Една от най-дискутираните през последната година в България рекламни кампании - „Под игото на шльокавицата“ („Pod Igoto”) спечели престижната сребърна награда в категория „Social Good”, на международния рекламен фестивал Golden Drum, провеждащ се ежегодно в Порторож, Словения.
Кампанията, дело на творческа агенция Saatchi & Saatchi Sofia (част от Publicis One България), адресира проблема с неграмотността на подрастващите българи в резултат от употребата на комбинация от латински букви и арабски цифри като заместител на кирилицата в ежедневната комуникация. Причината за съществуването на „шльокавицата” е липсата на кирилица в първите поколения мобилни телефони. Дори и след въвеждането на кирилицата „шльокавицата” е все така масово употребявана, поради „по-удобното“ разположение на буквите, а и поради вече изградения навик.
С цел да привлекат вниманието на българското общество върху този наболял проблем, Saatchi & Saatchi и издателска къща „Жанет 45“ прибягват до провокация, издавайки иконичния български роман „Под игото“, изцяло преведен на „шльокавица”. Книгата се появява в големите книжарници в страната в навечерието на 24 май, Ден на българската просвета и култура и на славянската писменост, и веднага превръща празника в публичен дебат в защита на българските азбука, език и култура. От агенцията не спират дотук и освен да маркират проблема и да предизвикат обществена дискусия, предлагат и решение, свързано с призив към хората да пишат на кирилица и да върнат езика си.
„Безспорно сме щастливи от поредното международно признание, което е доказателство за правилната посока, в която върви агенцията. Потвърждение за това са и нашите настоящи кампании за Нова Бразилия “с баба на кафе“, за Chivas Venture с “Мрънкачи vs предприемачи“, както и за Ауди - “Стопаджия” – кампании, които в последните месеци са с голям положителен отзвук в социалните мрежи”, сподели Кристина Петрова, стратегически директор на Publicis One.
„Наша лична амбиция е да развиваме индустрията и да ѝ даваме тласък да се движи напред. Затова ще се радваме много през следващата година да имаме повече отличени български проекти и на други агенции, за да придадем ново измерение в ефективността на родните творчески кампании“, коментира Радомир Иванов, творчески директор в Saatchi & Saatchi.
Кампанията „Под игото на шльокавицата“ е второто поредно сребърно отличие, което агенцията получава в рамките на 2 последователни години на Golden Drum, след среброто за кампанията с Audi „Остави телефона, докато караш”, през 2017 година. Агенцията има още едно сребро, което печели през 2013 г. за кампанията „Винен календар“ за Инвестбанк.