По-малко от 4% от източниците, публикуващи информация в Twitter, споделят подвеждащи новини
Ново проучване на университета в Оксфорд, което разкрива как се споделят подвеждащи новини в социалните мрежи, бе публикувано точно преди изборите за европейски парламент. Данните сочат, че подвеждащи истории от частни лица, публикувани във Facebook, могат да задминат по популярност и разпространение проверено съдържание, публикувано от достоверни източници, събирайки до 4 пъти повече споделяния, харесвания и коментари.
Проучването Computational Propaganda Project на Oxford Internet Institute (OII) цели да отговори на притесненията за разпространение на подвеждаща информация около политически кампании, свързани с европейските избори, които ще се проведат в края на май 2019. Учените са анализирали публикациите и коментарите, свързани с кампаниите във Facebook и Twitter, проведени на английски, френски, немски, италиански, полски, испански и шведски.
Под подвеждаща инфромация изследователите имат предвид съдържание, публикувано от профили, които могат да бъдат идентифицирани като източници на фалшиви новини – медии, които систематично предлагат и разпространяват идеологически, екстремни, подвеждащи и фактически неправилни новини. Историите са сравнени с такива от най-популярните професионални и проверени източници с цел установяване на ангажираността на аудиторията с различните видове съдържание.
По-малко от 4% от източниците, публикуващи информация в Twitter, споделят подвеждащи новини, показва още проучването. Потребителите в Twitter споделят значително повече препратки към проверени сайтове и източници в сравнение с Facebook. Изключение правят публикациите на полски, които са допринесли за 21% от фалшивото съдържание, споделено в Twitter.