението е обучение, осъзнаване на новата роля, упорит труд и много, много подкрепа от преките ръководители и от специалистите по човешки ресурси.

    Какви въпроси би било ценно да си зададе един професионалист, когато поема управленска роля?
    Първо въпроси трябва да си задават тези отговорни мениджъри в компанията, които планират повишението на един успешен професионалист. Това са преките ръководители и специалистите по човешки ресурси. Те са хората, които ще поведат бъдещия мениджър по пътеката на управлението и задължително трябва да го подготвят, да се уверят в неговата мотивация за голямата стъпка в кариерата, да планират необходимото обучение. Формирането на лидерските умения на мениджърите за първи път става през първата година и това се отразява на цялостната им кариера.

    Какво би било добре да направи един млад мениджър при първата си среща със своите подчинени?
    Да благодари за всичко, което те са постигнали до момента и да ги насърчи да продължават да работят докато той се запознае в детайли и навлезе в новата си роля. Да внимава с обещанията и да помни, че от новия шеф невинаги започва нова ера.

    При поемането на ръководна позиция поддържането на приятелски взаимоотношения на работното място се превръща в сериозно предизвикателство. Как е добре да подходи един мениджър в този деликатен за него и неговите колеги момент?
    В дългогодишния си мениджърски опит съм наблюдавала много млади колеги в такава ситуация. Терзанието е в „кой отбор да играят“ – дали с приятелите и колегите, или с мениджърския екип. Без обучение или помощ от прекия ръководител или друг опитен специалист е възможно новият мениджър да не намери верния тон и още повече да се обърка. Приемайки повишението новият мениджър трябва да приеме и факта, че отношенията с колегите ще се променят. Задължителна е работата с новия мениджър за осъзнаване на лидерската му роля и новите отговорности и за развиване на необходимите умения, за да се справи с промяната, да направи този преход. Това става със специално обучение, грижа и внимание.

    По данни на The Ken Blanchard Cоmpanies 60% от „новобранците” на управленска позиция не успяват да изпълняват задачите си през първите две години. На какво според Вас се дължи това? Какви грешки най-често допускат професионалистите, които за първи път поемат мениджърска роля? 
    За всяка нова длъжност се изискват нови знания и умения. Най-често срещаната грешка е пренасянето на очакването за успех – щом се е справял като експерт, ще се справи и като мениджър. В ролята си на изпълнител човек се грижи само да изпълнява индивидуални задачи и да ги доведе до очаквания резултат. В ролята си на мениджър трябва да се грижи за изпълнението на задачите чрез екипа. В желанието си да се докажат и успеят новите мениджъри бързат да действат. Често пъти те вършат работата на подчинените вместо да ги организират, да ги развиват и насочват. Като пример мога да дам един оркестър. Диригентът със сигурност умее  да свири добре на някои музикални инструменти, но от него не се очаква да грабва инструментите на музикантите и да свири вместо тях, а да постигне хармонично изпълнение на всички заедно.

    Кои са най-големите трудности, с които младите мениджъри се сблъскват според Вас? 
    Най-голямата трудност, която срещат младите мениджъри е осъзнаването на новата роля – те трябва да се грижат и за хората, и за изпълнението на проектите в срок.

    Днес един амбициозен млад човек много бързо може да се изкачи до ръководна позиция, особено в бързоразвиващия се технологичен сектор. И да се окаже, че вече управлява по-възрастни и по-опитни от него хора. Как е добре да подходжа, за да си спести възможни неприятни или конфликтни ситуации?
    В този сектор наистина всичко се случва много бързо. Важно е специалистите по кариерно развитие и шефовете на мениджърите за първи път да ги подкрепят и подготвят за голямата отговорност, която ще носят и да ги предпазят от прегаряне. Мениджърите за първи път, които ще управляват по-възрастни служители, е необходимо да засвидетелстват уважение към опита и знанията им. Добрите взаимоотношения с възрастните могат да донесат само полза за младите ръководители. Съчетаването на опита на едните и енергията и желанието на другите ще помогнат за по-бързото постигане на общ успех. Необходимо е новите мениджъри да овладеят умението да провеждат ефективни разговори, за да намират пресечните точки със своите служители във всяка ситуация и всеки да получи своята малка победа. Изследванията показват, че само 1% намират верния тон без подготовка, а останалите 99% се учим.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 11 часа
    преди 11 часа
    Пускат коледен ретро трамвай в София
    От 17 до 23 декември малки и големи ще могат да се повозят, да се снимат с Дядо Коледа и да получат подаръци
    преди 14 часа
    Lidl откри най-големия си магазин у нас
    92-ят обект на веригата отвори врати днес във Варна
    преди 16 часа
    Великобритания може едностранно да се откаже от Брекзит
    Това постанови в свое решение Съдът на Европейския съюз