сряда, 04 декември 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    9592 прочитания

    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори А1

    Александър Димитров, главен изпълнителен директор на А1 България, пред Economy.bg
    29 юли 2020, 09:29 a+ a- a

    Александър Димитров, главен изпълнителен директор на А1 България

    Как кризата с коронавируса се отрази на компаниите в България? Какви предизвикателства срещнаха и пред какви са изправени в момента? Как ще се случва завръщането в офисите и при какви правила за работа? Economy.bg потърси отговори от мениджъри на водещи компании в България. Как A1 преминава през настоящата ситуация разказва Александър Димитров, главен изпълнителен директор на компанията. 

    Как ситуацията се отрази на Вашия сектор?
    Зависи от коя страна погледнем въпроса. От чисто имиджова, колкото и странно да звучи, смятам, че ни се отрази много добре. Хората бяха започнали да гледат на телекомуникациите и дигиталните услуги като на обикновена комунална услуга, а не като на технологично решение. С обявяването на извънредното положение обществото и бизнесът преживяха дигитална трансформация в рамките на два-три дни и всички трябваше да работим, учим, информираме, общуваме и забавляваме от вкъщи. През този период нашата мрежа трябваше да се справи със средно 50% ръст на гласовите обаждания и 35% ръст при трафика на домашен интернет. Мисля, че тази извънредна ситуация, в която все още се намираме, показа на хората важността от нашите и услуги и защо ние сме структуроопределяща компания.

    От бизнес гледна точка, нещата седят малко по-различно. Пандемията, затварянето на бизнеси и граници както в България, така и в другите страни се отразява на покупателната способност и на инвестициите на бизнеса в нови технологии. Положихме много усилия и през първите шест месеца на 2020 година постигнахме добри резултати. През второто тримесечие общите приходи нараснаха с 5,3% спрямо същия период през миналата година, а за първото полугодие - с 9,9%. Оперативната ни печалба (EBITDA) се увеличи с 6,7% през второто тримесечие и с 6,9% за полугодието. Но не бива да се лъжем. Според мен най-лошото тепърва предстои. През втората половина на годината ще усетим негативния ефект от пандемията и икономическата криза.

    Оптимизирахте ли някакви разходи и наложи ли се да съкратите служители?
    Процесът по оптимизация на разходи и преструктурирания в една голяма международна компания като А1 никога не спира. През първите шест месеца на годината успяхме да направим необходимите промени, да открием новите възможности и да трансформираме и дигитализираме компанията. Постигнатите бизнес резултати доказват това. По време на извънредното положение запазихме целия екип на компанията. Дори ако погледнете нашия сайт, ще видите, че компанията продължава да търси специалисти.

    Каква част от служителите Ви преминаха на режим „хоум офис“? Кога и как се случи това?
    В началото на извънредното положение всички служители, чиято работа го позволява - общо около 2000 - бяха в home office. Успяхме да прехвърлим работата дори на целия кол център, така че да обслужват клиенти от вкъщи. Останалите служители като търговски консултанти, техници, инсталатори работиха при нови процеси, с предпазни средства и спазвайки всички мерки за безопасност. От началото на юни започнахме да връщаме хора в офиса и за момента поддържаме около 50% home office на служителите, като те до голяма степен могат да избират откъде да работят или да следват някакъв ротационен принцип.

    Хубаво беше, че работата от вкъщи беше утвърдена практика в А1 и преди пандемията от COVID-19. Реално всички, чиято работа го позволява, можеха да се възползват от тази опция за определен период от време. Разбира се, обявяването на извънредно положение означаваше бързо да осигурим отдалечен достъп за служителите и то такъв с нужното ниво на сигурност и надеждност. Компанията осигури и прехвърлянето на нужната техника за по-специфичните позиции като служителите на кол центъра например. Като допълнение нашите техници се погрижиха да осигурят адекватна свързаност за изпълнение на работните задължения за всички, които работят от дома си.

    Въведохте ли някакви нови правила за работа? Променихте ли политиката си за „хоум офис“?
    Не повече от 50 на сто от членовете на всеки един екип могат да бъдат в офиса по едно и също време. Това е процес, който ще продължи според нас дълго време. Следим както актуалната обстановка с пандемията, така и препоръките от Националния оперативен щаб и здравните власти. Дезинфекцията и дистанцията са много важни за нас. Всички магазини се почистват по няколко пъти на ден. Колегите носят маски, осигурили сме дезинфектанти, а на входа на централния ни офис имаме и термокамери, които измерват температурата на всеки, който влиза в сградата. И преди пандемията имаше възможност за ползване на home office за нашите служители. Мога да кажа, че сега процесът е по-лесен и бърз. 

    Как новият начин на работа се отразява на ефективността и продуктивността? Как измервате резултатите?
    Ние имаме доказани методи за измерване на ефективността и продуктивността, които не се променят от новия начин на работа. Ефективността и продуктивността се повлияха по-скоро от ситуацията. Въпреки че бизнес резултатите през първите шест месеца на годината са добри, може да се каже, че малко забавихме темпото през последните два-три месеца. Сега трябва да намерим начин да компенсираме пропуснатите ползи от пандемията, да задържим настоящите си клиенти и да привлечем нови не само с услугите, които предлагаме, но и с отношение, подкрепа и качествено обслужване. 

    Какви са нагласите сред служителите – липсва ли им офисът, искат ли да се завръщат, или предпочитат да продължат да работят от дома си?
    През миналия месец проведохме вътрешно проучване, свързано с промените в начина на работа и работата от дома, както и нагласите относно гъвкавото работно място и време в бъдеще. По-голямата част от отговорилите - 85%, биха работили от дома и в бъдеще понякога или изцяло. Само 18% биха работили от вкъщи постоянно, а 2% никога не биха работили вкъщи. Балансът е много е важен и смятам, че тази опция е полезна за служителите и компанията и ще продължим да даваме възможност за home office.

    Прилагате ли някакви нови подходи за ангажиране на хората, въведохте ли нови инициативи?
    В А1 има вече дългогодишна практика за постоянно обучение и развитие на служителите. Нашата индустрия е много динамична и човек трябва постоянно да учи, за да е ефективен. Използвахме този период, за да обърнем повече внимание на научаването на нови неща и да се развием като професионалисти. 15 души успешно положиха сертификационни изпити за Cisco и в резултат вече имаме 44 сертифицирани специалисти в различни направления. Наскоро този и други критерии ни направиха първия телеком, който е Cisco Gold Partner за региона на Югоизточна Европа. 

    А1 има програма, в която колеги, които са добри в нещо обучават други колеги – Клуб на знанието. От началото на годината имаме 4 103 участия в 232 сесии. eLearning система на А1 предлага достъп до най-големите световни платформи за електронни обучения (Coursera, Udemy) и 408 вътрешно разработени курса. Освен това над 200 служители преминаха курс за мрежова и информационна сигурност.

    Какви предизвикателства срещнахте и пред какви сте изправени в момента? Какви бизнес и житейски уроци научихте от Covid кризата?
    Интересно нещо е животът - колкото и да планираме, каквото и да правим, винаги успява да ни изненада и да ни изправи пред изпитание. През последните шест месеца изпитанието беше да изпълним със съдържание онези модерни думи, които в последните години свикнахме да използваме непрекъснато - дигитализация, трансформация, гъвкавост и т.н. А също и други, толкова изтъркани от употреба, че позагубили силата си, като екипност, доверие, динамика, лидерство. Мисля, че като компания знаем какво трябва да правим, какви са ни фокусите и как да действаме. Идва времето, когато действията на всеки служител ще покажат дали сме способни да продължим положителната тенденция от последните години. Очакват ни много работа и трудни решения, но не се съмнявам, че ще се справим.

     

    ВИЖТЕ ОЩЕ: 

    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори BILLA
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори AtScale
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Мнемоника
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Монделийз
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Kaufland
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Параграф 42
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Тимбарк
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Cargotec
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Tek Experts
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Paysafe
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Sanofi
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Nestle 
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Adecco
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Easy consult
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Райфайзенбанк
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Кока-Кола ХБК
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Карлсберг
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Транспрес

     
    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 16 часа
    Стойността на глобалният пазар на Cloud ERP ще достигне $57,17 млрд. през 2024
    Сегментът на малките и средни предприятия се очаква да регистрира най-високият средногодишен темп на растеж, според Fortune Business Insights
    преди 17 часа
    Най-големият ритейл парк в Пловдив отвори врати
    Първите магазини в новия търговски комплекс „Парк Макс Ритейл Парк“ вече са отворени
    преди 17 часа
    Черният петък мина онлайн
    Потребителите в САЩ са похарчили $10,8 млрд. за онлайн покупки, което е над 10% ръст спрямо миналата година
    преди 19 часа
    3,7 млрд. лв. е дупката в бюджета в края на ноември
    Приходите за месеца превишават разходите с близо 300 млн. лв.
    преди 20 часа
    САЩ с нов кръг ограничения, свързани с производството на чипове в Китай
    Това е третият кръг мерки в рамките на 3 години
    преди 2 дни
    Канада обвини Google в създаване на рекламен монопол
    Делото прилича на заведеното в САЩ и цели разделяне на бизнесите на технологичния гигант