петък, 29 март 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    3669 прочитания

    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Mars

    Предраг Милинчич, директор на Mars за България, пред Economy.bg
    31 юли 2020, 10:11 a+ a- a

    Как кризата с коронавируса се отрази на компаниите в България? Какви предизвикателства срещнаха и пред какви са изправени в момента? Как ще се случва завръщането в офисите и при какви правила за работа? Economy.bg потърси отговори от мениджъри на водещи компании в България. Как Mars преминава през настоящата ситуация разказва Предраг Милинчич, директор на компанията за България.

    Как ситуацията се отрази на Вашия сектор?
    Пандемията се отрази не само на нашия сектор, но на глобалната икономика като цяло. Бяхме изправени пред предизвикателства, които никога преди това не сме очаквали. В тези трудни времена ролята на сектора за бързооборотни стоки беше по-важна от всякога, тъй като за потребителите беше от огромно значение да имат достъп до всички стоки, от които се нуждаят. 

    В първите дни на извънредното положение хората в много страни се презапасяваха с пакетирани продукти, което създаде известни рискове за нормалното зареждане на магазините със стоки, но за щастие, в България нямаше дефицит на важни продукти. Ние в Mars се радваме, че дори по време на карантината и най-строгите ограничения продължихме да доставяме стоките си навреме и да отговаряме на нуждите на потребителите.

    Тенденция, която може би е валидна за целия сектор на бързооборотни стоки, е намаленото търсене на шоколадови изделия, лакомства и луксозни артикули. В същото време пък търсенето на пакетирани хранителни продукти се увеличаваше. Очаквано пандемията ускори ръста на онлайн търговията и много клиенти предпочитаха да пазаруват онлайн дори и ежедневните си покупки.

    Оптимизирахте ли някакви разходи и наложи ли се да съкратите служители?
    Изключително радостни сме, че въпреки трудните времена, през които целият свят преминаваше, успяхме да запазим екипа си. Не уволнихме нито един служител, но това, което е още по-важно, е, че продължихме да поддържаме същата вдъхновяваща и мотивираща среда, дори и в тази необичайна ситуация. Хората винаги са били в центъра на корпоративната философия на Mars, така че ние наистина сме силно фокусирани върху благоденствието на сътрудниците ни, тяхното ментално здраве, както и върху това да поддържат добър баланс между работата и личния живот. Продължихме да следваме тези стандарти и по време на пандемията.

    Каква част от служителите Ви преминаха на режим хоум офис? Кога и как се случи това?
    Здравето и безопасността на нашите сътрудници винаги са били основен приоритет за Mars. Затова веднага щом започна разпространението на коронавируса преминахме към режим на home office. 

    Работата от вкъщи и откъдето и да е другаде отдавна е важна част от начина, по който компанията ни функционира, тъй като нашите екипи са разпределени в 12 страни. Mars има доверие на своите сътрудници и им дава свободата сами да решават кога и как да работят, като се концентрираме най-вече върху резултата. В този ред на мисли, преминаването към home office режим не беше предизвикателство за нас. Компанията ни е изградила правилен подход и добър бизнес модел, който работи дори при тези необичайни обстоятелства. 

    Как се/ще се случва завръщането в офисите? Как изглежда офисът Ви сега?
    Основният ни приоритет е да опазим здравето на служителите ни и да гарантираме, че се чувстват добре. За съжаление, не виждаме подобрение по отношение на броя на заразените с Covid-19 и затова силно препоръчваме на по-голямата част от нашите сътрудници да продължават да работят от вкъщи. За тези, които предпочитат да работят от офиса поради определени причини, офисните ни помещения на са оборудвани с всички предпазни мерки, включително имаме създадени графици за работа с максимален капацитет на служители и разпределение за седмични смени.

    Въведохте ли някакви нови правила за работа? Променихте ли политиката си за хоум офис?
    Ние в Mars осъзнахме, че новата необичайна ситуация изисква от нас да започнем да мислим по нов начин, да променим някои от нагласите си и да придобием нови умения. Затова стимулираме сътрудниците ни да бъдат още по-гъвкави и да използват иновативни технологии и инструменти в работата си, за да са по-продуктивни и ефективни. 

    Пандемията ни помогна да преосмислим поведението си по отношение на личното здраве и защитата на другите. На практика това означава гъвкавост на служебните ангажименти и възможност за дистанционна работа, ако човекът усети дори и най-леките признаци на болест. Mars следваше тази практика и преди, но COVID-19 още по-силно доказа значението на силния фокус върху здравето и безопасността. 

    Заради коронавируса всичките ни бизнес пътувания са забранени до края на годината. Освен това, за да защитим служителите си, няма да организираме или да се включваме във външни събития с повече от 15 участници. Здравето и безопасността на екипа е приоритет номер 1 за Mars.

    Как новият начин на работа се отразява на ефективността и продуктивността? Как измервате резултатите?
    Имам щастието да работя с невероятни професионалисти, които се стремят непрекъснато да се усъвършенстват и да допринасят за успеха на компанията. Ситуацията с COVID-19 не се отрази по никакъв начин на продуктивността на екипа. Точно обратното – тези трудни обстоятелства ни направиха още по-задружни и допълнително подсилиха корпоративната ни култура и ценности.

    Разбира се, в началото всички се чувствахме объркани, тъй като се изправяхме пред нещо ново и непознато. Въпреки това съумяхме бързо да се адаптираме. Продължихме да следваме принципите си и по този начин ни беше по-лесно да преминем през трудната ситуация.

    Гордеем се с резултатите, които постигнахме през последните няколко месеца. Успяхме да опазим здравето на сътрудниците ни, продължихме да поддържаме ползотворни отношения с всичките ни бизнес партньори и клиенти и подкрепихме борбата срещу COVID-19 в страните, в които оперираме. Напримеро в България Mars дари над 1 тон хранителни продукти на хора, които бяха най-силно засегнати от кризата, както и на медицински работници.

    Какви са нагласите сред служителите – липсва ли им офисът, искат ли да се завръщат или предпочитат да продължат да работят от дома си?
    В Mars винаги е имало страхотен екипен дух. Обичаме да прекарваме време заедно в офиса, работейки по различни вълнуващи проекти и обменяйки идеи. Въпреки това осъзнаваме сериозността на настоящата обстановка и затова всички сме съгласни, че безопасността трябва да е водещ приоритет. Затова предпочитаме да продължим да работим предимно от вкъщи, докато рискът за здравето на сътрудниците ни не се минимизира. 

     

    Независимо в каква посока ще се развие ситуацията обаче, трябва да споменем нещо изключително важно – COVID-19 отвори вратата към офиса на бъдещето. Това е концепция, която в Mars практикуваме от поне десетилетие. Много скорошни проучвания показват, че служителите имат желание да продължат да работят дистанционно и да имат възможност за по-голяма гъвкавост. Следователно и компаниите ще са отворени за промени. Много от работните пространства ще се преобразуват в така наречените „офиси на бъдещето“. Според тази концепция офисът се превръща в място, на което служителите ще се появяват от време на време, за да свършат някакви задачи, да се срещнат с колегите си. 

    Прилагате ли някакви нови подходи за ангажиране на хората, въведохте ли нови инициативи?
    Mars винаги е била фокусирана върху това да помага на сътрудниците си да придобиват знания и да развиват нови умения. В тази необичайна ситуация осъзнаваме, че единственият начин да бъдем ефективни, продуктивни и успешни независимо от обстоятелствата, е никога да не спираме да учим. Затова предлагаме на служителите ни денонощен достъп до редица самообучителни програми и онлайн ресурси. По този начин могат да се усъвършенстват в редица сфери и да бъдат в течение на тенденциите в индустрията.

    Mars работи и по още една интересна инициатива. В момента пускаме нов дигитален инструмент - онлайн онбординг процес (въвеждащо обучение за новопостъпили служители). Той няма да изисква физическо присъствие на мениджъри или други представители на екипите, които да помагат на новите колеги при започването им на работа в Mars. Цялата процедура ще бъде значително улеснена, тъй като много от активностите ще се възлагат онлайн. Новите служители ще бъдат напътствани и съветвани дистанционно и ще имат достъп до всичко, от което се нуждаят.

    Какви предизвикателства срещнахте и пред какви сте изправени в момента?
    Най-сериозното предизвикателство не само пред нас, а и пред целия свят е, че всичко се случва много динамично и неочаквано. Последиците върху глобалната икономика от кризата, причинена от COVID-19, тепърва ще се оценяват с по-голяма точност. За съжаление, прогнозите не са много оптимистични, тъй като се очаква световна рецесия.

    Най-голямото ни притеснение през последните няколко месеца обаче беше да предпазим нашите сътрудници и всички, свързани с нашия бизнес  клиенти, партньори, доставчици. В допълнение, бяхме силно фокусирани върху това да следваме утвърдените си принципи и да прилагаме същите стандарти за качество независимо от обстановката. Това бяха най-големите предизвикателства пред нас, но успяхме да се справим по най-адекватния начин.

    Какви бизнес и житейски уроци научихте от Covid кризата?
    Позитивната страна на тази ситуация е, че наистина научихме много за себе си, за бизнесите си и за хората, които ни заобикалят. Ние в Mars осъзнахме, че силната корпоративна култура наистина може да е мощно оръжие срещу кризите. 5-те принципа, около които сме обединени – качество, отговорност, взаимност, ефективност и свобода – ни ръководят така, че да взимаме правилните решения и да се справяме с трудностите.

    По отношение на личните уроци – научих, че хората са достатъчно силни и могат да преодолеят всичко, когато са заедно и се подкрепят. Това е нещо важно, което не трябва да забравяме. 

     

    ВИЖТЕ ОЩЕ: 

    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Equinix
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори А1
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори BILLA
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори AtScale
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Мнемоника
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Монделийз
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Kaufland
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Параграф 42
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Тимбарк
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Cargotec
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Tek Experts
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Paysafe
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Sanofi
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Nestle 
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Adecco
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Easy consult
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Райфайзенбанк
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Кока-Кола ХБК
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Карлсберг
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Транспрес

     

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 8 минути
    UBS продава активи на Credit Suisse на стойност $8 млрд.
    Сделката с Apollo е стартирала преди поглъщането на Credit Suisse от UBS
    преди 2 часа
    Очаква се пазарът на смартфони да се възстанови през 2024 г.
    Най-голям ръст се очаква в премиум сегмента, показват данни на Counterpoint Research
    преди 4 часа
    38 млрд. долара достигат загубите от финансови измами през 2023
    БОРИКА стартира инициатива за превенция на финансови измами
    преди 4 часа
    Започва поетапно изключване на отоплението за град София
    Изключването на топлоподаването стартира на 31 март
    преди 4 часа
    Богданов: ЕК одобри проект за единен инвестиционен портал
    Целта е да се обедини цялата административна дейност около обслужването на потенциалните инвеститори у нас
    преди 5 часа
    TSMC планира да увеличи работната си сила до 100 000 души
    Най-големият производител на чипове наема с огромни темпове