Добрите мениджъри контролират и знаят как да използват настроенията и емоциите си. А вие?
На 23 септември в България излиза „10 задължителни четива по емоционална интелигентност“, която съдържа десет статии от авторитетни специалисти, подбрани от екипа на „Харвард Бизнес Ревю“.
Авторът на международни бестселъри за емоционална интелигентност и специалист по темата Даниъл Колман посочва, че тя е два пъти по-важна за успеха на лидерите от всяка друга компетенция. Статията му, озаглавена „Какво ни прави лидери“, е изведена на челна позиция в книгата, която в България издава ИК „Хермес“.
От книгата ще научите още:
- как да вземате умни решения, базирани на емпатия към околните;
- как да се справяте с конфликти и да направлявате емоциите в екипа си;
- как да отвръщате на трудностите с гъвкавост;
- как по-добре да разберете своите силни и слаби страни, нужди, ценности и цел.
Публикуваме кратък откъс без редакторска намеса.
Какво ни прави лидери?
От Даниъл Голман
Всеки, който се занимава с бизнес, е чувал истории за високо интелигентен, високообразован ръководител, повишен на ръководна длъжност, който е успял да се провали. А също са чували и истории за някого със солидни – но не и чак необикновени – интелектуални способности и технически умения, повишен на същата длъжност, който пък е успял да се издигне.
Тези разкази подкрепят широко разпространеното разбиране, че идентифицирането на индивиди, направени от „правилния материал“ за лидери, е по-скоро изкуство, отколкото наука. В крайна сметка персоналният стил на изключителния лидер е различен: някои лидери са тихи и аналитични, други държат пламенни речи от върховете на планини. Но по-важното е, че различните ситуации изискват различен вид лидерство. Повечето сливания изискват преговорите да се водят от по-чувствителен човек, докато спасяването на затъващи компании изисква някого с по-твърда ръка.
Аз обаче съм открил, че повечето ефективни лидери си приличат по един ключов начин: всички имат висока степен на това, което наричаме емоционална интелигентност. Не че коефициентът на интелигентност и техническите умения нямат значение. Имат значение, но като „праг на способностите“, т.е. като минимални изисквания за ръководни длъжности. Моето проучване, както и други скорошни изследвания, ясно показва, че емоционалната интелигентност е абсолютна необходимост на успешното лидерство. Без нея човек може да има най-доброто обучение на света, остър като бръснач аналитичен ум и безкраен поток от умни идеи, но пак няма да стане велик лидер.
През изминалата година аз и колегите ми се фокусирахме върху това как емоционалната интелигентност действа на работното място. Изучихме взаимовръзката между емоционалната интелигентност и ефективното изпълняване на задълженията, особено сред лидерите. Също наблюдавахме как емоционалната интелигентност се проявява на работното място. Как например можете да разберете, че някой има висока емоционална интелигентност, и как да я откриете в себе си? В тази книга ще проучим тези въпроси, като вземем поред всеки от компонентите на емоционалната интелигентност – самопознанието, самоконтрола, мотивацията, емпатията и социалните умения.
Друго издание от серията на „Харвард Бизнес Ревю“, което вече излезе в България, е „10 задължителни четива по комуникация“, припомнят от ИК „Хермес“.