петък, 20 май 2022   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    1243 прочитания

    Какви са ползите от Interim, или междинен мениджмънт в криза?

    Наемането на временни мениджъри се превръща в популярна организационна стратегия вече и в България, споделя Калина Петкова - управител на „Бойден България“
    25 януари 2022, 10:27 a+ a- a

    Калина Петкова е управител на „Бойден България“, един от лидерите на пазара в директното търсене на висши мениджърски кадри. Преди да се присъедини към „Бойден България“ през 2014 година, Калина е заемала позицията директор „Човешки ресурси“ в „Карфур България“, където е била отговорна за разширяването на компанията в страната, както и на територията на Албания и Македония. Голяма част от опита ѝ в стратегическото управление на човешките ресурси преминава в „Каменица“ АД, в момента част от Molson Coors, където дo 2010 година е била директор „Човешки ресурси“ за България и Румъния.

    Пандемията даде своите отражения върху търсенето и задържането на висши мениджърски кадри. Те бяха по-скоро в дисбаланс на търсене и предлагане (напр. the great resignation), създаване на нови роли и нужда от различни компетенции. Активността в предоставянето на executive search услугата през 2021 бързо се възстанови, а в много случаи и надмина нивата от 2019. Осезаеми ръстове имаше и в осигуряване на interim решения, както и на проекти за оценка и развитие на лидерски компетенции. Очакванията са тези тенденции да се запазят и през 2022-2023 в Европа, и в частност в България.

    Какво е Interim management?
    Interim management, или междинен мениджмънт услугата, вече има своите първи успехи и в България. Междинният мениджмънт е вид заетост, която носи ефективност и скорост в разрешаването на организационни проблеми като промяна в стратегията, излизане от криза, стартиране на нов бизнес или сблъсък с непредвидена ситуация. Тогава, когато е необходима рядка експертиза, особено висока квалификация или различни от стандартните за бизнеса компетенции. Услугата е много разпространена в Западна Европа, а отскоро се предлага от „Бойден“ и на нашия пазар. Българският офис работи с богата глобална база данни с междинни мениджъри и е подготвен да посрещне ръста на нуждата от такава услуга сред бизнеса в България.

    Как се заражда?
    Interim Management води своите корени от 60-те години на миналия век в Холандия. Създадена е като временна мярка поради промяна в трудовото законодателство, която позволява на компаниите да наемат ръководители на временни договори. Тя дава на организациите гъвкавост да превключват ресурси според необходимостта. През 80-те години по подобен начин се променя законът в Италия и се дава възможност за назначаване на срочен договор, което води до появата на временни изпълнителни директори. Едновременно с това сериозната рецесия в Обединеното кралство показва, че организациите се задушават от скъпи слоеве на управление, които е нужно да бъдат олекотени с популярните техники на "lean management" от този период. Това преструктуриране освобождава огромен брой ръководители на средно и висше ниво, които търсят работа постоянно или краткосрочно. Много от тези служители са върнати на работа временно, а практиката се превръща в основен модел на наемане.

    Наемането на временни мениджъри се превръща в популярна организационна стратегия и така се появяват фирми, които да отговорят на нуждите на тези компании и да предоставят необходимите таланти. Оригиналните доставчици на услуги стартират от Франция, Италия, Обединеното кралство и Германия; част от тях са доставчици изключително на временни мениджъри, а други – на допълнителни услуги към вече установените практики за executive search. Така стартира Boyden Interim management в Обединеното кралство през 1994.
    В началото на 2000 година практиката на междинно управление прекосява океана до Съединените щати, където първоначално е била приета в сектори като фондове с дялово участие и здравеопазване. Впоследствие междинни изпълнителни директори започват да се появяват в страните от Азиатско-тихоокеанския регион като Австралия и Хонг Конг, където западните фирми отварят офиси, за да посрещнат нуждите на клиентите.

    Как повлия COVID пандемията?
    Пандемията и произтичащото от това въздействие върху икономиката увеличиха темпото на трансформация на бизнеса. Временните мениджъри могат да играят важна роля в подпомагането на бизнес приспособяването към променения свят. В проучване на Watermark Interim в края на 2020 се посочва, че 94 % очакват по-голямо търсене на междинните мениджъри в подкрепа на пост-COVID работна среда. Временните изпълнителни (и функционални) директори могат да са изключително полезни в периоди на криза за ръководене на проекти, свързани с дългосрочните тенденции, включително дигитална трансформация, глобализация, world of work, тълкуване и внедряване на нови нормативни актове, подобряване на разнообразието и демографски промени.

    Ролята на временните изпълнителни директори като агенти на промяната засилва синергиите с executive search за търсене на ръководни длъжности. Един от начините, по които тази синергия може да сработи, е компанията за търсене да осигури временно изпълнителна позиция, докато работи с клиента, за да запълни постоянната позиция. Това съвместяване позволява да няма пропуски в управлението, но също така осигурява времето и внимателното обмисляне, необходими за наемане на правилния постоянен изпълнител.
    Съществуват и полезни взаимодействия с услугите по лидерско консултиране. Оценката на лидерските компетенции може да се ползва от клиентите за различни цели – от планиране на приемственост до програми за многообразие и приобщаване и оценяване и коучинг – допълнително гарантиращи, че правилните лидери работят за изграждане на ефективна организационна култура. Междинните мениджъри често работят по ключови инициативи за промяна, които са в синхрон с лидерските програми за развитие. Накратко, фирмите за лидерско консултиране и наемане предоставят персонализирани решения за таланти, които да отговорят на дългосрочните нужди на своите клиенти. Междинният мениджмънт е част от тези услуги, предлагащи помощ в управление на промяната и осигуряване на дългосрочната устойчивост на бизнеса.

    Коя е дългосрочната стойност на Interim management?
    Опитът, който един междинен ръководител носи, може да бъде безценен за бизнеса. Наемането на такъв позволява на бизнеса да се съсредоточи върху своите непосредствени стратегически приоритети. Очевидно тези приоритети ще се различават за всеки бизнес, но общите могат да включват:
    - управление на дигитална трансформация; 
    - управление на мащабни промени;
    - попълване на незабавна функционална необходимост;
    - управление на комплексни системи за подобрение;
    - управление на организационна култура – оценка, дизайн и промяна;
    - създаване на програма за многообразие и приобщаване;
    - подготовка за първоначално публично предлагане;
    - отваряне на нови пазарни или географски сегменти;
    - интегриране на сливане или придобиване;
    - планиране на приемственост.

    С наемането на междинен мениджър не само се взема от опита от първоначалната постоянна кариера, но и от компетенциите, които са натрупани по време на работата им по портфолиото от проекти от кариерата им като временни изпълнители. Този комбиниран опит позволява да идентифицират проблемите и да прилагат решения бързо и ефективно, така че компанията да получи желания резултат по-рано. Междинният изпълнителен (вкл. функционален) директор и компанията клиент ще се споразумеят в договор за ключовите показатели за постигане още в началото на временното задание, заедно с основните етапи и съответните измерители на успеха. Ще има чести срещи, които да разглеждат напредъка към постигането на тези цели. Този фокус върху резултата заедно с липсата на „багаж“ в организацията и богат опит, който да се използва, позволява на организацията бързо да се движи към максимизиране на стойността. Временният изпълнителен директор ще каже на компанията каквото трябва да чуе, а не това, което иска да чуе.
    Макар че задачите могат да бъдат кратки, временният директор често осигурява дългосрочна стойност за организацията. Ако работят върху процеси, политики и системи, те очевидно ще надживеят междинния мениджър в организацията. Същото важи и ако те са отворили нови пазари или географски места, или са осъществили бизнес. Опитът, който лидерските екипи получават, като работят с талантлив междинен мениджър, надхвърля очевидните резултати и осигурява устойчивост чрез придобити поведения, знание, методи и най-добри практики.
    И накрая, наемането на временен мениджър помага и за управлението на риска за организациите. Компанията знае, че изпълнителят е специалист с портфолио от подобни проекти и предизвикателства, които успешно е навигирал в други организации. Те могат да се уповават на препоръки и решения в други ситуации, които са "реални", а не на теории и предположения.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 15 часа
    DHL Freight отваря нова логистична база в София
    Ще бъдат открити 100 нови работи места
    преди 16 часа
    Основаната от българин Leanplum е придобита от CleverTap
    Офисът в София става вторият най-голям развоен център в новата компания, броят на служителите в България ще се увеличи с 20% до края на годината.
    преди 20 часа
    ЕК с план за 300 млрд. евро за намаляване на енергийната си зависимост от Русия
    С REPowerEU Брюксел предлага диверсификация на енергийните доставки, по-бързо въвеждане на възобновяеми енергийни източници и пестене на енергия
    преди 22 часа
    Лорер: Японски автомобилен концерн изгражда развоен център у нас, наема 50 инженери
    Швейцарска компания вдига завода за микрооптика в Първомай за 85 млн. лв и открива над 100 работни места, обяви министърът
    преди 22 часа