петък, 29 март 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    5348 прочитания

    Расте интересът към професията „Човешки ресурси“, над 10 хил. са ЧР професионалистите в България

    Прилагането на национални ЧР стандарти допринася за утвърждаването на тази динамично развиваща се професия у нас, казва Надежда Томова, председател на Сертификационния съвет към БАУХ
    13 ноември 2019, 16:19 a+ a- a

    Надежда Томова, председател на Сертификационния съвет към БАУХ

    През последните години интересът към професията „Човешки ресурси“ трайно се засилва. Търсенето, особено на опитни и доказани професионалисти – стратегически ЧР мениджъри, ЧР бизнес партньори, професионалисти за привличане на таланти и други, е постоянно", казва Надежда Томова, консултант „Човешки ресурси и организационно развитие“ и съобучител в Академия за стратегически ЧР бизнес партньори.

    Томова има дългогодишен опит като директор „Човешки ресурси“ и към момента е председател на Сертификационния съвет към Българската асоциация за управление на хора (БАУХ).

    Прилагането на национални ЧР стандарти, популяризирането и сертифицирането по тях със сигурност допринасят за развитието, утвърждаването и авторитета на тази динамично развиваща се професия у нас“, добавя още Томова. 

    Вече пета година БАУХ дава възможност на ЧР професионалисти да получат признание за знания и умения от гилдията като се сертифицират по различни професионални нива в сферата на човешките ресурси.   

    За налагането и популяризирането на стандартите в България и новостите около сертификационната програма на БАУХ - вижте какво сподели още Надежда Томова.

    Г-жо Томова, имате ли данни какъв е броят на ЧР професионалистите в България?
    Българската асоциация за управление на хора направи проучване през 2017 година и числеността беше около 8 хиляди ЧР колеги с очакване за значителен ръст в следващите 3 години. Предстои ново проучване, но вероятно днес имаме над 10 хиляди ЧР професионалисти у нас.

    Какво налага популяризирането на професионалните стандарти по управление на човешки ресурси през последните години и как се отразиха на HR професията?
    Стандарти на професионална компетентност би следвало да са водеща рамка за всяка професия, на базата на която да се правят измервания и сравнения за нейната ефективна реализация. БАУХ работи отдавна за налагане и популяризиране на професионални стандарти по управление на човешки ресурси, като в периода 2010 – 2012 ние сме били водещи сред европейските страни във въвеждането на професионални ЧР стандарти, а от 2013 година имаме сертифициращ орган за поддържането им и сертифициране на специалисти в областта на управление и развитие на човешките ресурси. Понастоящем в БАУХ прилагаме 10 утвърдени професионални стандарта и те са основа и на разработената програма за сертифициране на професионалисти по управление на човешките ресурси. 

    Прилагането на национални ЧР стандарти, популяризирането и сертифицирането по тях създават общо разбиране за професионална компетентност като придобити знания, умения и опит и със сигурност допринасят за развитието, утвърждаването и авторитета на тази динамично развиваща се професия у нас.   

    Към кого е насочена сертификационната програма на БАУХ?
    Програмата е за всички колеги, които обичат работата с хора, уверени са в своя професионализъм и искат да го докажат, сравнят с професионалните стандарти и легитимират. Това могат да бъдат стратегически или функционални мениджъри ЧР в големи компании, които да дадат пример и да мотивират ЧР екипите си за прилагане на професионални стандарти, ЧР мениджъри на по-малки компании, експерти със специализирани функции или  специалисти ЧР с общ профил, които желаят да проверят и верифицират своите придобити знания и умения.

    Какви са ползите за бизнеса? А за професионалистите по ЧР?
    Ползите за бизнеса  са в ясното очертаване на рамки, стандарти и добри практики в ЧР професията, които съответстват на българското трудово законодателство, на динамиката в развитието на бизнеса у нас. Сертифицирането на ЧР професионалистите дава гаранция на работодателите за компетентно прилагане на ЧР знания, експертиза и умения и е мярка за доказан професионализъм. Бизнес лидерите могат да инвестират в сертифициране на своите ЧР професионалисти, с което да ги мотивират, задържат и развиват, а от тези свои компетентни ЧР бизнес партньори могат да очакват прилагане на по-добри ЧР практики, иновативни идеи и решения, които дават добавена стойност за бизнеса на компанията.  

    Ползите за самите професионалисти ЧР са запознаване и прилагане на утвърдените 10 професионални стандарта, които гарантират професионална компетентност.  По тях всеки участник в Сертификационната програма може да си направи един своеобразен одит,  да структурира и свери своите знания и опит, да ги развие и надгради с нови идеи, срещайки се по време на сертификационния процес индивидуално с опитни колеги професионалисти, от които получава полезни съвети и идеи за развитие. Това са ментори и оценители, избрани от ЧР гилдията и гарантиращи висока професионална компетентност. 

    Процесът на сертифициране предлага работа с интересни бизнес казуси с практическа насоченост, отразяващи българското законодателство, местните специфики и добрите УЧР практики у нас. Това поражда често нови идеи за бизнеса и за професионалното и кариерно развитие на колегите. Доказателство за това е наблюдаваното развитие на сертифицираните колеги, част от които поемат по-отговорни, вкл. мениджърски позиции по УЧР.  

    Колко време отнема процесът по сертифициране и през какви етапи преминава?
    За да уточним времето и етапите, първо следва да споменем, че имаме 4 сертификационни нива: 

    1-во ниво – Сертифициран специалист ЧР;

    2-ро ниво – Сертифициран старши специалист ЧР;

    3-то ниво – Сертифициран мениджър УЧР;

    4-то ниво – Сертифициран мениджър стратегическо УЧР-

    Етапите в процеса на сертифициране за 1-во и 2-ро ниво са общ и специализиран тест, 2 практически задачи, портфолио (за 2-ро ниво)  и интервю със Сертификационната комисия. За 3-то и 4-то ниво етапите са разработване на 4 до 6 практически казуса, представяне на портфолио с доказателства за знания и опит и интервю със Сертификационната комисия.    

    Времето за сертифициране на ЧР специалисти за 1-во и 2-ро ниво е до 3 месеца,  а за мениджъри УЧР от 3-то и 4-то ниво - до 6  месеца. Това е по-широка времева рамка, но реалното време, което се инвестира, са няколко часа работа в онлайн платформа в удобно за всеки време и общо няколко дни заедно с подготовката на портфолиото и срещата с комисията в рамките на този период.

    Колко е инвестицията и какви са предимствата да се сертифицираш?
    Инвестицията е съобразена с нашия пазар, съизмерима с инвестиране в дългосрочни модулни обучения и е в диапазона от 800 до 2000 лева в зависимост от нивото на сертифициране.  

    Предимствата да се сертифицираш са признание, професионална легитимност, авторитет, конкурентност на българския пазар на труда и принадлежност към Клуб на сертифицираните ЧР професионалисти.  

    Кои са най-големите предизвикателства за специалистите по време на сертификационния процес по Ваши наблюдения?
    Най-големите предизвикателства по време на сертификационния процес често са свързани с подготовката на професионалното портфолио и представянето на доказателства за придобитите опит и знания. В същото време това е чудесна възможност, следвайки описанието на отделните ЧР стандарти и индикаторите им, да направиш един структуриран преглед на знанията и уменията си, а също и да откриеш нови идеи или своите области за бъдещо развитие. Накрая колегите оценяват това като много полезно и са приятно изненадани от резултата колко много неща знаят и могат. 

    За колко време е сертификатът и необходимо ли е повторно сертифициране след изтичането му? Има ли вече такива примери?
    Сертификатът е с валидност 5 години и подлежи на ресертифициране след изтичането му. Редът за ресертифициране предстои да бъде въведен в края на 2020 година, когато изтича този 5-годишен срок за първите сертифицирани колеги от края на 2015 година.  

    Предстои ли нещо ново, свързано със Сертификационната програма?
    Разбира се, трябва да има развитие и нови неща. Едно от тях е стремежът на БАУХ да стигнем до повече ЧР колеги в страната и това ще се постигне със създаването на регионални ЧР клубове, чрез които ще можем да представим и предимствата на сертификационната програма на повече колеги в страната. Предстоящо е и събитие за вече сертифицираните колеги, които наричахме сертификационна общност, но вече се обединихме в избора на по-популярно наименование и то ще бъде „Клуб на сертифицираните“.     

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 41 минути
    Богданов: ЕК одобри проект за единен инвестиционен портал
    Целта е да се обедини цялата административна дейност около обслужването на потенциалните инвеститори у нас
    преди 44 минути
    БНБ: Има риск от нарастване на необслужваните кредити
    Очаква се затягането на условията в еврозоната да се пренесе върху лихвените проценти в страната
    преди 2 часа
    TSMC планира да увеличи работната си сила до 100 000 души
    Най-големият производител на чипове наема с огромни темпове
    преди 17 часа
    ТИЗ започва паневропейски интермодален проект с италианската Gruppo UniRetiCon
    Целта е у нас да бъдат създадени различни интермодални платформи
    преди 18 часа
    Авиационният сектор у нас е достигнал на 92% нивото си от преди COVID пандемията
    85% от самолетите на българските авиокомпании са работили на пазари извън България