четвъртък, 25 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    4805 прочитания

    По-малките компании все още възприемат социалната отговорност като излишен разход

    Миряна Младич, консултант по Corporate social responsibility в Атланта, Словения
    14 октомври 2010, 06:41 a+ a- a

    Миряна Младич е консултант и инструктор по Corporate Social Responsibility (CSR)  в Атланта, Словения. Тя има дългогодишен опит в областта на маркетинга, стратегическото планиране, комуникационни умения и CSR. Миряна е член на Инситута за развитие на CSR в Словения и сертифициран CSR и PHARE мениджмънт консултант.

    Миряна Младич е един от лекторите на CSR конференцията:  „Отговорен бизнес 2010.  Тенденции в CSR практиките и успешното им интегриране в бизнеса”. Събитието се организира от вестник „Пари”, а HumanCapital e медиен партньор на конференцията.


    Г-жо Младич, за социална корпоративна отговорност се говори от няколко години. Някои обаче приемат тази дейност по-скоро като начин компаниите да си направят ПР. Кажете ни какво всъщност означава една компания да бъде социално отговорна?
    За мен Corporate Social Responsibility  (CSR) е преди всичко състояние на духа както на лично, така и на корпоративно ниво. Ако един човек е социално отговорен в собствения си дом, то той ще бъде такъв и в компанията, в която работи. Както и обратното. Социално отговорният работодател вижда служителите си като най-ценния актив и се отнася към тях точно по този начин. Социално отговорният работодател също пренася личностното развитие на всеки служител към целите на компанията, нейните стратегии и политики. Един от най-добрите примери, които съм срещала, е Lewis Partnership от Newcastle. Компанията прави служителите си съсобственици през далечната 1929. Днес всички 70 000 служители са съсобственици, което означава и партньори на компанията.

    Кажете ни каква е ситуацията в Словения. Как компаниите възприемат социалната отговорност и как реално я прилагат?
    В Словения има различни вариации на социална отговорност. Без значение дали компаниите са големи, средни или малки, начинът, по който възприемат социалната отговорност, е и начинът, по който правят бизнес. Иновативните компании, тези, които вземат предвид всички заинтересовани страни, правят много повече, отколкото изисква законодателството, и много често това не можете да го прочетете по вестниците. Друга категория фирми използват социалната отговорност като възможност да се позиционират по-добре като бранд.  Те често имат много добри дейности по социална корпоративна отговорност, които обаче се използват по-скоро за да изградят добър имидж в обществото. Те в действителност не вярват в ценностите, които обявяват на уебсайта си, в стратегическите си документи и бизнес отчетите си. Най-често и не правят съпричастни към CSR  политиките си своите служителите. В рецесия, в каквото се намираме в момента, това се изразява в недоволство от страна на хората и дори стачки. Разбира се, имаме и фирми, които не се интересуват от корпоративна социална отговорност извън законовите регламенти, а понякога дори и не спазват закона.

    Можете ли да кажете дали по-големи или по-малки компании имат политики по социална отговорност, дали са предимно чужди или местни компании?
    Не мисля, че има подобни изследвания дори на глобално ниво.  Според мен обаче повече от 50% от големите компании имат политики по социална отговорност и включват тези дейности в стратегиите и отчетите си. В същото време има примери за наистина много добри CSR практики и в по-малки компании. Все пак бих казала, че малките и средни предприятия все още са склонни да мислят, че не разполагат с необходимите ресурси за CSR и възприемат социалната отговорност като разход. А не като стратегическа и  дългосрочна инвестиция, която би намалила разходите им в бъдеще. Чуждестранните фирми разработват CSR политиките си на много високо ниво. Не знам за голяма мултинационална компания, която да отделя специално внимание за CSR политики в Словения, тъй като в края на краищата ние сме много малък пазар. Но бихме могли да кажем, че са по-малко заинтересовани да подкрепят местната общност чрез спонсорство и дарения в сравнение с местните компании.

    Откъде идва инициативата за внедряване на CSR политики?
    Инициативата за внедряване на CSR политики в компаниите, според мен, първоначално идва от мотивацията им да получат една по-различна награда в комбинация с маркетинговия аспект - увеличаване на репутацията на организацията в обществото, особено на местно ниво.

    Какво показват вашите наблюдения, как се отрази променената икономическа обстановка на CSR политиките на компаниите в Словения?

    По отношение на спонсорство и дарителство определено мога да кажа, че бенефициентите много по-трудно събират необходимите им средства. Фирмите, които са прилагали CSR политики още преди това да стане "модерно", сега жънат плодовете на своите усилия – а тези неща са най-ценните в трудна икономическа обстановка. Що се отнася до компании, които сега започват да разработват CSR дейности, бих казала, че се насочват към проекти, които не изискват големи инвестиции. Ако трябва да обобщя, мога да кажа, че определено компаниите насочват усилията си към това да оцелеят, а не да мислят за социална отговорност. Един от критериите, който красноречиво показва каква е ситуацията в момента, е почти липсващото търсене на CSR консултанти.

    Какво знаете за фирмите в България като социално отговорни компании и можете ли да направите сравнение между нашите две държави?
    Аз съм поканена за лектор на събитие посветено на корпоративната социална отговорност, което ще се проведе в София, и, да си признания, преди поканата не знаех много какво е положението в България. Поисках от организаторите информация, и разбира се, сама се опитах да намеря такава. Не бих могла да направя експертно сравнение между България и Словения, но виждам сходства в начина, по който корпоративната социална отговорност се развива и прилага.  Имам предвид въвеждането на стандарти и сертификати, поместването на добрите практики в медиите, връчване на награди за CSR, разработването на националната стратегия за корпоративна социална отговорност. Мога също да отбележа, че може би в някои отношения България е преди Словения. Въпреки това, и двете страни са бивши социалистически държави, с много наследени представи, които не останаха в миналото с идването на капитализма.

    Споменахте, че сте сред лекторите на събитие, посветено на социалната отговорност в София. Вие къде ще сложите акцента във вашата презентация?
    Аз съм поканена на събитието, за да разкажа как компания да въведе успешно корпоративна социална отговорност в практиката си. Като консултант ще се опитам да избягам от теорията и да дам практически съвети - откъде да започна, върху какво да се фокусирам, кои са необходимите стъпки за прилагане на добра CSR стратегия в реалния бизнес на една компания.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 8 часа
    България е 1-ва в Европа по брой заети жени в технологичния сектор
    36% са момичетата в училищата с професионални направления „Компютърни науки“, „Приложна информатика“ или в профил „Софтуерни и хардуерни науки“
    преди 8 часа
    IWG добави 867 нови локации в световен мащаб през 2023 г.
    Тенденцията бизнесът да се насочва към хибридни работни решения набира скорост, като IWG договаря почти двойно повече локации в сравнение с 2022 г.
    преди 9 часа
    ЕП прие директивата относно работата през платформа
    За първи път се въвежда регулация за използването на алгоритми на работното място
    преди 9 часа
    ЕС с нови правила за големите фирми
    Дружествата ще трябва да следят дали стоките им не идват от места с използване на детски труд и замърсяващи природата
    преди 11 часа
    преди 14 часа