понеделник, 17 декември 2018  RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    13856 прочитания

    По какъв модел работи QuestersGroup?

    Повече за бизнес модела „co-employment” научете от Александър Дрангажов, СЕО на QuestersGroup
    21 март 2013, 11:33 a+ a- a

    В QuestersGroup работят ИТ специалисти, които са ангажирани в различни проекти – от разработването на нови продукти за малки иновативни компании като  Certivox и Sentiment Metrics, така и в екипи на големи международни организации, компании, медийни групи и системни интегратори, сред които  IMD, Peer1, Javelin Group, Trinity Mirror и други. Всички те работят по бизнес модела „co-employment”, който е сравнително нов термин за България.

    „Стремим се клиентите ни да разберат, че не сме аутсорсинг или компания за отдаване на персонал. Това, което правим, е да предоставим среда, услуги и методология, в която нашите служители в съответния екип могат да изградят преки работни отношения с вътрешния екип на клиента и по този начин да работят успешно заедно, вместо да минават през допълнително ниво на project management“, казва Александър Дрангажов, СЕО на QuestersGroup.

    Срещнахме се с него, за да ни разкаже повече за бизнес модела „co-employment”.

    Г-н Дрангажов, каква е вашата основна дейност?
    Оперираме в България от 2007 като част от компания, представена в много държави и предлагаща модела на интегрирани ИТ екипи за организации и компании основно от Англия, Европа и САЩ.
    През 2012 отделихме собствена централа в Лондон и ориентирахме дейността изцяло към Източна Европа. Предоставяме на клиентите си висока ИТ продуктивност, изцяло разчитайки на дългосрочни и открити отношения със специалистите в Източна Европа и най-вече България, която все още е номер едно сред околните държави.

    Кои са вашите клиенти и по какви проекти работят хората в България?
    В QuestersGroup има изключително разнообразие от ИТ професионалисти, които работят по много различни проекти – от разработването на нови продукти за малки иновативни компании – например Certivox и Sentiment Metrics, до екипи за международни организации, компании, медийни групи и системни интегратори – IMD, Peer1, Javelin Group, Trinity Mirror и други.
    Същевременно всички колеги са част от нашата организация с традиции на пазара и ние държим на това техните интереси да са защитени и усилията им -  възнаградени справедливо. В този смисъл сме един вид технологичен парк с различни екипи и разнообразни технологични отдели.

    Бихте ли ни разказали за вашия бизнес модел - „co-employment”. Какви договорни отношения имате с хората и чии служители са те?
    Всички без изключение са наши служители според всички правила на закона и освен, че носим тази отговорност, много държим да имаме безупречна репутация като работодател. Говорейки за „co-employment” по-скоро се стремим клиентите ни да разберат, че не сме аутсорсинг или компания за отдаване на персонал – модели, които са много по-ниско ефективни от нашия. Това, което правим, е да предоставим среда, услуги и методология, в която нашите служители в съответния екип могат да изградят преки работни отношения с вътрешния екип на клиента и по този начин да работят успешно заедно, вместо да минават през допълнително ниво на project management. Освен това всички клиенти разбират колко е важна тази съвместна работа за успеха им. Моделът ни е изцяло прозрачен с ясни ангажименти за всяка страна – служителите ни, QuestersGroup като доставчик на услугата и клиентът.

    Какво се случва с екипа, когато даден проект приключи?
    Не работим по конкретни проекти, а имаме дългосрочен ангажимент с всички клиенти. Във всички екипи работят висококвалифицирани специалисти и не можем да си позволим да ги губим, т.е. дори да се разделим с някой клиент,  търсим начини за насочване на колегите към друг. Всички наши клиенти инвестират много усилия, за да си осигурят този международен достъп до ИТ талант за техните компании в дългосрочен план, с който да споделят едно know-how и една култура.
    Не бихме приели да работим с клиент, който търси разработване на конкретен проект. Ние не поемаме отговорността за доставката на проекта – това правят аутсорсинг компаниите и системните интегратори.

    Как се определят възнагражденията? Проектът и компанията, за които се работи, ли са определящи, или има диапазон на заплащане, който е типичен за опита и уменията и не зависи от проектите?
    Това, че не сме outsourcer и не търгуваме с дни и часове, ни дава известна гъвкавост, като говорим за заплащане, т.е. ние не правим печалба от „спестяване“ от заплати и в това отношение сме напълно прозрачни към всички страни. Нашият интерес е колегите ни да са максимално добре платени и дългосрочно да са с нас. Разбира се, трябва да се съобразяваме с пазара за съответните позиции, за да сме коректни с клиентите си, но винаги работим в посока поддържане на висококонкурентни нива.

    Ако даден специалисти от вашата компания реши, че друг проект му е по-интересен, има ли възможност да се прехвърли и да работи по него?
    Отговорът, който бихме дали на потенциален клиент на този въпрос, е „не“, освен ако нямаме неговото съгласие, което обаче обикновено не е проблем. Това е важна част от модела, защото за продуктивността на екипите, а и за самите служители, е важно да се изградят дългосрочни практики и взаимоотношения, както и да предпазим конкурентни компании, които са едновременно наши клиенти. Така че прехвърлянето на служители не е честа практика, но е възможна при определени обстоятелства – включително когато няма съвпадение в отношенията между служител и клиент и ние не можем да решим проблема. Нещо, което се случва изключително рядко, но все пак това е едно от предимствата в нашия модел.

    ИТ специалистите са най-търсени от години и съответно най-ухажвани от компаниите. Сигурността, стабилността и имиджът на компанията са важен фактор при промяна в кариерата. Как ИТ специалистите реагират на модела „co-employment”? Кои са плюсовете и минусите за тях?
    Така е и вече повече от 5 години полагаме много усилия да обясним какво всъщност правим и че сме максимално открити . Защо и как се грижим  и помагаме на нашите служители. Ние сме единственият „employer“ в  „co-employment”-а, но на практика в ежедневната си работа те имат възможност да работят в международна среда и директно с клиента дългосрочно. При нужда обаче ние сме винаги на линия – точно както би действал един HR и Performance отдел в голяма организация.
    Имаме случаи, в които тези отношения се развиват – например наши служители се прехвърлят директно в английския или американския екип по тяхно желание или пък голям екип се обособява в отделна компания. Нещо, което е част от нормалния фокус на нашата услуга. Най-важно е това да се случва с добрата воля на всички страни и имаме много такива положителни примери.

    Едно от притесненията е, че компании, които работят по проеки, обявяват свободни позиции, за да събират база данни, така че да се свържат с човек с определени умения, когато имат работа за него. Как бихте отговорили на тези техни притеснения?
    Ние не сме компания, която би могла да се сложи в категорията  „отдаване на служители за работа по проекти“. Събирането на CV-та е друго нещо, което ние не правим. Нямаме „резервна скамейка“ и винаги търсим хора за реални и истински позиции. В един толкова конкурентен пазар на труда, какъвто е този в ИТ, последното нещо, което искаме, е да сме идентифицирани като ЧР агенция или „събирачи“  на CV-та. Всички наши търсения са винаги 100% за конкретна отворена позиция или позиции. Освен това не виждам как такъв подход би бил ефективен, когато едва ли има ИТ професионалист, който да остава без работа за повече от седмица – две.

    Профилът на хората, които търсите, различава ли се по някакъв начин от този на останалите ИТ компании в бранша? Има ли групи специалисти, за които подобен тип договорни отношения биха били по-адекватни.
    Щеше да е хубаво, но за съжаление не – всички сме на един и същи пазар на труда. Просто нашите профили са по разнообразни, каквито са и екипите ни, и затова търсим колеги в повече технологични области. Както казах, няма никаква разлика в договорните отношения и за да сме конкурентни, се стремим да предлагаме максимално добри условия.

    Този бизнес модел е разпространен навън, но не е много популярен в България. Необходими ли са според вас законодателни промени?
    Ние сме нормална компания, отговаряща на всички изисквания, и се справяме в тази законова рамка. Ако говорим по-общо обаче, аутсорсингът, ИТ, „отдаването на персонал“, а и нашият - по-различен - модел са от голяма полза за България. Всички фирми и всеки един служител, ангажиран в тези области, донася всеки месец приход отвън, в пъти по-висок от средния, под формата на данъци, осигуровки и крайно потребление. С дейността си всяка една от тези фирми е привлякла десетки милиони евро висококачествени преки инвестиции – основната част от които  директно за възнаграждения и повишаване на квалификацията на много хора, а не концентрирани към един субект, както е често при недвижимите имоти или суровини.
    Всичко това е на фона на общото законодателство, което спазваме стриктно. Притеснително е, когато започне да се говори за урегулиране на добре работещ сегмент. 
    Това, което държавата може да направи, ако наистина търси начин „да се отблагодари“, е не да регулира и лицензира, а да инвестира в образование.
    Всичко, което имаме днес като ИТ, бе започнато преди много години, когато България се превърна в образователен ИТ център, когато нашите гимназии по математика и информатика във всеки град започнаха да произвеждат световни шампиони. Трябва много внимателно и стратегически да се подходи в гимназиалното, а и във висшето образование, защото проблемите с липсата на качествени специалисти се задълбочават все повече и скоро може да изгубим инерцията. Индустрията ни сама работи в тази посока и има чудесни примери на български ИТ компании, които правят значителни инвестиции в образование и квалификации за млади специалисти, а дори и за хора без предишен опит.

    Какви са вашите планове за тази година? Колко хора планирате на наемете и какъв тип специалисти?
    Продължаваме да се развиваме. И в момента имаме доста отворени позиции, които е предизвикателство да запълним. Имаме нужда от хора в много ИТ области. Преговаряме с няколко големи световноизвестни компании, но основното ни ограничение остава пазарът на труда. Затова се принуждаваме да търсим алтернативи – първо в България – други градове освен София, което, разбира се, е полезно и добро, но за съжаление недостатъчно, а след това навън.
    Отделно започваме няколко образователни инициативи тук, което също ще изисква доста ресурси поради широкия аспект на технологии, с които работим, но само по този начин виждаме възможност за устойчив растеж.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    14 декември 2018, 17:13
    Броят на изходящите обаждания се е увеличил почти два пъти след отпадането на роуминга
    Днес 34% от пътуващите европейци спокойно ползват интернет в роуминг толкова, колкото у дома
    14 декември 2018, 13:13
    JYSK България откри своя първи магазин в Русе
    Датската верига вече присъства в 17 български града с общо 25 обекта
    14 декември 2018, 13:06
    БНБ пуска в обращение нова банкнота от 100 лева
    Общият дизайн и основните елементи са същите, въвеждат се нови защитни елементи
    14 декември 2018, 10:33
    ЕП приозва за облагане с данък на технологичните гиганти
    Депутатите искат големите технологични компании да бъдат обложени с данък за техния онлайн бизнес в Европа, дори ако нямат физическо присъствие в дадена страна