Савина Паликарева, маркетинг мениджър на компанията, пред Economy.bg
Савина Паликарева, маркетинг мениджър на Тимбарк България
Как кризата с коронавируса се отрази на компаниите в България? Какви предизвикателства срещнаха и пред какви са изправени в момента? Как ще се случва завръщането в офисите и при какви правила за работа? Economy.bg потърси отговори от мениджъри на водещи компании в България. Как Тимбарк преминава през настоящата ситуация разказва Савина Паликарева, маркетинг мениджър на компанията.
„Тимбарк България“ е основана през 2005. Портфолиото на компанията обхваща четири основни сегмента: сокове, нектари и напитки; минерална вода; студен чай и разтворими напитки. Водещи марки в продуктовата гама на „Тимбарк България“ са сокове Queen’s, минерална натурална вода „Велинград“, студен чай Nestea, енергийна напитка Tiger, детски сокове Tedi и други.
Как ситуацията се отрази на Вашия сектор?
Моите наблюдения сочат, че няма да има сектор, който да остане незасегнат от извънредната ситуация, свързана с COVID-19 в една или друга степен. Секторът на бързооборотните стоки не прави изключение, въпреки че определено при него не се наблюдава чак такъв драстичен спад, както в други области на бизнеса. По време на задължителното стоене вкъщи потребителите се съсредоточиха във внимателно преразпределение и планиране на разходите, започнаха да пазаруват по различен начин, с цел възможно най-редки посещения в големите магазини, а оттам се смени и потребителската кошница. Това неминуемо даде отражение на продуктовия микс в портфолиото на „Тимбарк България“. От продукти в единични порциони основното потребление се прехвърли към семейните разфасовки, отново с фокус към удължената консумация. Това ни накара да трансформираме маркетинговите и бизнес стратегиите си, за да се адаптираме бързо към новите изисквания на потребителите. Ключовият фактор за оцеляване на бизнеса и поддържане на добри нива на продажби по време на извънредни ситуации от всякакъв вид е гъвкавостта и бързата адаптация към промените в пазара.
Оптимизирахте ли някакви разходи и наложи ли се да съкратите служители?
Преразглеждането на разходите е неминуема стъпка в процеса на адаптация на всеки бизнес към кризата с COVID-19. Няма как да продължим изпълнението на предварително начертаните стратегии, просто защото те са били мислени при съвсем друг пазар и съобразени със съвсем различни бизнес цели. Едно от първите неща, които направихме още през месец март, е да преразгледаме детайлно планираните маркетинг и трейд маркетинг активности и да ги адаптираме към настоящата ситуация. Тъй като тя все още остава динамична този процес продължава и в момента.
Направихме всичко възможно служителите на „Тимбарк България“ да изпитат минимален дискомфорт, въпреки извънредната ситуация. Твърдо вярвам, че те са най-ценният актив на компанията и усилията ни бяха свързани с това да се погрижим за тяхната сигурност и спокойствие. Горда съм да споделя, че не се наложи да намаляваме възнагражденията или работното време на служителите заради ситуацията с COVID-19.
Каква част от служителите Ви преминаха на режим хоум офис? Кога и как се случи това? Променили се режимът на работа на служителите Ви в производството и логистиката?
От началото на месец март обмисляхме въвеждане на режим хоум офис за служителите, които се придвижват до и от работа с градски транспорт, но след обявяването на извънредното положение на 13-ти март почти целият персонал започна да работи от вкъщи.
Разбира се, колегите ни, които работят в складовете, логистиката, производството продължиха да извършват ежедневните си задължения при засилени мерки за безопасност, които бяхме въвели още от средата на февруари, тъй като неотклонно следяхме развитието на ситуацията с COVID-19 и мога да кажа, че бяхме подготвени да реагираме гъвкаво, доколкото това беше възможно при дадените обстоятелства. Режимът на работа от вкъщи бързо се доказа като доста ефективен в немалко области от ежедневните ни задължения, което разбира се дължи и на високите нива на отговорност на служителите. Основната разлика беше, че всичките ни работни срещи преминаха в онлайн режим, като ни бяха осигурени необходимите софтуерни приложения за тяхното осъществяване.
Как се/ще се случва завръщането в офисите? Как изглежда офисът Ви сега?
Немалка част от колегите ни не промениха обичайния си режим на работа, защото нашият бизнес е свързан с производство и логистика, за които няма почивка. От средата на май служителите на компанията, които работеха от вкъщи се завърнаха в офиса при строги и засилени мерки на безопасност. На всеки служител беше осигурено самостоятелно помещение за работа, служебни коли и споделено пътуване до офиса, за да бъде избегнат всякакъв допълнителен риск от ползване на градски транспорт. На територията на офиса са осигурени средства за защита като еднокартни маски и ръкавици, както и дезинфектанти. Ежедневно се почистват основно работните помещения и се дезинфекцират критичните точки съгласно официалните указания на МЗ, а един път в седмицата се прави щателно цялостно почистване и дезинфекциране на всички работни помещения от специално наета за целта фирма. Работните срещи в офиса са силно ограничени, като за целта използваме онлайн канали или срещи с партньори навън. Служителите с деца под 12 годишна възраст продължават да разполагат с опцията за работа от вкъщи, а колегите от рискови групи все още са в режим хоум офис, за да бъде минимизиран максимално всеки евентуален риск за тяхното здраве.
Въведохте ли някакви нови правила за работа? Променихте ли политиката си за хоум офис?
Очакванията ми са, че доста от практиките въведени по време на извънредното положение, ще залегнат постоянно като част от политиката за работа в компанията. Досега в „Тимбарк България“ хоум офисът беше по-скоро изключение, но се убедихме, че голяма част от служебните ни задължения могат ефективно да бъдат изпълнявани и по този начин и вярвам, че вече поставяме началото на един по-гъвкав подход в това отношение.
Как новият начин на работа се отразява на ефективността и продуктивността? Как измервате резултатите?
Популярна е фразата, че най-трудните времена дават възможност да покажем най-доброто от себе си. И действително колегите доказаха, че са много гъвкави и успешно се справят с всякакви предизвикателства, умело балансирайки между домашните задължения, работната натовареност и запазването на психическата си устойчивост. Нужно е да си дадем сметка, че по време на извънредната ситуация психиката на всеки един от нас беше подложена на много сериозен натиск.
Резултатите ще измерваме тепърва, предстои и цялостен анализ на представянето на компанията по време на пандемията, но съм убедена, че излизаме от тази ситуация по-силни и по-подготвени за следващи предизвикателства.
Какви са нагласите сред служителите – липсва ли им офисът, искат ли да се завръщат или предпочитат да продължат да работят от дома си?
Нагласите са различни и строго индивидуални. Има колеги, които твърдо предпочитат офис средата, но като цяло немалка част свикнаха с удобството на работата от вкъщи. Според мен най-удачен занапред би бил един балансиран подход, който включва и двете опции според спецификата на работа на всеки отделен служител. Разбира се, комуникацията очи в очи е изключително важна и не бива да бъде пренебрегвана.
Прилагате ли някакви нови подходи за ангажиране на хората, въведохте ли нови инициативи?
Управлението на екипи от разстояние изисква сериозна гъвкавост и адаптивност, които смятам, че ние в „Тимбарк България“ приложихме успешно. По време на хоум офиса редовно си организирахме онлайн срещи „на кафе“, по време на които наблягахме основно на т.нар. small talk без разискване на текущи служебни задачи. Проведохме и специален онлайн тийм билдинг, който се състоеше в решаване на любопитен криминален казус тип „ескейп стая“. Отзивите бяха много добри.
Въведохме програмата „Учи и помогни“, в която служители на компанията с познания в трудни учебни области като химия, физика, математика и т.н. помагат безвъзмездно на децата на други колеги, които се затрудняват с усвояването на учебния материал по тези предмети.
Вътрешният ни информационен бюлетин придоби нов облик, който цели по-голяма ангажираност на служителите чрез прозрачна комуникация и регулярно споделяне на новини и добри практики, случили се в компанията.
Какви предизвикателства срещнахте и пред какви сте изправени в момента?
Едно от най-големите предизвикателства не само за нас, но и за всички, е свързано с поддържането на психическата устойчивост, както на колегите, така и нашата собствена. Подобна ситуация е безпрецедентна и още дълго време ще дава отражение върху всеки аспект на живота ни.
В бизнес отношение най-голямото ни предизвикателство е да разберем и отговорим на променените потребности на нашите клиенти, да поддържаме непрекъснато производство и стабилни доставки, за да могат продуктите на „Тимбарк България“ да бъдат винаги на една ръка разстояние от потребителя.
Въпреки извънредното положение ние не спряхме да участваме в конкурси и да се грижим за имиджа на нашите марки, а съвсем наскоро по време на онлайн церемония, спечелихме престижното отличие „Продукт на годината“ в категория Минерални води със спортната разфасовка от 750 мл на минерална вода Велинград Active.
В заключение бих казала, че предизвикателствата и постиженията продължават да вървят ръка за ръка и това не може да бъде променено от никоя извънредна ситуация.
ВИЖТЕ ОЩЕ:
Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Cargotec
Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Tek Experts
Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Paysafe
Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Sanofi
Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Nestle
Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Adecco
Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Easy consult
Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Райфайзенбанк
Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Кока-Кола ХБК
Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Карлсберг
Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Транспрес