Вижте четири въпроса към четирима представители на журито
Наградите Effie® са като Оскарите в маркетинговите комуникации. За 11-та поредна година агенции и рекламодатели ще могат да вземат участие в българското издание на най-престижния в света конкурс, организиран у нас от Българската асоциация на комуникационните агенции (БАКА). В надпреварата ще бъдат оценени целите и постигнатите резултати от проведените рекламни кампании през изминалата година.
Началото на Effie Awards е поставено още през 1968. Тогава Американската Маркетингова Асоциация създава програма за класиране на най-ефективните рекламни кампании. Конкурсът бързо печели уважението на индустрията и се превръща в най-престижното сред специализираните маркетингови отличия. Ключова роля при отличията има и първият обективен индекс за успешна комуникация и марка - Effie Effectiveness Index.
За 11-те години на съществуването на Effie в България редица компании и агенции са показали значението на една истински ефективна комуникация. Заявките за тазгодишните кандидати БАКА очаква в трите обявени дати - 8, 15 и 23 октомври. Но какво е нужно на една заявка, за да изпъкне пред всички останали и да грабне заветното отличие? Зададохме 4 важни въпроса на 4 представители на журито на Effie Awards 2018.
Ето какво ни казаха Иво Алтънов – управляващ директор Noble Graphics, Грета Колева – управляващ директор Proximity Sofia / BBDO Group, Тошка Иванова - Творчески директор на reforma и д-р Кристиян Постаджиян - преподавател по реклама в „Нов български университет“.
1. Ако трябва да дадеш обяснение на Effie Awards по най-краткия и ясен начин - какво ще кажеш?
Иво Алтънов: Най-смислените и стойностни награди в нашата индустрия.
Д-р Кристиян Постаджиян: Най-важното в една реклама е ефективността й. А тя се измерва с Effie.
Тошка Иванова: Конкурс със световна значимост, който максимално обективно измерва добре свършената работа.
Грета Колева: В нашата агенция Effie е философия. Начин на мислене. Конкурсът Effie награждава най-умните комуникационни и маркетинг решения, довели до позитивна промяна за бизнеса, марката или компанията.
2. Какво е Effie за теб?
Иво Алтънов: Доказателство, че по-добрите идеи водят до по-добри резултати.
Д-р Кристиян Постаджиян: Една невероятна комплексна картина на рекламния пазар, взаимоотношенията между агенциите и клиентите и резултатите, до които може да доведе една добре планирана и реализирана кампания.
Тошка Иванова: Като участник - предизвикателство и възможност да докажем, че творчеството в комуникацията е в пряка връзка с постигнатите резултати. Като жури – няколко дни на свръхконцентрация.
Грета Колева: За мен Effie e начин на мислене и култура на работа. Винаги търся по-широкия контекст в един бриф. Търся истинското предизвикателство за бизнеса отвъд очевидните причини и цели за разработката на една комуникационна кампания. Защото вярвам, че ролята ни като комуникатори е да помагаме на бизнеса чрез творчески и комуникационни решения.
От друга страна, като член на журито на Effie България и член на журито на Euro Effie, за мен е чест и привилегия, но и отговорност. В конкурса Effie участват водещи компании и агенции с най-ефективните си кампании. Журирането и определянето по стриктни критерии на най-добрите от тях е и сериозна професионална отговорност.
3. Кои са трите най-важни неща, които гледа журито на Effie в заявките за участие?
Иво Алтънов: Предизвикателство -> идея -> резултат.
Д-р Кристиян Постаджиян: Контекста на кампанията, стратегията и разбира се, резултатите от кампанията.
Тошка Иванова: Резултати – не само колко големи са, а колко амбициозни и адекватни на поставените цели; предизвикателства пред марката; стратегически подход в комуникацията за разрешаването им.
Грета Колева: Оценяването на една заявка в Effie се извършва на база много повече критерии и е трудно да ги сведа само до три. Но все пак, най-важното за мен е:
1.Доколко е значима позитивната промяна, която комуникацията е донесла?
2.Комуникационното решение решава ли бизнес проблема и предизвикателствата?
3.Мога ли да обясня на човека до мен в рамките на 30 секунди защо тази заявка заслужава награда?
4. Какво в една кампания може да те грабне най-силно?
Иво Алтънов: Нестандартен подход, довел до промяна в потребителските нагласи и/или поведение към нещо смислено и по-добро.
Д-р Кристиян Постаджиян: Стратегическото мислене, търсенето на нови и нестандартни канали за комуникация и подходи към потребителите.
Тошка Иванова: Оригиналността, не задължително на творческата идея, а на стратегията и избрания подход за комуникация. В начина, по който се разрешава един бизнес проблем, също може да има оригиналност и творчество.
Грета Колева: Най-ефективните и добри кампании обикновено почиват на много простички и очевидни прозрения. Но обикновено гениалността се крие точно в това. В една кампания ме грабва най-силно дадено решение/ идея, която те кара да си кажеш: „Гениално, как не съм се сетила досега. Завиждам благородно на екипа стигнал до това простичко, но ефективно прозрение“.