четвъртък, 24 януари 2019  RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    13428 прочитания

    Какво е да си ПР специалист?

    Вижте кои са основните отговорности и необходимите качества и умения според д-р Александър Христов - комуникационен специалист и университетски преподавател
    18 юни 2015, 10:37 a+ a- a

    От това, че регистрационните номера на пернишките автомобили започват с РК (ПК), тръгват немалко шеги по адрес на темперамента на хората там. Една от тях е, че тези букви са съкращение на „пръв или кръв”.

    Като по чудо това приляга прилично към част от работата на ПР специалистите.

    Един от важните принципи е, че разпространяваш ли информация за нещо, заговориш ли по дадена тема в публичното пространство, ти си в позицията да я водиш, което означава да убеждаваш по-ефективно.

    Д-р Александър Христов е комуникационен специалист и университетски преподавател. Води курсове по маркетинг и ПР в УНСС и в НБУ, а от 2010 е акаунт директор в ПР агенция Civitas България.

    Александър Христов е доктор в сферата на комуникациите и магистър по международни икономически отношения. Благодарение на богатия си опит в много области – във вътрешни ПР отдели и в ПР агенция, като преподавател и журналист, успява да комбинира различни знания, умения и гледни точки в сферата на комуникациите.

    През периода 2011 до 2013 е председател на Българско дружество за връзки с обществеността (БДВО), в момента е член на УС, а от 2006 до 2011 е председател на Комисията по етика на БДВО.

    Автор e на книгата „ПР практика: Работа с агенция” и на над 50 публикации в наши и чужди специализирани издания.

    Казано на по-професионален език – необходимо е да действаш проактивно, а не реактивно – тоест, да отговаряш. Именно затова ПР специалистите са хора, които търсят и намират факти и истории, които да са интересни и полезни както за компанията и организацията, за която работят, така и за медиите и гражданите. И се стремят да им ги разкажат по най-добрия начин.

    Иновативен продукт? Полезна кауза? Добра идея? Промени в компанията? Несправедливо обвинение? ПР е това, което може да даде публичност на тези и на много други факти и събития. И което е още по-важно – да въвлече публиките в диалог, да работи за постигането на консенсус и да изгражда стабилни връзки на доверие между организацията и гражданите. Затова думата, която е най-съществена за работата на ПР специалистите, е „комуникация”.

    Как се постига всичко това? На първо място, ПР специалистите създават комуникационна стратегия. Това е най-интересното от работата – да измислиш какво точно да кажеш, защо да го кажеш и как да го кажеш. Казват, че стратегията е като женитбата – правиш я като да е завинаги, пък ако не работи (не се получи), я променяш. На този етап се раждат и големите идеи – резултат от проучвания на пазара и на потребителите, много мислене и обсъждания. Оттам нататък е реализацията на идеите, за която ПР специалистите могат да използват най-разнообразни инструменти – това са и основните техни отговорности:

    -комуникация с потребителите директно – в социалните мрежи, във форумите, на улицата, на плажа и къде ли още не;

    -комуникация с медиите – срещи с представители на медиите и подготовка на информация и материали, за да могат те да я публикуват или излъчат;

    -специални събития – организиране и провеждане на конференции, семинари, партита, годишнини, срещи с медии и с блогъри, презентации и какво ли още не;

    -анализи и мониторинг – на комуникацията на компанията, на конкуренти, на публикации по дадена тема;

    -спонсорства;

    -социално отговорни инициативи и други.

    Ежедневната работа на ПР специалиста е изключително разнообразна и динамична. Сутрин може да е на презентация пред главен изпълнителен директор на международна компания, по обяд може да разговаря с художници на графити, следобед да пише текстове в офиса, а вечерта – да присъства на стилно парти. И винаги трябва да бъде подготвен и на ниво. Хубавото е, че всичко това се учи. Лошото е, че донякъде изтощава.

    Заради всичко това е хубаво ПР специалистите, а и бъдещите такива, да притежават някои качества и умения. Те не само ще им помогнат да блестят, а и да се чувстват удовлетворени и мотивирани. Това са:

    -комуникативност – важно е да умееш да общуваш във всякакви ситуации и с всякакъв тип хора;

    -екстровертност и позитивизъм – това помага много, ПР специалистът трябва да е непрекъснато отворен към нови възможности. А позитивното отношение е неизбежно – все пак той „произвежда добри новини”.

    -фантазия и креативност. Един пример: да кажеш, че желираните бонбони се правят от дъга, е не просто закачка, то е сигнал, че мислиш нестандартно, което помага много при създаването на стратегии и кампании.

    -управление на процеси и организираност – ПР специалистът бяга по няколко писти едновременно и е важно да умее бързо да превключва от една на друга тема;

    -умение да пише и да говори добре – това е може би най-важното техническо умение на ПР специалиста. Не само като граматика и стилистика – те се разбират от само себе си. Текстовете и въобще цялата комуникация трябва да бъде съдържателна, разбираема и убедителна.

    И последно: казват, че ПР специалистите нямат работно време, а имат срокове. Работният ден е разтегливо понятие – дори извън офиса е важно да следиш новините и да наблюдаваш, тъй като в тази работа високата информираност е изключително важна. Така че ако някой иска ясна граница между работно и неработно време, тази професия не е за него.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 17 часа
    преди 17 часа
    Американска компания откри завод в Димитровград
    Varroc Lighting System ще открие над 150 работни места
    преди 17 часа
    преди 17 часа
    Китайски проект ще конкурира Силициевата долина
    Технологичният район ще бъде изграден в южната част на страната