четвъртък, 29 февруари 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    11503 прочитания

    Д-р Александър Христов за професията на ПР-а

    Колко са ПР специалистите в България и какъв е потенциалът за развитие в тази област, разказва председателят на Българско дружество за връзки с обществеността
    09 февруари 2012, 17:09 a+ a- a

    Д-р Александър Христов е председател на Българско  дружество за връзки с обществеността за 2012, Акаунт директор  в ПР агенция Civitas Bulgaria и преподавател в УНСС. Той е член на Българско дружество за връзки с обществеността от 2003 и участва в ръководната дейност на организацията през последните шест години. Председател е на Комисията по етика на БДВО за периода 2006 – 2010.

    Александър Христов е бил директор в управление „Маркетинг, реклама и връзки с обществеността” в Корпоративна търговска банка. Професионалният му опит включва още PR позиция в БАЕЗ, журналист във в. „Банкер” и други. Александър Христов е доктор по комуникации и магистър по международни икономически отношения. Води курсове по „Връзки с обществеността” в университети и образователни центрове.

    С него се срещнахме, за да ни разкаже колко са ПР специалистите в България, колко са младите хора, които учебните заведения подготвят всяка година в сферата на комуникациите и какъв е потенциалът за развитие в областта на връзките с обществеността.


    Г-н Христов, колко са специалистите по ПР в България?

    Ако трябва да отговаря направо, ще кажа, че или са прекалено много, или са прекалено малко. Зависи от това кого смятаме за ПР специалист или как работещите в областта се самоопределят. Има страхотен афоризъм, който често цитирам: „Ако на клетката на слона пише „Бивол”, не вярвай на очите си”. Това е, което се случва в ПР професията, при това не само в България.
    Колко са ПР специалистите в България?
    Има хора, които се определят като ПР специалисти, но това самоопределяне не ги прави автоматично такива. Затова казвам, че са или прекалено малко, или прекалено много, но и в двата случая не са толкова, колкото трябва. Тук е мястото да отбележа ролята на професионалните ПР организации като БДВО в тази област, чиято роля е именно такава – с авторитета на дадената организация и нейните членове  да имат възможността да кажат кой ПР специалист е наистина професионалист, съответно, ако се върнем към афоризма, кой е бивол.

    Вие сте председател на БДВО. Колко са вашите членове?
    Бройката е динамична, тъй като членството е годишно. За 2012 не можем да кажем още, но за 2010 и 2011 индивидуалните членове на БДВО са около 300 души. ПР специалистите в страната обаче, с които поддържаме активни контакти, са много повече.

    ПР професията стана доста „модерна” през последните години и е много привлекателна, особено за младите хора.
    Младите хора в ПР са много. Имаше изследване преди няколко години, което показа, че средната възраст на хората, работещи в ПР бранша, е 27-28 години. Динамиката на професията предполага такъв тип хора да навлизат в нея.

    Колко млади хора с образование по връзки с обществеността излизат годишно от университетите?
    По груби изчисления, някъде около 250 и 300 души годишно. Част от тях не се реализират в областта, но, от друга страна, има много други ПР специалисти, които са влиятелни и успешни в България, но нямат образование по връзки с обществеността. Това е нормално, тъй като академичното образование  по ПР в страната стартира в началото на 90-те години.

    Има ли потенциал за стотиците млади хора, които излизат от университетите, да се реализират успешно?
    В настоящата ситуация има ли потенциал за тези стотици млади хора, които излизат от университетите, за да се реализират успешно? В бранша работят много и добри специалисти вече. Компаниите разкриват ли нови позиции за специалисти по комуникации?
    Да, има бъдеще, макар че процесът по откриване на нови работни мeста от компаниите в момента  не е толкова активен. И въпреки всичко – да, има перспектива. Инвестициите в комуникационни дейности и ПР са функция на икономическото състояние на страната, което в момента не се характеризира с високи показатели, но не мога да кажа, че няма перспектива. За хора, които са талантливи, способни и ентусиазирани, не се сещам за време, в което те не могат да се реализират професионално. 

    Какво е типичното възнаграждение за стартовите позиции и как се променя то с развитието на специалиста във времето?

    За стартовите позиции и в агенции, и в компании заплащането се движи между 700-800 до 1000 лева. Възнагражденията на специалистите на най-високите мениджърски позиции в областта може да стигне 2500 лева. Тук не включваме две групи специалисти. Тези, които са на свободна практика, както и управители на агенции и висше мениджърско ниво, които имат други функции.  Друго, което бих могъл да кажа, е, че както и в другите браншове, заплатите през последните години в областта на ПР са замразени.

    Какви умения са необходими, за да бъдеш успешен ПР?
    Първото и най-важно умение, което е необходимо, е умението да усещаш и разбираш какво искат да чуят и да разберат другите и да го кажеш по най-добрия начин. Може би това е причината, поради която професията е толкова феминизирана, защото жените като че ли са по-добри в това. Естествено са необходими много други умения, които аз бих казал, че по-скоро се учат, отколкото са вродени- например  комуникативността. Професията е изключително динамична, което е свързано с темперамента, който трябва да имат хората.
    Кои са необходимите качества, за да бъдеш успешен ПР?
    Иска се сърце, здрави нерви, възможност за бързо вземане на решения. Разбира се, е важно да умеем да пишем и да се изразяваме добре. Нещо, което остана на последно място, но не е, е умението да правим така, че в комуникацията и реализираните дейности всички страни да печелят.

    От Ваша гледна точка, кое е най-хубавото на тази професия?
    От моя гледна точка най-хубавото на тази професия е възможността да виждаш своите идеи реализирани на практика и възможността да увличаш по тях много хора. Да виждаш как те й се радват. Това е най-хубавото от моя гледна точка.

    Най-трудното?
    Най-голямата трудност е може би същата. Предизвикателството в професията е умението да реализираш кампания или проект, който да е полезен както за инициатора на този проект, така и за крайните публики.

    Каква е разликата да бъдеш ПР в компания и в агенция?
    Аз съм бил и от двете страни и мога да кажа, че почти няма разлика, когато става въпрос за комуникация навън и реализация на кампании. Разликата е много повече вътре – в организацията на работата и взаимоотношенията. Разликата е и че в агенцията има и нещо, което наричаме „обслужване на клиента”.
    Какви са заплатите в бранша?
     
    Звучи просто, но всъщност това означава много отделни дейности и умения, за да се постигне нещо, което е от полза за всички.

    Доколко мениджърите и компаниите се доверят на ПР практиците или по-скоро те самите имат идея, на която държат?

    Зависи от типа мениджър и клиент. Колкото повече слушат, не казвам автоматично да приемат, а да се доверяват и изслушват, толкова по-добре. Винаги казвам, че когато става въпрос за такъв тип комуникации, изключително важно е да чуеш какво ще ти кажат хората, с които работиш. Най-малкото ще имаш още една гледна точка. Колкото повече гледни точки чуе мениджърът или клиентът за даден проблем или предложение, толкова по-информирано ще бъде неговото решение.

    Разкажете ни за ваш проект, който е бил труден, но въпреки всичко успешен?

    Това, което най-трудно се постига, често не се вижда нито от мениджърите, нито от клиентите.

    Защо?
    Защото има ужасно много логистика зад повечето събития, кампании и проекти, които реализираме. Не се вижда координацията, убеждаването на различни групи от хора – подизпълнители, медии, клиенти и т.н.

    Как се измерва ефективността на ПР проект?
    Важен въпрос, особено в настоящия момент, е как се измерва ефективността на даден проект във вашия бранш?
    За съжаление към момента няма, дори в световен мащаб, абсолютно точен и надежден метод за измерване ефективността от комуникационните дейности. И наистина според мен Нобелова награда ще заслужи този, които измисли такъв. Но методите, които се използват в ПР практиката, са много.  Те са основно свързани с измерването на възможността дадено послание да достигне до определени целеви публики. Оттам нататък методите за измерването на това как посланието променя техните нагласи, действия и т.н. е по-скоро в полето на приблизителното заради недостатъчната разработеност на тази проблематика. Има обаче напредък. През миналата година на конференция в Барселона бяха формулирани т.нар. Барселонски принципи за измерване на ефективността в ПР и методиката с наименование Valid Metrics for PR Measurement. Те са достъпни онлайн. Всеки, който иска да ги види и да се запознае с тях, може да го направи. По мое мнение към момента това е най-доброто постижение като методика по отношение на ефективността в ПР.

    Когато компания реши да се обърне към ПР експерт или агенция как да се ориентира - да провери дали членува в някоя от браншовите организации?
    Да, професионалните ПР организации могат да дават референции на компаниите. Не е задължително съответният ПР специалист или ПР организация да е член на някоя от браншовите организации, но ние се познаваме, знаем кой как работи и можем да дадем професионални препоръки, независимо дали даден специалист или ПР агенция е член на някоя от браншовите организации.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 13 минути
    ЕП подкрепи плановете за европейски цифров портфейл
    Новата рамка за цифрова идентичност ще предостави на гражданите на ЕС трансграничен цифров достъп до ключови обществени услуги
    преди 6 часа
    ОББ и ЕИБ със споразумение за гаранции по нови кредити за предприятия с персонал до 3000 души
    ОББ има 3 активни споразумения с ЕИБ и ЕИФ, по които може да отпусне нови кредити на обща стойност до 2 млрд. лв.
    преди 1 ден
    Шотев: Рекордни са инвестициите у нас за 2023
    Те отчитат ръст от 28% спрямо 2022
    преди 1 ден
    Световната банка инвестира 150 млн. евро в AG Capital
    Средствата ще подкрепят проекти на Lion's Head в България и Румъния
    преди 1 ден
    11 търговски парка са открити у нас през 2023, Пловдив остава лидер
    Пазарът навлиза в етап на насищане, сочи проучване на Colliers
    преди 1 ден
    Василев към общините: Данъците няма да се увеличават
    Такса смет ще се изчислява по нов начин от 2025, подчерта финансовият министър