Норберт Мисбрандт, управител на BILLA България, пред Economy.bg
Норберт Мисбрандт, управител на BILLA България
Как кризата с коронавируса се отрази на компаниите в България? Какви предизвикателства срещнаха и пред какви са изправени в момента? Как ще се случва завръщането в офисите и при какви правила за работа? Economy.bg потърси отговори от мениджъри на водещи компании в България. Как BILLA България преминава през настоящата ситуация разказва Норберт Мисбрандт, управител на компанията.
Как ситуацията се отрази на Вашия сектор?
Секторът, в който BILLA оперира, определено имаше ключова роля по време на извънредното положение, тъй като дейността ни е пряко свързана с всекидневието на домакинствата. По време на кризата работата ни придоби още по-голямо значение, а отговорността, която носим, значително се увеличи.
За нас беше изключително важно да се погрижим за спокойствието на обществото и да направим всичко по силите си, за да имат хората лесен достъп до най-необходимите им стоки. В същото време непрекъснато се стремяхме да гарантираме сигурността на служителите си, за да бъдат здрави и пълноценни на работните си места. Предвид ситуацията трябваше да реагираме много бързо и да се адаптираме към промените буквално за часове.
Кризата определено ни изправи пред предизвикателства, каквито не бяхме срещали досега. Благодарение обаче на екипната работа и добрата организация на процесите, която компанията ни следва от години, магазините и складовете ни останаха заредени.
Подобрихме дейността си в много насоки, като разширихме още повече българския асортимент в магазините ни, сключихме партньорства с нови по-малки местни производители, намалихме цените на редица продукти в резултат на понижаването на ДДС. Всички мерки, предприети от BILLA, бяха изцяло в полза на клиентите и българските производители и така, дори през най-предизвикателните периоди на кризата, компанията ни доказа, че е наистина надежден партньор на държавата.
BILLA си сътрудничеше и продължава да си сътрудничи с институциите в страната и спазва стриктно техните нови изисквания всеки ден, като своевременно се адаптира към всички разпоредби.
Оптимизирахте ли някакви разходи и наложи ли се да съкратите служители?
Радваме се, че заедно със страхотния ни екип преминахме безпроблемно през кризата. Не просто успяхме да запазим екипа си, а дори и стартирахме кампания за набиране на нови служители, с която целяхме да помогнем на повече хора, останали без работа, и им предложихме нови екзистенциални възможности.
BILLA винаги се старае да помага на обществото в трудни моменти, предоставяйки безвъзмездна подкрепа. По време на кризата търговската верига дари 100 000 лв. за борба с коронавируса в страната в рамките на благотворителната кампания „Заедно срещу коронавируса“, инициирана от Българския червен кръст.
Като цяло компанията ни няма практиката да намалява инвестициите си във времена на криза като другите търговски браншове, стремим се да се придържаме към нашите дългосрочни бизнес планове и цели.
Въведохте ли някакви нови правила за работа? Промени ли се режимът на работа на служителите в магазините?
На първо място искахме да сме открити към служителите си. Споделяхме, разговаряхме и обсъждахме заедно ситуацията. За нас беше важно както те да са винаги информирани, така и ние от ръководството постоянно да сме в течение на случващото се. За да сме сигурни, че работата тече гладко и служителите ни са уверени и знаят, че могат да разчитат на нас, открихме и гореща линия, на която всеки можеше да се обади и да сподели притесненията си или да получи отговор на въпросите си.
Освен всички необходими противоепидемични мерки, въведохме редица правила, с които да гарантираме спокойствието и сигурността на колегите от магазините, които всеки ден неуморно стояха на първа линия. Стартирахме нов режим на работа, в който екипите се редуваха на смени от по 1 седмица, за да намалим натовареността им.
Каква част от служителите Ви преминаха на режим хоум офис? Кога и как се случи това?
Най-големият ни приоритет беше и все още е здравето на нашите служители. Затова бързо се адаптирахме към ситуацията и въведохме нов режим на работа, където е възможно. Имаше периоди, в които централният ни офис работеше на ротационни смени с цел превенция и социална дистанция, с изключение на счетоводството, където ежедневно се обработват документи от доставчици. През цялото време обаче имахме много активна всекидневна комуникация онлайн. Непрекъснато обменяхме и продължаваме да обменяме опит с колегите от централата ни в Австрия и в други държави.
Как се/ще се случва завръщането в офисите? Как изглежда офисът Ви сега?
В момента голяма част от колегите сме се върнали в нормален режим на работа, като хоум офисът продължава да е опция. Също така продължаваме да спазваме стриктно мерките на институциите и осигуряваме всички предпазни материали, от които имат нужда служителите и клиентите ни – дезинфектанти, маски, почистващи препарати, шлемове, ръкавици, протектори на касите.
Как новият начин на работа се отразява на ефективността и продуктивността? Как измервате резултатите?
Като една от първите вериги, стъпила на българския пазар, BILLA винаги е била нарицателно за най-високо качество. Смятам, че кризата още повече затвърди позицията ни. Въпреки промените в режима на работа, колегите продължават да се справят отлично и не допускат това да се отрази на клиентите.
Компанията ни винаги е била много гъвкава и адаптивна, а това определено много ни помогна в ситуацията, за да продължим да бъдем все така ефективни и успешни.
За нас най-високият критерий за оценка на работата ни е мнението на клиентите. Фактът, че все повече хора пазаруват в нашите магазини, е най-добрият измерител на успеха ни и доказателство, че клиентите ни се доверяват и качеството на нашата работа не е повлияно от кризата досега.
Показателно за успеха ни е и това, че осигурихме спокойствие на колегите си, като им гарантирахме сигурен доход и безопасна работна среда.
Какви са нагласите сред служителите в администрацията – липсва ли им офисът, искат ли да се завръщат или предпочитат да продължат да работят от дома си?
Мненията по темата са различни, затова винаги се опитваме да бъдем максимално гъвкави и се съобразяваме с всеки индивидуален случай – родители с малки деца, хора със заболявания.
Предпочитанията на колегите са индивидуални, някои се чувстват по-сигурни в домовете си, други предпочитат да се върнат в офиса. Стараем се да се съобразим с желанията им и това, което ги мотивира дотолкова, доколкото работата го позволява.
От друга страна колегите ни в магазинната мрежа и в логистичната ни база са ежедневно на работа по график, затова и там винаги сме готови да съдействаме с каквото е необходимо, защото те са нашите герои.
Като компания, която се грижи за своите служители, BILLA винаги се стреми да удовлетвори нуждите на екипа си.
Прилагате ли някакви нови подходи за ангажиране на хората, въведохте ли нови инициативи?
Продължихме да следваме успешните си политики спрямо служителите си. Разбира се, въведохме и нови придобивки за хората, с които да ги подсигурим допълнително.
По време на кризата създадохме нова бонус система за служителите в магазините, като им раздадохме премии в знак на благодарност за отдадеността им.
Подсигурихме и допълнителни хранителни продукти, като в края на работния ден всеки колега в магазина си тръгваше с подсигурен пакет от плодове, кисело мляко, вода и др.
Въпреки ситуацията не пропуснахме да раздадем козунак и шоколадови бонбони за всеки един от служителите ни без изключение.
Какви предизвикателства срещнахте и пред какви сте изправени в момента?
Най-голямото предизвикателство беше да действаме с бързината, с която настъпваха промените. Напрежението беше голямо, защото ситуацията се променяше буквално с часове. Много бързо трябваше да вземем правилните решения и да сме максимално адаптивни към ситуацията. Същевременно беше важно да се преборим и със страха на хората и презапасяването. Ключов наш приоритет беше да успокоим служителите си и да гарантираме тяхното здраве и това на семействата им.
Въпреки ситуацията, успяхме да гарантираме доставките на всички наши магазини и складове възможно най-бързо. Така рафтовете ни бяха заредени, дори в моментите, когато влизаха в сила карантинните разпоредби, границите постепенно се затваряха, ограничи се свободното движение и постепенно общественият и икономически живот премина в застой.
Основно място в плана ни заемаха и българските производители, които се нуждаеха от подкрепата ни, за да запазят бизнеса си. За да затвърдим позицията си на дългогодишен и верен партньор на местните производители, продължихме да разширяваме мрежата си от доставчици, като започнахме работа и с по-малки производители. Така към момента си сътрудничим с над 460 български фирми, които доставят продукти в магазините ни. В резултат на това 90% от асортимента ни е от български доставчици.
За да допринесем още повече за бизнеса им, активно промотирахме българския асортимент в магазините си, както и собствените ни марки, голяма част от които също се произвеждат в страната.
Какви бизнес и житейски уроци научихте от Covid кризата?
За наша огромна радост успяхме бързо да се справим с промените. Определено с времето свикнахме да спазваме инструкциите и се научихме на дисциплина. Смело мога да заявя, че тази ситуация ни направи по-сплотени. Станахме още по-гъвкави, по-организирани и толерантни един към друг.
ВИЖТЕ ОЩЕ:
Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори AtScale
Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Мнемоника
Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Монделийз
Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Kaufland
Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Параграф 42
Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Тимбарк
Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Cargotec
Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Tek Experts
Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Paysafe
Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Sanofi
Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Nestle
Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Adecco
Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Easy consult
Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Райфайзенбанк
Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Кока-Кола ХБК
Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Карлсберг
Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Транспрес