Вижте видео от награждаването на „Филип Морис България“ от церемонията на Наградите за отговорен бизнес 2016
По-рано тази година Българският форум на бизнес лидерите връчи своите Годишни награди за отговорен бизнес 2016. Целта на инициативата е да отличи и популяризира забележителния принос на отговорния бизнес към обществото чрез подкрепа за области като образование, екология, развитие на служителите и много други, а и да насърчи все повече фирми да развиват социални инициативи. В 14-то издание на конкурса участваха 84 проекта, осъществени от 57 компании, в шест категории.
В Economy.bg отново ще ви представим инициативите, които бяха отличени с награда. Ще разкажем за проектите, как са били реализирани и какви резултати са постигнали, за да могат повече хора да се запознаят с инициативите, които реализират компаниите в България като част от политиката си за корпоративна социална отговорност.
Журито на конкурса класира на трето място в категория „Най-добра социална политика на малко и средно предприятие“ проекта на „Филип Морис България“. Повече за инициативата „Забавно лято, грижовна есен” разказва Вержиния Джевелекова, мениджър корпоративни отношения.
Моля, опишете проекта с три думи.
Подкрепа, въздействие, промяна.
А как бихте го описали в три изречения?
Едно от направленията на програмата цели да бъдат създадени възможности за деца от различни възрастови групи от тютюнопроизводителни региони в България да подобрят способностите и мотивацията си за учене, да придобият умения и познания чрез участие в образователни и забавни дейности през лятото, като по този начин се адресира и нуждата от превенция на детски труд сред тези общности.
Другото направление на програмата е насочено към подобряване на здравния статус на възрастни хора от регионите, където се отглежда тютюн, чрез осигуряване на специализирани медицински прегледи и консултации и предоставяне на допълнително лечение и медицинска грижа в случаите на необходимост.
В съответствие с амбициозните дългосрочни цели за устойчиво развитие на „Филип Морис Интернешънъл“ (ФМИ) „Филип Морис България“ ще развива и разширява програмата и за в бъдеще като част от своя принос за изпълнение на Целите за устойчиво развитие на ООН.
Как бе осъществен проектът и какви резултати постигна?
Програмата стартира и се осъществява с финансовото съдействие на „Филип Морис България“, като част от инициативите за корпоративна социална отговорност на ФМИ в подкрепа на общностите в различни общини и райони, където се отглежда тютюн, и се организира и координира от Фондация „BCause“. След успеха на пилотното издание на програмата през 2015 г. през 2016 г. „Филип Морис България“ осигури финансиране за изпълнение на по-мащабен проект, обхващащ по-голям брой тютюнопроизводителни райони в страната – общините Сатовча, Крумовград, Кирково, Тутракан, Ситово и Главиница.
Общо 381 деца в две възрастови групи – 1-4 клас и 5-7 клас, преминаха през летните занимания за деца в „Приключенско-образователната академия“ и през специално разработените образователни програми, осъществени от фондация „Бъдеще сега“. Фокусът бе върху три основни области – „АЗ“ (развиване на индивидуални умения), „НИЕ“ (развиване на умения за работа в общност и екип) и „НИЕ и СВЕТЪТ“ (развиване на съзнание за околната среда, глобализацията и света). Те интегрират информация от учебното съдържание с различни приключения за децата, за да им бъде дадена възможността да изразят силните си страни. Екипът от обучители подбра разнообразни групови игри и предизвикателства, чрез които децата да изявят своите таланти и да подобрят социалните си умения, докато придобиват знания. Програмата е структурирана така, че 70% от времето, прекарано в Академията, е посветено на самите деца и техните инициативи, а 30% се определя от инструкторите.
След приключване на академията 94% от участвалите деца подобряват своите умения, а около 90% не само придобиват нови знания, но и са по-мотивирани да учат и работят по-добре в екип.
През втората фаза на проекта в късната есен на 2016 г. 16 медицински специалисти, между които кардиолози, ендокринолози, уролози, и офталмолози, 4 медицински сестри от МБАЛ „Александровска“ заедно с шестима студенти по медицина посетиха 13 малки населени места – Сатовча, Вълкосел, Кочан, Слащен, Плетена, Крумовград, Странджево, Бенковски, Главиница, Искра, Цар Самуил, Нова Черна и Тутракан. Специалистите проведоха повече от 4600 прегледа на 1159 възрастни хора от тези селски райони.
Вследствие на прегледите 50% от хората бяха диагностицирани със заболявания, от които не са знаели, че страдат, и 30% бяха насочени за допълнителни изследвания и лечение. Бяха констатирани и няколко случая на животозастрашаващи заболявания.
Какви ресурси са инвестирани в проекта?
След първото изпълнение на програмата през 2015 г. тя бе разширена и през 2016 г. финансовата помощ бе увеличена двойно. Финансирането бе разходвано за купуване на всички необходими материали, професионална работа, организационни и логистични разходи, които представляват ценен ресурс от време и усилия, инвестирани в проекта от нашите партньори фондация „BCause“, читалище „Бъдеще сега 2006“ и фондация „Направи добро – Александровска болница“.
Разкажете нещо, което хората не знаят за вашата компания.
„Филип Морис България” е филиал на „Филип Морис Интернешънъл” (ФМИ). Към момента ФМИ посвещава своите усилия на нещо изключително, което е и най-голямата промяна в историята на компанията – заместване на цигарите от бездимни изделия. За тази цели над 400 учени, инженери и експерти работят неуморно в двата изследователски центъра на компанията в Швейцария и Сингапур и разработват продукти, които са по-безопасна алтернатива на цигарите.
ФМИ гради бъдеще, базирано на бездимните продукти – бъдеще, в което цигарите ще отстъпят място на асортимент от революционни продукти. И това е правилната стъпка както за нашите потребители, така и за компанията, за нейните акционери и обществото като цяло. ФМИ има сериозен ангажимент за разработване и пускане на пазара на продукти с намален риск (ПНР) – продукти с потенциал да намалят индивидуалния риск и вредите за населението в сравнение с тези при цигарите, за да се достигне до деня, в който вредата от цигарите ще бъде премахната напълно. Тази цел е в центъра на усилията за устойчиво развитие на ФМИ. Дългосрочната визия за бъдещето на ФМИ е да предложи на пълнолетните пушачи избор на по-малко вредни и същевременно доставящи същото удоволствие алтернативи на тютюнопушенето.
Със сухопътния Шенген стоките ще пътуват по-бързо и с по-малко администрация, разходите за бизнеса ще са по-ниски, а хората ще получават по-свежи продукти – Вигинтас Шапокас, управител на BILLA България, пред Economy.bg