петък, 21 септември 2018  RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    591 прочитания

    Всяка десета кредитна карта вече е небанкова

    15% от населението на възраст 20-65 години разполага с кредитна карта, сочи проучване, проведено от GFK
    11 юли 2018, 15:47 a+ a- a

    Една от всеки 10 кредитни карти в страната вече е небанкова. Това показва национално представително проучване, проведено от GFK по поръчка на Аксес Файнанс ООД.

    15% от населението на възраст 20-65 години разполага с кредитна карта, като делът на небанковите от всички кредитни карти е 10%. Водещи позиции има Бяла Карта с над половината от издадените небанкови кредитни карти.

    Пазарът на кредитни карти остава ненаситен, но клиентският профил на потребителите е разнообразен както като демография, така и като начин на употреба на продукта.  Небанковата кредитна карта е сравнително нов продукт, но навлизането й на пазара  променя профила на типичния клиент на кредитната карта, тъй като гъвкавите условия за одобрение дават възможност на по-широк кръг от клиенти да използват продукта. Ако при банковите кредитни карти преобладават хората с висше образование (41%) и личен доход над средния, то при клиентите на небанковия продукт има превес на хора със средно образование (67%) и доход на средните и малко под средните за страната нива. 

    Прави впечатление, че 7% от клиентите на небанковия продукт са хора със свободни професии. Според вътрешния анализ на Бяла Карта този клиентски сегмент използва картата си освен за обичайните цели, и за подпомагане на бизнес дейността си.

    Проучването показва, че както банковите, така и небанковите кредитни карти се използват за приблизително едни и същи цели. Най-голям е делът на ежедневните нужди: хранителните стоки (16% за небанковите и 24% за банковите карти) и плащане на месечни сметки (14% за небанковите и 18% за банковите). Картите се използват и за по-големи покупки като бяла и черна техника (14% и за двата сегмента), покриване на разходи за почивка (16  и за двата сегмента), както и за покупки на дрехи и обувки, зареждане на гориво, за забавления.

    „Употребата на кредитни карти в целия свят, както и в рамките на Европа варира значително и се обуславя от набор от фактори, сред които културни, социални и икономически”, уточнява Александра Калчева, Маркетинг Мениджър на Аксес Файнанс ООД. „В нашето проучване над половината от населението твърди, че доходите му едва стигат да се покрият разходите за месеца и не може да спестява. Това е един от факторите, който обуславя използването на кредитната карта като вариант за финансиране на всекидневни разходи, което е характерен начин за използване на този продукт не само у нас”, добавя тя.

    Средният отпускан лимит на небанковите кредитни карти е в рамките на 1200 лева. При банковите карти този лимит е с около 500 лева по-висок.

    Спрямо спецификите на нуждите си, различните потребители виждат и допълнителни ползи от продукта:  за най-младите потребители (20-29 годишни)– пазаруването онлайн, за хората с над средните доходи – удобството на кредитната карта при пътуване в чужбина. 62% от анкетираните изтъкват като основно предимство на кредитната карта възможността винаги да имат финансови средства на разположение.

    „Наблюденията на клиентската ни база показват все по-разнообразен профил на клиентите, които използват продукта, както и подобряване на културата на използване на кредитна карта и по-добро познаване на принципа на погасяване на вноските по нея“, допълва Маркетинг мениджърът на Аксес Файнанс ООД, „България е една от страните с нисък дял на ползватели на кредитни карти в Европа, пазарът има потенциал за развитие. С развитието на пазара употребата на кредитни карти също ще се развива и разнообразява.

    Проучването е представително за населението на страната на възраст 20-65 години и е проведено от GFK сред 1500 души през април 2018 г. по поръчка на Аксес Файнанс ООД, институцията предлагаща финансовия продукт Бяла Карта.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 57 секунди
    Подготвяме кампания за привличане на туристи от Китай
    Официалният туристически портал на България ще бъде достъпен и на китайски език
    преди 2 часа
    Световна банка: Отпадъците в световен мащаб може да се увеличат със 70%
    До 2050 населението в България ще намалее с близо 2 милиона, но човек ще генерира 40% повече боклук, прогнозира организацията
    преди 6 часа
    преди 6 часа