сряда, 02 декември 2020   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    854 прочитания

    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Sitel

    Тодор Дачев, управител на „Сайтел София“, пред Economy.bg
    11 ноември 2020, 14:06 a+ a- a

    Тодор Дачев, управител на „Сайтел София“

     Как кризата с коронавируса се отрази на компаниите в България? Какви предизвикателства срещнаха и пред какви са изправени в момента? Завърнаха ли се служителите в офисите и при какви правила за работа? Economy.bg потърси отговори от мениджъри на водещи компании в България. Как Sitel преминава през настоящата ситуация, разказва Тодор Дачев, управител на „Сайтел София“.

    Как ситуацията се отрази на Вашия сектор?
    BPO секторът е много тясно свързан и е като скачен съд за икономическата ситуация на клиентите ни. Предвид че Sitel като цяло има доста добре диверсифицирано портфолио от клиенти, ние не изпитахме голям спад в прихода и бизнеса ни. Имахме клиенти от туристическия и хотелиерския бранш, които изпитаха сериозни сътресения, но в същото време на много от другите ни клиенти бизнесът им се разви в положителна посока. Като цяло една от тенденциите, които сега се оформят, предвид че много от компаниите разбраха какъв ще бъде за тях ефектът от COVID-19 и сега подготвят бюджетите си за 2021 г. – много от тях ще търсят оптимизация на разходите. Това, от една страна, е риск, но от друга страна, е и много добра възможност за България, понеже вече виждаме интерес на много клиенти да местят обслужването на клиентите им към локации с по-оптимзиран разход.

    Оптимизирахте ли някакви разходи и наложи ли се да съкратите служители?
    Разходите, които оптимизирахме, са свързани основно с поддръжката на офиса ни, имайки предвид, че е в момента на 90% празен. Правейки анализите ни за 2021 г., ясно се видя, че няма да са ни необходими толкова много площи, тъй като вече имаме договореност с няколко клиенти да продължим да работим хоум офис и след COVID.

    Каква част от служителите Ви преминаха на режим хоум офис? Кога и как се случи това?
    Ние преминахме през няколко етапа на местене на служители и то беше свързано с развитието на COVID и желанието на служителите ни откъде да работят. Още в началото на март разбрахме ясно, че това идва и няма да подмине България, защото в офисите ни в Испания, Португалия, Франция вече бяха преминали към изместване на служителите към хоум офис. Истината е, че в България Sitel оперира Work@Home модел още от 2019 г. със 150 служители – т.е. ние имахме подготвеност за технологията, HR документите и процесите как да управляваме бизнеса си в такава среда. Просто не бяхе готови, че трябва да го направим в такъв голям обхват за 2 седмици.  

    Sitel глобално използва AWS и VPN за Work@Home свързаност, като по този начин диверсифицираме натовареността на сървърите ни и винаги имаме BCP решение. Тъй като всеки един наш клиент има различни IT платформи и ниво на сигурност, нашият IT Network екип трябваше за 2 седмици да направи 500+ различни имиджа, за да можем да изместим служителите ни в ЕМЕА да работят от вкъщи. Изградихме много структуриран change control процес какво е необходимо за всеки един проект – подписана клауза за съгласие от клиента, декларации от агентите, техника, която трябва да се закупи и изпрати, лицензи и т.н. 

    В първите 2-3 седмици успяхме да изместим 50% от екипа ни, за да осигурим BCP и социална дистанция. Впоследствие до 4 седмици вече бяхме преместили 80% от служителите ни. През лятото наблюдавахме обратната тенденция - много от служителите искаха да се върнат да работят от офиса и намалихме хоум офис до 70%. Сега с разрастването на COVID случаите 95% от служителите ни работят хоум офис и само такива, които нямат условията вкъщи, работят от офиса.

    Как се/ще се случва завръщането в офисите? Как изглежда офисът Ви сега?
    Това зависи от COVID и колко бързо/как намалява разпространението или кога ще има ваксина/лекарство. Нашият план след пандемията е да работим на 50% Work@Home/50% от офиса на ротационен принцип. Това е крайната ни цел, защото вярваме че W@H има много големи предимства, но има и много недостатъци, които не могат да бъдат компенсирани от технологията и са чисто човешки фактори. Ние използвахме времето, през което офисът ни е неприятно пуст и празен, и организирахме ремонти и нови социални пространства за служителите ни, за които сме сигурни, че ще им се наслаждават, когато се върнат.

    Въведохте ли някакви нови правила за работа? 
    Не, начинът ни работа и процесите във фирмата са същите, просто се наложи за много от тях да инвестираме в дигитализация и нови инструменти, за да можем да ги прилагаме ефективно в хоум офис среда. Основната промяна като правила са в офиса ни и са свързани с противоепидемичните мерки – социална дистанция, дезинфекция, маски. 

    Как новият начин на работа се отразява на ефективността и продуктивността? Как измервате резултатите?
    Ние не наблюдаваме голяма разлика в резултатите, които постигахме преди и сега. Като цяло екипът се справя доста успешно в хоум офис среда. При нас резултатите се измерват много акуратно на ежедневна и индивидуална база и нямаме големи девиации. Организирахме и специални тренинги за мениджърите ни за виртуално менажиране на служители, както и как ефективно да прилагат процесите на фирмата в хоум офис. По-големи затруднения изпитахме в началото на пандемията, тъй като трябваше да променим начина ни на комуникация да е изцяло виртуален. Другото сериозно предизвикателство е с ефективността на тренинги за нови служители, тъй като тренерите не могат да следят толкова добре как се справят по време на тренинга.

    Какви са нагласите сред служителите – липсва ли им офисът, искат ли да се завръщат или предпочитат да продължат да работят от дома си?
    Получаваме много смесена обратна връзка и при всеки е индивидуално. Има хора, които откровено казват, че изобщо не е за тях хоум офис и се чувстват социално изолирани и непълноценни и им липсват екипът и колегите, докато други са много доволни от тази възможност и им спестява много лично време от пътуване. Именно поради тази причина ние дългосрочно целим един смесен модел, който да включва ротационен принцип – вярвам, че така ще постигнем оптимална удовлетвореност, социализация и ангажираност за служителите ни. 

    Иначе има много комични обратни връзки по време на пандмията, които показват с какво трябва да се справят хората: не издържам по цял ден с децата и жената вкъщи – може ли да се върна в офиса; опресних си математиката за 6 клас – не знаех, че е толкова трудна; кучето ми не харесва гласа ти и лае и т.н. 

    Прилагате ли някакви нови подходи за ангажиране на хората, въведохте ли нови инициативи?
    Определено ангажирането на служителите е едно от основните предизвикателства при хоум офис. Това, което направихме, е да търсим различни начини как да ангажираме интереса им през виртуални събития. От една страна, мениджърите ни си имат регулярните индивидуални и групови срещи с екипавъв виртуална среда. Отделно, всичките ни социални събития се насочиха към онлайн евенти – уебинари, виртуални тренинги, споделяне на забавна информация във вътрешната ни социална мрежа, стартирахме и вътрешен портал за новини и информация за компанията. В същото време през лятото се опитвахме да организираме много събития на открито, които да промотират спортуване и активен начин на живот – изкачване на Черни връх заедно, разходка до Рилските езера. Вътрешно имаме и мобилна апликация, в която се трупат точки при спортуване – SitelFit -  в която се състезаваме помежду си и между различните офиси в света, като при различни постигнати цели компанията спонсорира социално значими каузи.  

    Какви предизвикателства срещнахте и пред какви сте изправени в момента?
    Основното предизвикателство в началото беше свързано с неяснотата как ще се развие COVID, как ще преструктурираме процесите ни да работят добре при хоум офис и притеснението за здравето на всички в офиса. Сега смятам, че сме много по-подготвени за тези предизвикателства. Основното, което остава, е как дългосрочната криза ще се отрази на бизнеса на клиентите ни, защото всяка една индустрия се справя по различен начин. 

    Освен предизвикателствата COVID разкри и много възможности, като една от най-важните е възможността да наемаме служители извън София, което разшири много талантите, до които имаме достъп. Смятам, че за България ще се отрази цялостно много положително в дългосрочен план. 

    Какви бизнес и житейски уроци научихте от Covid кризата?
    Аз винаги съм вярвал, че хората сме много адаптивни същества и сме се справяли в много по-трудни ситуации. В последните 20 години нашето поколение не се е сблъсквало с по-глобална криза и COVID показа, че можем успешно да се адаптираме и справяме в много трудни ситуации. Едва ли някой бизнес преди 10 месеца е вярвал, че може да оперира на 90-100% виртуално, но това се случи в много компании успешно.

    Житейските уроци са няколко:

    1.Хората трябва да сме по-малко егоисти, когато от това зависи животът на другите около нас. За съжаление, има огромно разделение в обществото ни относно COVID мерките и някак си показваме склонност да поставим собственото си его пред важността на живота на другия. 

    2.COVID до голяма степен ни показа кои са важните неща в живота ни – здравето и семейството. Кризата ни изкара от забързаното ежедневие и ни показа, че трябва да забавим малко темпото, за да обърнем повече внимание на хората около нас, всъщност ще ни направи по-щастливи.

    Видео за компанията като работодател вижте в профила на Sitel ТУК.

    ВИЖТЕ ОЩЕ: 

    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори TBI Bank
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Софарма Трейдинг
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Acronis
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Endava
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори CLICO
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори StorPool Storage
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Данон Сердика
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори БНП Париба
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Теленор
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Bridgestone
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори ИКЕА
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Кеш Кредит
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Mars
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Equinix
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори А1
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори BILLA
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори AtScale
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Мнемоника
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Монделийз
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Kaufland
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Параграф 42
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Тимбарк
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Cargotec
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Tek Experts
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Paysafe
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Sanofi
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Nestle 
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Adecco
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Easy consult
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Райфайзенбанк
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Кока-Кола ХБК
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Карлсберг
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Транспрес

     
    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 32 минути
    преди 50 минути
    Парламентът прие на първо четене закона за индустриалните паркове
    Законопроектът дели индустриалните паркове по два критерия
    преди 58 минути
    Paynetics разширява присъствието си в Европа
    Това става в рамките на програмата Mastercard Accelerate
    преди 2 часа
    Великобритания одобри ваксината на Pfizer
    Ваксинацията ще започне в началото на следващата седмица
    преди 3 часа
    ОИСР: За възстановяване са необходими продължителна фискална подкрепа и действия в сферата на здравеопазването
    Възстановяването ще бъде неравномерно между страните и секторите и може да доведе до трайни промени в световната икономика
    преди 4 часа
    Приет е Националният план за готовност при пандемия
    До края на седмицата ще бъдат осигурени фризери и хладилници за обезпечаване на първата доставка на ваксина срещу Covid-19