И какво е добре да знаем, ако ни предстои онлайн интервю - Снежина Велинова, специалист маркетинг и бизнес развитие в Top Skills Recruitment
Снежина Велинова, специалист маркетинг и бизнес развитие, Top Skills Recruitment
Пандемията превърна онлайн интервюта за работа в масова практика при подбора на хора. Компании от кои сектори в България и за кои позиции провеждат онлайн интервютата в момента попитахме българската HR агенция Top Skills Recruitment, специализирана в откриването, подбора и привличането на таланти за глобални клиенти в IT, аутсорсинг, финанси, маркетинг, продажби, енергетика, производство, строителство и инженерство.
Снежина Велинова, специалист маркетинг и бизнес развитие в Top Skills Recruitment, коментира ситуацията в момента и споделя полезни съвети, ако ни предстои дистанционно интервю за работа.
Компании от кои сектори и за кои позиции провеждат онлайн интервюта в момента?
Заедно с положителната страна на онлайн интервютата няма как да не споменем, че минавайки изцяло в такъв формат, липсата на живия контакт с кандидатите няма как да не се усети.
В момента забелязваме ръст в търсенето на кадри в сектори като маркетинг, онлайн търговия, ИТ и най-вече в изнесените услуги (outsourcing). Онлайн интервюто не е новост за тези сектори и имплементирането на допълнителни инструменти, подпомагащи процеса, се случва много по-лесно. Видео разговорите могат да се състоят от няколко етапа, придружени с презентации и допълнителни материали, улеснявайки максимално опознаването и взимането на крайното решение и при двете страни.
Онлайн формата за интервюиране е най-желан и използван за позиции като:
- „Обслужване на клиенти“, което включва различните нива на теническа поддръжка;
- „Консултанти“, най-вече във финансовия сектор;
- „Специалист продажби“;
- „Офис администратори“, което може да включва боравене с документация, подредба и проверка на онлайн тракери и файлове;
- „ИТ специалист“ – обобщено за всички специалисти и експерти в този сектор.
Запазвайки целия процес на стартиране безопасен за здравето, клиентите ни успяват да наемат успешно новите си служители, съумявайки да осигурят и необходимата документация, без да имат пряк контакт с тях.
Разбираемо, не всяка компания може да си позволи да прави своя подбор и обучения онлайн, като например такива, намиращи се в сектора на производството, строителството и хотелиерството. Несъмнено тези звена изпитват голямо затруднение в назначаването и запазването на своите служители.
За щастие, екипът ни от специалисти успя да намери работа на хора, засегнати от кризисната ситуация, като продължава да консултира всеки намиращ се в такава, търсейки най-доброто решение за него.
Какви са предизвикателствата на онлайн интервютата за работа и как да се подготвим?
Интервюто за работа е една от най-важните стъпки, чрез която можем да презентираме нашите умения и знания пред бъдещия ни работодател и изисква добра подготовка.
Процесът по подбор на персонал често стартира със селектирането на кандидатите, което се случва чрез тяхната автобиография и преминава към телефонно интервю.
Съветваме винаги да изслушвате внимателно и да не прекъсвате събеседника си. Ако не знаете как да отговорите на някой от въпросите, обяснете, че не сте мислили над този въпрос и ще ви трябва време – не се притеснявайте. Все пак е препоръчително да бъдете готови за общи въпроси, на които предварително да имате ясни и структурирани отговори.
Следващата стъпка би била среща в офиса на работодателя, но предвид създалата се ситуация, тази среща все по-често се състои в онлайн пространството, където на преден план изникват по-различни предизвикателста.
На първо място, трябва да се уверите, че техниката ви е в изправност и работи. Онлайн срещите могат да бъдат по-кратки и съответно да разполагате с лимитирано време, в което да изложите своите силни страни. Бъдете уверени и не подценявайте добрата предварителна подготовка. Отделете време и на външния си вид – изглеждайте представително и професионално. Покажете, че сте отделили от своето време и наистина желаете да работите точно това.
Едно от предимствата на онлайн срещите е, че може да изберете място, на което се чувствате удобно и уютно. Това помага на по-притеснителните да се отпуснат и да се справят успешно с интервюто си.
Като агенция за подбор на персонал, имаме удоволствието да се запознаваме с представители от почти всяка професия и да сме винаги в крак с новостите на пазара на труда. Въпреки все по-голямата липса на жив контакт, хората са достатъчно гъвкави и бързо се приспособяват към онлайн подбора, който спестява време и на двете страни.
Доколко дистанционното опознаване на екипа е възможно?
Големите компании създадоха нови инструменти с цел по-лесен и безопасен достъп до данните си и направиха възможно новите им служители да придобиват необходимите знания чрез онлайн обучения. В началото може би хората се нуждаеха от малко повече време, за да се приспособят към този модел на получаване на нова информация.
От социална гледна точка в основата на всеки екип е комуникацията, в този ред на мисли, дистанционното опознаване на екипа е предизвикателство.
На преден план се появиха инициативи, които въпреки дистанцията успяват да обединят екипите и да приобщят новите членове. Тук огромна роля имат социалните мрежи, защото посредством групи и чатове колегите успяват да пренесат общността от офиса в удобството и безопасността на собствения си дом.
Благодарение на инициативи като „Бирен/винен петък”, „Онлайн quiz“, онлайн игри и много други интерактивни дейности - дистанционното опознаване на екипа става напълно възможно и успеваемостта е вече факт.