вторник, 21 януари 2025   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    2299 прочитания

    Работодателите в България вече могат да получат сертификат Best Places to Work

    Какво представлява проучването и какъв е процесът по сертификация, научете от Мария Шишкова – Managing Partner, AIMS Human Capital Bulgaria
    02 декември 2024, 16:10 a+ a- a

    AIMS Human Capital Bulgaria ще представлява сертификационната програма Best Places to Work в България.

    Разговаряхме с Мария Шишкова – Managing Partner на AIMS Human Capital Bulgaria, за да ни разкаже повече за процеса по сертификация. А от Анджелик Лабушан – Customer Success Manager на Best Places to work certification program, можете да чуете конкретни насоки, които тя даде по време на уебинара по темата.

    Мария, AIMS Human Capital вече ще представлява проучването Best Places to Work за България. Разкажете ни малко повече.
    Да, подписахме договор да представляваме за България Best Places to Work. Това е една от малкото организации в цял свят, които оценяват до каква степен компаниите, от една страна, имат добра политика и процеси, свързани с хората, и от друга страна, доколко хората го потвърждават.

    Има много проучвания и сертификационни програми, предполагам, че сте ги проучвали внимателно, защо се спряхте именно на Best Places to Work?
    Да, така е наистина. Проучвахме ги много и за нас беше важно информацията, която се получава от това проучване, да е валидирана от двете страни, за да може да е по-достоверна. Има още една причина и тя е, че чрез Best Places to Work компаниите могат да работят за подобряване. Всъщност компанията може да минава през процеса на оценяване колкото пъти е необходимо, докато достигне критериите, за да получи стандарта. Тоест фокусът не е просто да се сложи един сертификат на стената и да пуснем по всички медии, че ние сме предпочитан работодател, а по-скоро да се работи за истинска промяна и подобрение вътре в организациите.

    Какво представлява проучването и каква е методологията, научете от Мария Шишкова – Managing Partner, AIMS Human Capital Bulgaria

    На практика това не представлява класация. Давате сертификат на компаниите, ако покриват определени критерии.
    Точно така, да. Трябва да се достигне минимален праг, който е доста висок, за да имаш право да получиш такъв сертификат. Целта не е да бъдат класирани компаниите, а по-скоро да може да се удостовери, че наистина те са достигнали това ниво на зрялост, за да защитят сертификата си.

    Една компания може да участва в проучването и да не покрива всички показатели, които са необходими за сертификат, но това не трябва да я плаши, защото ще получи насоки къде да работи и след това отново да започне процеса?
    Точно така е, да. Много ни харесва, че тук нямаме състезание за сертификата, а имаме работа за реално подобрение. На сайта на Best Places to Work има предварителен безплатен самоанализ, който компаниите могат да направят и ако покрият минималните изисквания, за да кандидатстват въобще за този сертификат, тогава вече могат да пристъпят към следващата стъпка.

    Можете ли да споделите малко повече за методологията?
    Изследват се осем различни области, свързани с практиките и политиките относно хората и културата в организацията. Това става чрез дълъг въпросник, който се попълва, към него има и документи, които се прикачват, за да може да се удостовери, че попълненото е вярно. Паралелно с това служителите в компанията попълват отделен въпросник, с който препотвърждават или пък отхвърлят това, което показва резултатът от първия въпросник. Така че има два фактора в проучването.

    Кои ще са най-големите предизвикателства за компаниите в България, за колко време важи сертификатът и кога да очакваме първите сертифицирани компании, научете от Мария Шишкова – Managing Partner, AIMS Human Capital Bulgaria

     

    Предполагам, че от страна на работодателя екипите по човешки ресурси попълват въпросника, а колко от служителите трябва да го попълнят и по какви критерии се избират?
    Целта е всички служители да участват. Трябва да има не просто представителност, а да бъде масово попълването. Разбира се, в някои от компаниите, да кажем, производствени компании или пък компании, които имат хиляди хора и служители без свои имейл адреси, тогава малко по-трудно биха могли абсолютно всички служители да го попълнят. Но при необходимост там може да се организира попълване на място или през телефон чрез QR код. В организации, в които хората си имат своите лични имейл адреси, всеки един ще си получи проучването електронно. А иначе да, разбира се, екипът за човешки ресурси ще бъде този, който е основно включен. Много е възможно за определени теми, за които трябва да се изследват и гледните точки на конкретни лидери и с тях да има допълнителни интервюта.

    Колко време отнема процесът?
    Цялото проучване от началото до готовите резултати отнема не повече от месец, като всеки клиент получава дълбочинен анализ, предложения за подобрение, достъп до най-добрите примери в световен мащаб как може да се работи за подобряване на различните параметри, по които те имат необходимост да внасят промени. Това означава, че така значително се ускорява развитието, и то по много прагматичен начин.

    Как изглежда рипортът за компаниите, научете от Анджелик Лабушан – Customer Success Manager на Best Places to work certification program

    Кой и как обработва получените резултати?
    Получените резултати ще се обработват директно от екип на Best Places to Work, което още веднъж показва, че ще има независимост и неутралност в оценката. Разбира се, всички практики на GDPR стандарта също ще бъдат спазени.

    Вие тепърва започвате тази дейност в България и все още нямате реален опит от компаниите, но къде е най-голямото предизвикателство според Вас, което ще срещнат българските компании, за да покрият всичките тези изисквания за получаване на сертификат?
    Мисля, че едно от предизвикателствата ще бъде да се види голямата разлика между това, което дава Best Places to Work като дълбочина и като стойност, и това, че има немалко сертификати, използвани най-вече за employer branding. За щастие, имаме достатъчно умни и опитни хора на пазара и хора, които са фокусирани към по-голямата стойност за организацията, не просто да си закачат поредния медал на ревера. Затова смятам, че компаниите и клиентите ни ще разберат тази полза. Другото потенциално предизвикателство е, че немалко компании, правят своите вътрешни изследвания, различни пулс чекове на мнението на служителите, но и тук отново ще трябва да се мине през този процес, защото изследването е специално създадено да препровери конкретната събрана информация за политиките и практиките относно работата с хората и културата на организацията.

    Този сертификат, който ще получат, за колко време ще важи?
    Той важи за 12 месеца. Има възможност да се направи абонамент, така че да се препроверява тази информация всяка година. Разбира се, така се подобряват и условията за компаниите. Валидността е 12 месеца, защото например ако един ключов лидер се смени в организацията, това може да има влияние върху културата. За съжаление, ако влиянието е негативно, то ще се усети по-бързо. Ако влиянието е положително, тогава обикновено процесът е по-дълъг. Тоест, ако новият лидер влиза в култура, която трябва да се подобри, този процес изисква повече време.

    Какъв тип информация се събира и анализира, разказва Анджелик Лабушан – Customer Success Manager на Best Places to work certification program

    Какво би струвало това на компаниите?
    Цената се определя от броя служители в компанията, както и от броя години, за които компанията би искала да бъде проверявана и ресертифицирана. Има таблица, по която се изчислява цената. Освен това има и различни нива на достъп до информацията, което също влияе на условията. Още повече, че за българския пазар договаряме нашите клиенти да имат привлекателни условия, за да се включат. На нашия пазар има вече много сертификати, класации.

    Смятате ли, че към Best Places to Work ще имат интерес и българските компании освен мултинационалните?
    Добрата новина е, че все повече чисто български компании и фамилни компании се обръщат към нас за съвети как да подобряват процесите си за работа с хората. Моята голяма надежда е не само чуждестранните компании, представени у нас, да се възползват от тази услуга, но и българските. Виждаме, че особено със смяната на поколенията новите управляващи например във фамилните компании, имат модерно виждане и искат да се сравняват с най-добрите глобални стандарти.

    Кога можем да очакваме първите компании, признати като най-добри места за работа в България?
    Надявам се до края на следващата година вече да можем да се похвалим и с първите сертифицирани компании, ние официално ще обявим нашето партньорство буквално в следващите дни. Така че работата тепърва започва, но имахме възможност да поговорим с потенциални клиенти и засега имаме много добър отклик. Това, което ги впечатлява, е, че наистина имаме засичане на информацията от двете страни. Интерес проявяват производствени, фармацевтични и други компании. Всъщност ние имаме и сертифицирани компании в България точно във фармацевтичния сектор по този стандарт, което означава, че фирмите, които търсят най доброто качество, не се спират пред това да има локален представител. А сега ще бъде още по-лесно за тях.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 58 минути
    преди 2 часа
    myPOS придобива френската компания за касов софруер Toporder
    Финтех платформата разширява екипа си със 130 нови служители в България
    преди 6 часа
    Над 18 000 гръцки компании работят в България
    Гръцките инвестиции у нас надхвърлят 3,5 млрд. евро
    преди 22 часа
    Министерството на финансите пласира нов дълг от 300 млн. лева
    Заемът е под формата на 3-годишни държавни ценни книжа
    преди 1 ден
    Eleven Ventures с инвестиция от 650 хил. евро в чешки стартъп
    Мисията на OUTFINDO е да промени начина, по който пазаруваме онлайн
    преди 1 ден
    Китай отчете 5% икономически ръст за 2024 г.
    Страната изпълни прогнозата, която си беше поставила