Защо понякога изборът на продукти ни отнема много повече време, отколкото сме очаквали?
Хората често се оказват потънали в решаване на привидно тривиални въпроси. Измъчваме се от решението коя паста за зъби да си купим, кой полет да вземем и какъв цвят да боядисаме кухнята. И докато здравият разум повелява, че трябва да отделяме повече време на по-важните въпроси, практиката показва, че понякога губим много повече от този ценен ресурс за несъществени решения. Защо се получава така?
Хората използват собственото си субективно възприятие за „трудност”, когато вземат решение, като сигнал колко време и усилия да посветят на дадения въпрос.
„Очакваме решенията по важни въпроси да бъдат трудни, а тези за несъществени неща – лесни”, разказват Анер Села и Джона Бергер в свое изследване, публикувано в „Журнал за потребителското поведение” на Американската маркетинг асоциация. „Ето защо, ако дадено решение неочаквано за нас ни се стори трудно, това ни обърква. Заради изненадата обръщаме по-голямо внимание на сигнала и решаваме, че трябва да отделим повече от своето време”, обясняват авторите.
Според тях това води до ефекта „плаващи пясъци”, защото колкото повече време отделим, толкова повече отчитаме, че ни е трудно да вземем решението. Приемаме, че това значи, че то е по-важно и сме готови да му отделим още време.