петък, 19 юли 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    7171 прочитания

    HR Лидерите на България: Лиляна Халембакова, HR мениджър в DataArt

    Когато работиш с хора, предизвикателствата са ежедневие и ако не можеш да се справяш с тях, HR не е сферата, в която да се развиваш, казва Лиляна
    05 юли 2024, 09:45 a+ a- a

    Лиляна Халембакова - HR мениджър в DataArt. Снимка: Личен архив

    Кои са хората, които са в основата на успеха на компаниите в България? В рубриката „HR лидерите в България“ разказваме за лидерите – за хората, които мотивират останалите, споделяйки своя опит и възгледи. Какво са учили, каква е била първата им работа и как са стигнали до настоящата си позиция, с какви предизвикателства са се сблъсквали, какви са отговорностите им днес, какво ги мотивира и биха ли променили нещо, ако можеха да върнат времето назад.  

    Запознайте се с Лиляна Халембакова, HR мениджър в българския офис на софтуерната компания DataArt.

    Разкажете ни за Вашето образование и първата Ви работа.
    Завършила съм специалност „Социални дейности” в Софийския университет, след което записах магистратура „Управление на човешките ресурси”. Що се отнася до професионалния ми път, първата ми работа беше в малка фирма, където бях на административна позиция, след което се преместих на друго работно място. Оттам нататък целият ми професионален опит през последните 13 години е изцяло в областта на човешките ресурси.

    Кои са моментите във Вашата кариера, за които имате най-живи спомени и намирате за най-важни?
    Всеки етап от моята кариера ми е дал ценни уроци. Всяка позиция, на която съм била, независимо от степента на удовлетвореност, която ми е носила, е допринесла за моето развитие и ме е подготвила за бъдещите предизвикателства чрез натрупването на опит. Помня първите си стъпки в HR сферата, когато се сблъсках с реалните трудности и осъзнах колко важни са постоянството и упоритостта.

    Как започнахте работа в DataArt?
    Всичко започна преди 8 години с един телефонен разговор с Любомира Атанасова, вече моя  колежка и приятелка, която тогава се занимаваше с HR-а на DataArt България. След година и половина в агенция за подбор, вече бях осъзнала нуждата да работя като вътрешен рекрутър и се насочих към DataArt. Последваха няколко срещи и интервюта, след които вече бях част от екипа. Компанията тъкмо беше стъпила на българския пазар и всичко беше съвсем в началото, което бе едновременно и вдъхновяващо, и изпълнено с предизвикателства.

    Сега, връщайки се назад, виждам колко много неща са се подобрили през годините. Напредъкът и развитието на компанията са впечатляващи, а аз самата се радвам, че съм част от този процес на растеж и промяна.

    Какви са Вашите отговорности днес?
    През осемте години, в които съм част от екипа на DataArt, отговорностите ми са се променяли многократно – от човека-екип, през част от малък екип, до Team Leader. В момента участвам във всички HR процеси на локално ниво и координирам работата на трима души. От юли месец отговарям цялостно за подбора в България, като ръководя още един отдел от шест човека, занимаващи се с рекрутмънт. Работата в HR отдела е доста динамична – постоянно има нови казуси и предизвикателства, които трябва да се решават. В същото време за мен е важно всички в екипа да се чувстват добре и да са удовлетворени от работата си.

    Как бихте обяснили на едно 5-годишно дете какво работите? А на баба си:)?
    Не е особено лесно, признавам. Но може би ще е нещо от типа: „Представи си, че съм треньор по футбол и трябва да направя така, че в отбора да има само добри играчи, всеки да е подходящ за поста, на който играе, както и да умее да играе с останалите. Аз съм част от екипа, който намира тези играчи, а след това помагам и в това да ги мотивираме, за да останат в нашия отбор, вместо да отидат в друг.” С баба ми вероятно ще ползвам подобна метафора, но вместо треньор, ще съм нещо като сватбен агент или сватовник, за да ѝ стане по-ясно.

    Кои бяха най-големите предизвикателства до този момент във Вашата кариера и какво научихте от тях?
    Мисля, че предизвикателствата са начин човек да се учи и да трупа опит и са важна част пътя, който ме е довел до мястото, на което съм в момента.

    Когато работиш с хора, предизвикателствата са ежедневие и ако не можеш да се справяш с тях, HR вероятно не е сферата, в която трябва да се развиваш. Това, което винаги ми помага, е запазването на трезва преценка, без да позволявам емоциите и личните пристрастия да ме водят. Директната и пряма комуникация с човека отсреща също е нещо, което считам за важно и което ми е помагало при разрешаването на проблемни ситуации.

    Сигурни сме,че Вашия екип е от съществено значение. Как го формирате? Какви хора се стремите да привличате в екипа си и какви качества цените в тях?
    В DataArt винаги сме се стремяли да привличаме хора, които са не само опитни и с добри технически познания, но и са отдадени на това, което правят и имат желание да се учат. Те трябва да бъдат готови да надграждат уменията си и да се адаптират, защото в днешния динамичен свят на бизнеса гъвкавостта е ключова. Важно е, също така, да имат силно чувство за екипност, защото вярвам, че най-добрите идеи и решения се раждат в съвместната работа.

    При нас качества като проактивност, креативност и ангажираност винаги са добре дошли. Именно затова залагаме на плоска управленска структура, а не на стриктен мениджмънт. Подобен подход дава възможност на хората в екипа да поемат инициатива, да предлагат нови идеи и да излязат извън рамките на стандартните решения. В крайна сметка, формирането на екип, независимо дали говорим за HR отдел, или за цялата компания, е един непрекъснат процес на балансиране между професионалните умения и личностните качества. 

    С какво не бихте направили компромис?
    Нека започна с това, че компромисите не са нещо лошо и не бива да се гледа на тях като на вид слабост. Те са част от работата и, особено ако се работи в екип, са необходимост. Разбира се, и при тях има граница и е важно всеки да определи до къде стигат тя. Лично за мен липсата на отговорност спрямо работата и неуважителното отношение към останалите са нещо, с което не бих направила компромис. Дори и най-добрият експерт с богат опит не би бил полезен за компанията, ако всява конфликти и не умее да работи в екип. Обратното също е валидно - колкото и мил и симпатичен да е даден човек, ако не се отнася отговорно към работния процес, неглижира проектите и няма желание да промени подхода си, това би бил компромис, който не трябва да се прави, особено ако се отразява негативно на екипната работа.

    Кои са ключовите умения, които считате, че трябва да притежава един мениджър, за да управлява днес служителите в голяма компания?
    Представите за мениджмънта се промениха доста през последните години, особено в ИТ сферата. Клишето, че това е човекът, който трябва да всява респект и страхопочитание, идвайки в офиса сутрин, да следи изкъсо работния процес и да е „на върха на пирамидата”, отдавна са се превърнали в отживелица и са се доказали като неефективни. Вместо това, е нужно мениджърът да може да вдъхновява и да мотивира чрез съвсем други подходи, чрез личен пример, с това да може да делегира отговорности и в същото време - да е наясно какво се случва в екипа както на техническо ниво, така и на ниво междуличностни отношения. Ние в DataArt се стремим именно към това, така че не можем да говорим за стриктна йерархия в нашия екип и мениджмънтът има съвсем друга роля, свързана с мотивиране, обратна връзка и интегритет.

    За успешния лидер е важен баланса работа - почивка. Вие как релаксирате и какво ви зарежда?
    Със сигурност този баланс е важен и когато се наруши, това влияе зле както на емоционалното състояние, така и на целия работен процес. За щастие, аз работя в компания, в която работата и почивката често могат да бъдат съчетани, тъй като в DataArt имаме много опции за дистанционен режим и за т. нар. Workation. Пътуванията и времето, прекарано сред природата и със семейството ми, са част от начините да релаксирам и да презаредя батериите си.

    Кои са Вашите източници на вдъхновение?
    Удовлетворението от работата е нещото, което ме вдъхновява, като тук визирам не само моето, но и това на колеги ми. Мотивацията и отдадеността на хората в екипа допринасят изключително много в това да се старая да бъда по-добра в работата си. DataArt e международна компания и ежедневно работя с професионалисти от Европа, САЩ, Латинска Америка и Азия, където имаме офиси. Това е изключително ценно, тъй като дава различна перспектива и досег с други култури, което е чудесен източник на вдъхновение и начин за обмяна на опит. 

    От позиция на днешния си опит, бихте ли променили нещо по пътя на Вашата кариера?
    Честно казано, не бих променила нищо в професионалния си път, тъй като, както вече споменах, всяко едно работно място ми е дало нещо ценно, помогнало ми е да се уча и да натрупам опит, пък било то и негативен, и след това да продължа напред. 

    Как си представяте развитието на HR функцията през следващите години?
    Твърде възможно е през следващите години HR функцията да претърпи значителна промяна, адаптирайки се към новите тенденции и технологии. Един от ключовите фактори вероятно ще бъде изкуственият интелект, който ще автоматизира рутинните задачи и обработката на документи, давайки възможност на HR специалистите да се фокусират върху стратегически инициативи и иновации, вместо върху административна дейност.

    Освен технологичните подобрения, развитието на HR може би ще е с по-голям фокус върху емоционалната интелигентност и културното приобщаване, особено при компании с географски разпределени екипи. 

    Дистанционната работа и хибридните модели ще продължат да се развиват, изисквайки от HR специалистите да разработват нови начини за поддържане на ангажираността и свързаността в екипите. Възможно е обученията и развитието на персонала да бъдат все по-интерактивни и персонализирани, базирани на виртуална и добавената реалност за по-лесно придобиване на нови знания и умения.

    Вижте профила и актуалните позиции за работа и стаж на DataArt Europe Ltd в JOBS.bg

     

    ВИЖТЕ ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА HR ЛИДЕРИТЕ НА БЪЛГАРИЯ:

    Пламена Андреева - Мениджър Човешки ресурси, Риуорд Гейтуей
    Юлия Ушовска, Мениджър „Човешки ресурси“ в БОпартнърс, Реалто Груп
    Невена Илиева - Мениджър Подбор и Мотивация, Вива Кредит
    Йорданка Костова, Директор „Управление на таланти и работодателски бранд“ в Пощенска банка
    Лора Иробалиева - HR Мениджър, Hitachi Solutions Europe Ltd. – branch Bulgaria
    Кристин Здравкова - Ръководител „Човешки ресурси“ в Агенция за контрол на просрочени задължения
    Дария Топалова, HR директор на Плейтех България
    Йоанна Димова, Head of Talent в Pontica Solutions
    Емилия Иванова, ръководител отдел „Човешки ресурси“ в БОРИКА
    Марияна Василева, Директор Човешки ресурси в Digitanity
    Деница Трифонова - Country HR Manager, Хитачи Енерджи България
    Анна Панчева, Директор ЧР, Велея Глобал
    Анелия Симеонова - Chief Strategy Officer and Head of HR, By Far
    Тея Стоянова, Kей Би Си Глобал Сървисис Н.В. – Клон България
    Стефка Танчева - Ръководител направление „Развитие“, „Адрес недвижими имоти“ 
    Веселина Стайкова, People Lead, Commercial Unit BG в Монделийз България
    Цветелина Данчева, Бизнес партньор ЧР, BILLA България
    Мартин Димитров, Партньор Човешки ресурси за Декатлон България
    Ангелина Иванова - Бизнес партньор ЧР, Coca-Cola HBC, BSO
    Анна Костова, Brandwatch
    Вяра Конакчиева, Skillo
    Eлена Стоянова, „Латекоер България“
    Лили Коевска, ITGix
    Добринка Йорданова, Access Finance
    Калин Стоянов, Бългериан пропертис
    Марияна Броняр, VSG Bulgaria
    Борислав Борисов – Head of HR в UltraPlay
    Таня Иванова - Lead Recruiter в Coretech Bulgaria
    Ралица Бояджиева-Цветанова, Мениджър Човешки ресурси в WINBET
    Цветослав Йотов, мениджър „Човешки ресурси“, „Арома“ АД
    Виолета Караначева- Цветанова, University Relations, Diversity and Learning Country Lead, IBM
    Севастияна Христова, HR Recruiter, „Вюрт България
    Ива Николова, „Анакатек“
    Атанаска Николова, „Бошнаков“
    Даниела Йорданова, VIVACOM
    Магдалена Петракиева, „Силвър Стар Моторс“
    Яна Папардова, Schwarz IT Bulgaria
    Надя Михова, EY Bulgaria
    Радослава Кроснева, ДСК

     
    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 5 часа
    Wizz Air празнува 20 млн. превозени пътници от летище София
    Авиокомпанията и стартира нов маршрут – до Лион
    преди 5 часа
    Онлайн продажбите в САЩ достигнаха $7,2 млрд. в първия ден на Amazon Prime Day
    Продажбите са с над 10% повече спрямо миналата година
    преди 9 часа
    Глобално кибер прекъсване приземи полети по целия свят
    Проблемът засегна и работата на банки и медии в различни точки на света
    преди 10 часа
    Президентът ще връчи втория мандат на 22 юли
    На кандидата за премиер, посочен от втората по численост парламентарна група в 50-ото Народно събрание
    преди 12 часа
    WordPress Engine придобива българската NitroPack
    Основателите Георги Петров и Михаил Стойчев ще работят върху нов проект