петък, 29 март 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    5189 прочитания

    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Райфайзенбанк

    Рада Йосифова, началник отдел „Човешки ресурси“, пред Economy.bg
    19 юни 2020, 10:41 a+ a- a

    Рада Йосифова, началник отдел „Човешки ресурси“, Райфайзенбанк

    Как кризата с коронавируса се отрази на компаниите в България? Какви предизвикателства срещнаха и пред какви са изправени в момента?  Как ще се случва завръщането в офисите и при какви правила за работа? Economy.bg потърси отговори от мениджъри на водещи компании в България. Вижте какво коментира Рада Йосифова, началник отдел „Човешки ресурси“, Райфайзенбанк.

    Как ситуацията се отрази на Вашия сектор?
    Положително от гледна точка на това, че заради коронавируса се наложи да ускорим дигиталната и адаптивна трансформация на Райфайзенбанк – отдавна планиран наш мегапроект, който променя структурата, културата и начина на работа в организацията. 

    Разбира се, изолацията и икономическата криза се отразяват негативно и на нас, но по време на тази криза банките се оказаха част от решението й като стратегически важен сектор за икономиката и обществото. Поради тази причина продължихме да обслужваме и подкрепяме клиентите ни и в тези трудни за всички времена.  

    Оптимизирахте ли някакви разходи и наложи ли се да съкратите служители?
    За щастие, нашите служители не пострадаха от съкращения, намаляване на работното време, неплатени отпуски или загуба на доходи. Въведохме различни мерки за защита точно в тези аспекти при съобразяване със спецификата на работата, работните графици и модели за възнаграждение. Също така от началото на годината въведохме допълнителни отпуски за всички служители - за стаж в компанията, за доброволчество, за бащите, с цел да изравним техните отпуски с тези на майките.

    Каква част от служителите Ви преминаха на режим хоум офис? Кога и как се случи това?
    Като голяма международна организация имаме подробно разработен план за непрекъсваемост на процесите, включващ и план за справяне с пандемии. Той редовно се обновява, всяка година разиграваме различни сценарии. Преди няколко години в учебна симулация се справяхме именно с разпространението на зараза, но иронията е, че въпреки подготовката, реалната ситуация е винаги различна и много динамична и решения трябва да се вземат изключително бързо. Както тук в България, така и на ниво Група наблюдавахме внимателно ситуацията с навлизането на коронавируса в Европа и в края на февруари активирахме плана си за непрекъсваемост. Това включваше разделяне на критичните екипи за работата на банката в отделни сгради, подготовка на технически средства за отдалечена работа, двуседмични смени в банковите клонове, така че дори в случай на зараза да има резервен екип, който да продължи да обслужва клиентите, редовна дезинфекция и социална дистанция в административните сгради и клоновете. 

    Служителите в централата преминаха  в режим на работа от вкъщи веднага с въвеждането на извънредното положение на 13 март, а офисите продължиха да обслужват клиентите при строги правила за безопасност. За броени седмици повече от 80% от колегите в централата работеха на 100% капацитет от вкъщи.  

    Как се/ще се случва завръщането в офисите? Как изглежда офисът Ви сега?
    И за връщането ни в офиса имаме ясен план на етапи с основен фокус запазване здравето на нашите служителите и на операционния капацитет на банката, като още известно време част от служителите ще продължат да работят от вкъщи. Ние сме дъщерна компания на австрийска банка, а Австрия бе една от първите страни в Европа, която започна да облекчава мерките. Така, че имахме опита на колегите във Виена и другите страни в региона.  

    В момента (средата на юни) около 30% от служителите вече работят в офиса, а в клоновете – 100%. Постепенно увеличаваме този процент и се завръщаме към нормален ритъм на работа. 

    Въведохте ли някакви нови правила за работа? Променихте ли политиката си за хоум офис?
    Начините на работа се промениха значително след пандемията. Цялата вътрешна комуникация - срещи, обучения, оперативки, в момента се случват онлайн. Това беше голяма промяна за всички служители, затова комуникирахме различни инструкции и съвети за ефективна работа по новия дигитален начин. Вече всички свикнахме по време на сериозни срещи да чуваме  детски плач, кучешки лай или пък уроци по пиано от другата стая, а служителите ни успяха да синхронизират ритъма си на работа с личните ангажименти. Политиката ни за хоум офис ще се променя тепърва, тъй като вече е ясно, че всички компании ще работят по нов начин. Стремежът ни е да предоставим повече гъвкавост на служителите и възможност да съчетават работа и личен живот, без това да компрометира качеството на работа. Мислим върху нови технологични и пространствени решения, но още е твърде рано да споделим повече.

    Как новият начин на работа се отразява на ефективността и продуктивността? Как измервате резултатите?
    На база на обратна връзка от мениджърите и служителите продуктивността ни се запази, а в някои случаи дори увеличи. Продължаваме да измерваме стандартните ключови показатели за бизнес процесите и не наблюдаваме влошаване поради факта, че хората работят от вкъщи, а не от офиса. Ефективността в работния процес се подобри – особено при заместването на физическите с онлайн срещи. Това пести много време за концентрация върху основните задължения. Научихме много по време на изолацията, много наши опасения, свързани с дистанционната работа не се потвърдиха и със сигурност ще направим общуването ни в бъдеще по-ефективно. В същото време, опитваме се да информираме и да насърчаваме служителите да спазват добра работна хигиена, когато работят само от вкъщи - да спазват почивки, да “изключват” и да слагат ясен край на работния ден. Технологиите имат този недостатък, че навлизат в нашето ежедневие по един агресивен начин и човек трябва да е дисциплиниран, за да съхрани енергията си.

    Какви са нагласите сред служителите – липсва ли им офисът, искат ли да се завръщат или предпочитат да продължат да работят от дома си?
    Всеки колега е с различна индивидуална ситуация и ние като организация се стремим да се съобразяваме с нея, да бъдем гъвкави и адаптивни. Например родителите: тъй като по време на изолацията трябваше да играят няколко роли едновременно – на родители, учители и служители, някои от тях с нетърпение очакваха да отворят детските градини, за да могат да се върнат в офиса, други пък – най-вече тези с малки ученици, се наложи да работят по-дълго от вкъщи заради затворените училища. На други колеги им липсваше общуването и те също се върнаха, а други се чувстват по-продуктивни вкъщи.  Много сме удовлетворени, че служителите ни оцениха усилията на работодателя да постави здравето и сигурността на хората на първо място, гъвкавият подход към връщане на работа и безкомпромисната хигиена, и дезинфекция в помещенията. Получихме дори благодарствени писма от служители, които имаха притеснения да се завърнат в офиса и получиха възможност да останат колкото е необходимо вкъщи.

    Прилагате ли някакви нови подходи за ангажиране на хората, въведохте ли нови инициативи?
    Смятаме, че основната ни задача по време на извънредното положение беше да осигурим сигурност на нашите служители - да минимизираме рисковете за здравето им, да защитим работните места и доходите им. В периода на изолация имахме нужда да общуваме повече както всеки със семейството и приятелите си, така и вътре във всяка организация, защото в такива безпрецедентни моменти един екип се справя по-добре заедно. Поради тази причина значително увеличихме комуникацията вътре в организацията – главният изпълнителен директор и ръководството на банката редовно, всяка седмица информираха всички служители за мерките и действията на банката. Продължаваме с тази редовна комуникация и сега. Имаме специален хъб в интранет мрежата ни, свързан с коронавируса, в който е събрана цялата важна информация. Всяка седмица издавахме онлайн бюлетин с полезна информация за служителите, открихме гореща телефонна линия, организирахме уебинари за психологическа подкрепа, ускорихме онлайн обученията. Организирахме и вътрешни инициативи със социална ангажираност като дарителската ни кампания „Избери, за да помогнеш”, която събра близо 330 000 лв. в помощ на болниците, които са на първа линия в борбата с коронавируса. В кампанията се включиха както служителите и самата банка, така и широката общественост, която припозна инициативата.

    Какви предизвикателства срещнахте и пред какви сте изправени в момента?
    Предизвикателна бе реорганизацията, най-вече технологично, на работата от вкъщи. Тук колегите от ИТ успяха да създадат организация и да обезпечат технологично отдалечена работа на 80% от централата само за няколко седмици. Разместването на служителите и осигуряването на алтернативни локации за функциите, които не могат да се осъществяват дистанционно, също беше логистично предизвикателство за отдел „Фасилити мениджмънт“, което изискваше бързо действие и адекватно планиране. Основният приоритет беше запазването на здравето на служителите и клиентите ни в офисите, тъй като те продължиха да работят на първа линия. В настоящия момент сме изправени пред последствията от изолацията, най-вече в икономическо отношение, но сме си написали домашното и сме готови да посрещнем и това.

    Предизвикателство е връщането към нормалния начин на работа в условията на продължаващата неизвестност -  не знаем дали епидемията е приключила, дали ще има втора вълна и как ще сме засегнати в бъдеще. Към момента се научихме да сме бързи и гъвкави, да взимаме решения на база на здравия разум и да поставяме хората - служители и клиенти, в центъра на всяко едно действие и решение. Смятаме да продължим така и занапред.

    ВИЖТЕ ОЩЕ: 

    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Adecco
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Кока-Кола ХБК
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Карлсберг
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Транспрес

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 8 часа
    ТИЗ започва паневропейски интермодален проект с италианската Gruppo UniRetiCon
    Целта е у нас да бъдат създадени различни интермодални платформи
    преди 9 часа
    Авиационният сектор у нас е достигнал на 92% нивото си от преди COVID пандемията
    85% от самолетите на българските авиокомпании са работили на пазари извън България
    преди 10 часа
    Български хляб достига до 10 европейски държави с Lidl
    Пловдивският производител „Хебър” инвестира близо 15 млн. евро в 2 нови производствени линии
    преди 11 часа
    Над 10% ръст на пътуванията на българи в чужбина през февруари
    Увеличават се и посещенията на чужденци у нас, показват данните на НСИ
    преди 14 часа
    Предлагат индустриалните паркове само за един вид производства
    С промените в закона ще бъде създаден нов тип специализиран парк