Какво се търси на пазара за компютърна техника и какви са плановете на компанията, разказва нейният управител инж. Димитър Димитров
Фирма „АРДЕС Информационни Технологии“ ЕООД, която има повече от 20-годишна история в предлагането на компютърна техника на българския пазар, откри нов магазин в София. Магазинът е специализиран в предлагането на всякакъв тип настолни и преносими компютри, както и аксесоари за тях, като основен акцент са геймърските конфигурации и периферия.
Свързахме се с управителя на дружеството - инж. Димитър Димитров, за да ни разкаже защо според него е важно да се инвестира в развитието на физически търговски обекти, какви са плановете на компанията и кои са основните тенденции на пазара. Ето какво сподели той пред екипа на Economy.bg:
Разкажете ни за началото на Вашия бизнес, как се решихте да основете компания? Как бихте описали икономическата обстановка в България по онова време и защо решихте, че моментът е подходящ?
Преди 22 години, когато стартирах бизнеса, го направих повече от младежки ентусиазъм, отколкото като обмислено решение - все пак бях на 23 години и не знаех как се прави бизнес. Моментът не беше лесен, защото по това време доларът струваше 3000 лв, а заплатите бяха еквивалентни на 15-20 долара. Меко казано бяха „интересни“ времена за правене на бизнес. Но обичах компютрите от малък и вярвах, че потребителите (и преди, и сега) ще имат нужда от тях. Любовта към техниката е основната причина за стартиране на бизнеса ми. Не съм мислел дали моментът е подходящ или не. Просто исках да продавам компютри, да сглобявам системите, да ги тествам и винаги да се докосвам до най-новите технологии. Все пак в онези времена един добър компютър струваше колкото годишна заплата. Още през първите години от стартирането на компанията създадохме нашия интернет сайт Ardes.bg, с възможност още в края на 90-те години за онлайн поръчки.
Кои са най-ценните бизнес уроци, които сте научили по „трудния“ начин?
Всяка компания, особено в моменти на растеж, преминава през различни трудности. За мен най-важният урок е да сме подготвени за това „порастване“, за да сме сигурни, че ще задържим високото ниво на обслужване при по-голям обем работа. Дали винаги успяваме от първия път - НЕ, но непрекъснато се учим от грешките си и полагаме непрекъснати усилия да подобрим нашата работа. Друг важен момент са партньорствата, които създадохме през годините. За нас е от изключително значение да градим дългосрочни бизнес отношения, както с нашите доставчици, така и с нашите клиенти. Ние сме се доказали, като надежден партньор, който винаги изпълнява поетите ангажименти.
Колко души работят във фирмата Ви към момента и в кои градове имате търговски обекти?
В момента имаме наши магазини в София и във Варна, както и 2 магазина на франчайз във Велико Търново и Перник. Но чрез интернет сайта ни достигаме до всяко населено място в страната. В компанията работят над 60 души, като имаме служители, които работят повече от 12 години при нас.
Наскоро обявихте откриването на нов магазин в София. Според Вас какви са преимуществата на традиционните магазини пред онлайн платформите що се отнася до пазаруване на техника?
Според мен въпреки големия ръст на онлайн търговията, потребителите имат нужда от физически обекти, в които да разгледат, да се докоснат до стоката; да усетят на живо продукта. Качествената консултация и преживяване, все още може да се даде само на място в магазина от технически подготвени продавачи.
Какви продажби очаквате този магазин да генерира?
Това е най-големият физически обект на Ardes.bg и, разбира се, очакваме да изпревари като приходи останалите ни магазини. За нас този магазин е и възможност да покажем на потребителите си голямо разнообразие в категорията ИТ продукти. Да бъде така да се каже своеобразна „витрина“, както на най-новите и най-мощни модели лаптопи, така и на бизнес ултрабуци, професионални десктоп системи и гейминг аксесоари. С този магазин искаме да наложим стандарт на професионална консултация, както на частни клиенти, така и на бизнес потребители. Имаме професионално подготвени служители, които са на разположение на всеки клиент. Не на последно място към магазина работи и сервиз, където клиентите могат да получат допълнителни услуги, свързани с тяхната компютърна техника, така че да получат цялостно обслужване от едно място.
Как съчетавате използването на двата канала (онлайн и офлайн) във Вашата компания?
Ние инвестираме непрекъснато и в двата канала. Онлайн продажбите ни се развиват със значително по-бързи темпове от физическите магазини. Очакваме още по-голям ръст при онлайн продажбите, но самият факт, че направихме такава инвестиция в голям обект в София, е показателна, че вярваме в потенциала и на физическите магазини.
По Ваши наблюдения какво се търси най-много на пазара за лаптопи и компютри към момента – от крайни потребители и от бизнес клиенти?
Все повече потребителите търсят качество, съчетано със сигурност. В Ardes.bg наблюдаваме, че все повече лаптопи и компютри се продават със защита срещу инциденти. Огромен ръст виждаме в категорията гейминг и сме убедени, че тя ще продължава да расте. Българинът продължава да обича големите марки, затова и растат продажбите на наложените брандове в различните категории. Бизнес клиентите също държат на качество, но за тях е много важно да разчитат на надежден сервиз. Забелязваме, че все повече корпоративни клиенти обръщат внимание на здравословния аспект при покупка на техника – ергономични продукти, намалена синя светлина при мониторите, например, безшумни модели. И разбира се, от много време насам тенденцията е за все по-малко кабели, безжично свързване, енергийна ефективност, част от която е и издръжливостта на батерията както при лаптопа, така и при смартфона.
Какви грешки допускат хората най-често при покупка на компютърна техника и на какво бихте ги посъветвали да обръщат по-голямо внимание?
Хората допускат грешки, когато е нямало кой да ги консултира относно кой продукт ще отговори най-добре на техните нужди. Като с всяка друга покупка е важно да се приоритизира – дали търсим удобство (например максимално лек лаптоп), дали искаме бързина и мощен процесор, дали по-голям екран и т.н. Едва, когато знаем какво търсим, можем да започнем с избора. Ardes.bg, например, е единствената верига, която има система от индекси, които да показват производителността на конкретния модел – т.е. човек може лесно да се ориентира в техническите параметри, за какво ще му служи най-добре избраният лаптоп.
Какви са очакванията Ви за развитие на този пазар през следващите 2 години?
Макар пазарът да е сравнително наситен и да е в застой в момента, смятаме, че различни категории, като геймингът, ултрапреносимите устройства, високия клас бизнес техника, ще се развиват добре. Сигурен съм, че потребителите ще обръщат все повече внимание на отношението, бързината и качеството на обслужване, както и на допълнителните услуги, които получават, и няма да сравняват офертите, само на база цена. Вярвам, че ще оцелеят качествените „продавачи“ с наложени имена, на които клиентите имат доверие.
Какви цели си поставяте за Вашата компания за същия период?
Убеден съм, че ще продължим да растем със същите темпове. Наблягаме на създаването на преживяване на клиентите, както в нашите обекти, така и онлайн. За този период обмисляме силно развитие на онлайн сайта ни, който ще обогатим с нови услуги, а също и възможност да отворим още един обект в страната. Ние продължаваме да развиваме допълнителните услуги в нашата верига, като удължена гаранция, застраховка на техниката при различни обстоятелства, експресен гаранционен и извънгаранционен сервиз и т.н., защото те добавят допълнителна стойност към предлаганите от нас продукти и се приемат отлично от нашите клиенти.