понеделник, 20 август 2018  RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    20486 прочитания

    Как да релаксираме пълноценно?

    Превключването от работен в отпускарски режим и обратно отнема поне няколко дни, твърдят психолозите
    02 август 2018, 19:53 a+ a- a

    Вече няколко години почивам по схемата „разширен уикенд”. Вземам си петъка или понеделника и всяка седмица имам възможност да пътувам до различни места.  Отпуската ми е разнообразна и в същото време не отсъствам дълго от офиса”, споделя управител на българска компания. Подобно на него все повече хора предпочитат да накъсват и разхвърлят във времето годишната си ваканция, като добавят ден или два към уикендите. Психолозите обаче са категорични, че те допускат грешка.  Този тип почивка обикновено води до вторична неудовлетвореност и умора. 

    „Отпуската не трябва да се разглежда като антракт, а като основно действие”, категоричен е д-р Пламен Димитров – председател на Дружеството на психолозите в България. Той твърди, че ако искаме да бъдем добри мениджъри на живота си, сами трябва да се грижим за своето възстановяване. А почивката е един от инструментите да го постигнем и той не бива да се пренебрегва.

    Решихме да потърсим отговор на въпросите защо е важно дните за почивка да се ползват по предназначение, колко време е необходимо на един работещ човек да се зареди с енергия и как да превключваме от работещ в почиващ режим и обратно. 

    ТОКСИЧНАТА ПЪРВА СЕДМИЦА

    Макар повечето от нас да чакат последния работен ден преди отпуската с вълнение от предстоящото ново изживяване, излизането от офиса не означава, че оставяме работата зад гърба си. Психолозите твърдят, че превключването от работен в почивен режим зависи от стила на самоорганизиране на конкретния човек, но обикновено са нужни няколко дни. Ако пък преди ваканцията не сме успели да приключим с всички важни задачи, то чувството за несвършена работа може да тегне върху нас през цялото ни иначе приятно преживяване. 

    „Много от мениджърите, с които съм говорил, признават, че през първата седмица от почивката се чувстват напрегнати. Знаят, че има несвършена работа, и това им тежи. Будят се вечер и имат постоянно чувство за безпокойство”, обяснява Пламен Димитров.

    Малко от нас съзнават и нещо, което изследванията, които са правени и в България, потвърждават. Отпуската е ключ за отлагани проблеми. „Хората, които работят в наситена със стрес  атмосфера, ползват мобилизационна защита. Когато стресът е заменен с по-лежерна и спокойна среда, избуяват всички неразрешени проблеми. Те могат да бъдат здравословни, семейни и всякакви други”, коментира председателят на Дружеството на психолозите. Затова и неслучайно специалистите наричат първата седмица от отпуската „токсична”.

    Точно поради факта, че на повърхността изплуват всички неразрешени проблеми, които „отравят” първите дни на отпуската, идеалният вариант е да се ползват две седмици почивка, а ако работната среда позволява - и трета към тях. „Трябва да се отчита фактът, че хората, които работят на високи обороти имат нужда от три-четири дни, дори и седмица, за да се откъснат от рутината. И ако човек си е взел една седмица отпуск, се оказва, че обикновено му остава един ден или максимум два за истинска почивка”, мотивира се Пламен Димитров.

    КАК ДА РЕЛАКСИРАМЕ ПЪЛНОЦЕННО

    Съвременните технологии позволяват да пренесем офиса си на плажа или в планината, но това не е пълноценна почивка.  За да успее човек истински да релаксира, той трябва максимално да се освободи от товара на ежедневните си задачи, категорични са психолозите.

    Как обаче да успеем да се разграничим максимално от рутината? Отговорът на този въпрос всеки трябва да открие сам, но в синхрон с хората, с които ще прекара отпуската си. Тук психолозите съветват не какво да правим, а какво ДА НЕ правим.

    Тъй като отпуската понякога е продължение на егото ни, често се допуска грешката да се избере себенаказваща и свръхнатоварваща почивка. „Например някой си поставя за цел да обиколи всички заведения. Или избира определено място само за да демонстрират статус. Този тип агресивни почивки, особено ако са свързани с изморителни пътувания, са изтощителни. И макар  че се сменя един режим с друг, разнообразява се профилът на активността, е по-вероятно умората да е белег на нашата почивка”, обяснява Пламен Димитров. Всеки обаче сам трябва да прецени дали да избере любимо място, където има пълна предвидимост на средата, или ще последва авантюристичния си порив и ще посети места, където никога не е бил.

    Вариантът да си останете вкъщи с книга също е добро решение, но само за първите дни от почивката. Психолозите не препоръчват да се прекарва цялата отпуска на дивана. „Най-много ни тревожи в този тип почивка, че хората сменят една рутина с друга и липсва възстановителният режим”, обяснява психологът Пламен Димитров.

    КАК ДА СЕ РАЗДЕЛИМ С ВАКАНЦИОННИЯ ДУХ?

    Колкото и  продължителна и хубава да е била ваканцията, а дори и да не е била, тя свършва.  В преминаването от отпускарски към работен режим теорията и практиката са единодушни – това трябва да се случва плавно.

    „Рязката промяна – връщате се неделя вечер от морето, а в понеделник сутринта имате заседание с шефа, е рисково. Най-малкото ще преживеете остър стрес, ще изградите усещане за твърде драстично преминаване в света на реалността и е много вероятно да избуи вторичната умора от късно свършилата почивка”, казва Пламен Димитров.

    Изследванията на психолозите показват, че идеалният вариант е да се върнете на работа в понеделник, а от почивката - ден или два по-рано. Така ще имате време да разопаковате куфара си, което символично има значение на сбогуване с ваканцията. Обадете се и на приятелите си, с които сте прекарали ваканцията, за да им благодарите за хубавото преживяване. И докато пиете последния коктейл, се опитайте да си възстановите календара – какви ангажименти сте поели и на кои задачи приближава крайният срок.

    За плавното преминаване в работен режим обаче е необходимо и колегите, и ръководителите ви да са наясно, че първите два-три дни мислите ще ви теглят към плажа, и да се съобразят с това, а не да ви натоварят с цялата тежест на задачите, които са се събрали. Вие можете да ги улесните, като занесете нещо от ваканцията със себе си и пренесете в офиса част от ваканционния си дух. Например можете да покажете на колегите си снимки от почивката и да ги предразположите те също да разкажат за своите преживявания.

    И ДА ВКЛЮЧИМ ОТНОВО В РАБОТЕН РЕЖИМ


    Понякога след отпуска следва стрес, напрежение и безпокойство. „Много хора получават сърцебиене още в последните дни на почивката, защото имат лоши спомени и са изпълнени с напрежение и страхове”, твърди Пламен Димитров. За да навлезете спокойно в оборотите на текущата работа, разсъждавайте като треньорите, които организират серия от контроли преди старта на истинското първенство. Започнете със задачите, които са лесни, но мислете за важните.

    Най-трагичното превключване в работен режим според психолозите е, когато се опитате да отговорите на всички имейли, които са се натрупали, и да подпишете всички документи. „Когато бързаш да действаш, даваш предимство на спешните и най-настойчивите сигнали, а не на онези, които ще доведат до най-значимите резултати. В първите два-три дни буквално трябва да си пренаредиш бюрото, записките и главата най-вече. Прегледайте имейлите и отсейте наистина значимите. По всяка вероятност много от тези, които са ви изглеждали важни преди отпуската, вече да нямат същото значение”, съветва той.   

    Използвайте първите дни в офиса, за да се обадите на ключовите партньори и клиенти. Проверете дали те вече са навлезли в работна фаза. Това е начин да разкажете вашите преживявания и да ги попитате за техните. „За умелите мениджъри това е интензивна, но не и изтощителна работа.  Също и възможност да тествате кои са най-належащите задачи и очаквания към вас и на тази база да планирате задачите си за следващите дни”, казва председателят на Дружеството на психолозите.

    КАКВА Е РЕАЛНАТА ПОЛЗА ОТ ВАКАНЦИЯТА?

    Според психолозите ползотворната почивка трябва да реши няколко основни задачи, като същата теория се прилага от консултантите и върху мениджърите, които са подложени на свръхстрес. „Почивката е време за равносметка - какво работи, какво не и как да продължим занапред. Често това се случва абсолютно неосъзнавано и идва в съзнанието ни като решения”, обяснява Пламен Димитров. След осъзнаването, че има неща, които правим, а не носят резултат, човек се фокусира върху оптимизацията на излишните. „В работен режим това е малко вероятно да се случи. Но почивката ни учи да се организираме в по-близък до личните ни интереси начин”, обяснява той.  

    Според психолозите е важно по време на ваканцията да се преживее нещо ново, тъй като всеки човек се възстановява, когато прави експерименти. Почивните дни са и времето, в което трябва да се работи върху изграждането на саморегулацията на стила на живот. „Например отпуската е подходящо време да започнем да спортуваме – обещание, което сме си дали, но все сме намирали оправдание и сме отлагали. Или да си наложим да не вдигаме мобилния телефон, ако става въпрос за служебни разговори”, обяснява Пламен Димитров.  Когато всички тези елементи присъстват в почивката, хората се връщат по-продуктивни в офиса.

    „Първичната задача на ваканцията е да избягаш, но същинската цел е да се върнеш по-зареден. И много често почивката е била нужна, за да се заредиш с мотивация, да изградиш визия и приоритети, които ще ти позволят да направиш нов скок в живота си”, казва психологът. И допълва, че много мениджъри споделят, че след ваканцията започват да мислят по-мащабно, опитват се да видят в дългосрочен план кои са водещите приоритети и да използват новото самочувствие и настроение, за да конструират следващите си стъпки.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 15 минути
    Правителството поиска оставката на зам.-председателя на КФН
    Ралица Агайн трябва да си подаде оставката заради случая със ЗК "Олимпик", заяви министърът на финансите Владислав Горанов
    преди 2 часа
    SPD: Германия може да предостави финансова помощ на Турция
    Преди посещението на турския президент в Берлин през септември лидерът на германските социалдемократи намекна за подобна възможност
    преди 4 часа
    Гърция напуска окончателно спасителната програма
    След 62 млрд. евро помощ страната може да стои на краката си, счита Eврогрупата
    17 август 2018, 15:25
    Ангелкова: Очакваме около 5% ръст на чуждите туристи
    През октомври ще бъдат представени винено-кулинарните дестинации