петък, 29 март 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    4161 прочитания

    Как коронавирусът се отразява на организирането на събития в България?

    Вижте какво коментираха експерти по публични комуникации
    10 март 2020, 12:48 a+ a- a

    Как коронавирусът се отразява на организирането, провеждането и планирането на събития в България? Отговор потърсихме от водещи експерти по публични комуникации. Вижте как Д-р Александър Христов - управляващ директор на Параграф 42, Илияна Йорданова - собственик на I CREATIVE, Любомир Аламанов  - управляващ партньор на SiteMedia Consultancy, и Мария Гергова - Бенгтссон, основател и управляващ директор на United Partners, коменираха ситуацията. 

    Как коронавирусът се отразява на планирането и организирането на събития, форуми и конференции? 

    Александър Христов - управляващ директор на Параграф 42

    А.Х.: Вече е фатално. Отначало се отменяха и ограничаваха събития плахо, сега вече е лавина. В особена степен това важи за конференции и други събития в дискусионен формат, но да, редица компании вече издават препоръки да се ограничат събирания на много хора на едно място – като действие „за всеки случай“. Според мен обаче проблемът не е толкова в опасността да стане нещо по време на дадено събитие, а в опасенията да не би заради цялата тази истерия около коронавируса на събитието да дойдат значително по-малко хора. Което поставя под въпрос инвестицията в него. Влияние оказват и ограниченията в пътуванията, което препятства идването на професионалисти от чужбина, от което събитията също страдат. 

    В дългосрочен план – не вярвам ситуацията с коронавируса да окаже кой знае какво отражение върху събитийната индустрия. Като правило тя е сравнително рискова, влияе се от моментни промени в средата и това скоро няма да се промени.

    И.Й.: Не мога да кажа, защото драмата тепърва започва и се надявам съвсем скоро да отшуми. Мисля, че паниката ще се отрази предимно объркващо. Само първия ден след регистрирането на първи случаи се отложиха няколко големи събития и затвориха временно някои спортни центрове. По отношение на планирането на събития определено ситуацията действа объркващо, защото бизнесите, особено по-големите, си правят плановете за година напред и отлагането на един ивент става много напред във времето например чак лятото, когато просто има място, но може да се окаже, че не е най-подходящото време. Бизнесът е стратегия, от която са част времевите рамки. Планирането пък е основна предпоставка за ефективност. Тази ситуация обърква. Но няма невъзможни неща. Гъвкавите бизнеси и предприемачите знаят как да се адаптират към времето и обективния хаос. 

    Любомир Аламанов - управляващ партньор на SiteMedia Consultancy

    Л.А.: Да, определено ситуацията около коронавируса се отразява. Хората са малко по-предпазливи особено ако идват от държави с починали пациенти. Както не е добре да се прави паника, така и не е добре да се подценява ситуацията. Тази предпазливост се изразява в разпространяване на повече вътрешна информация, служителите са най-ценният актив на всяка една компания. Някои външни конференции се отлагат, някои не. Ето, на 5 март БАПРА и БДВО организираха голяма комуникационна конференция с представители на УС на ICCO /International Communications Consultancy Organization/. Топ специалисти от цял свят дойдоха в София и проведохме прекрасно събитие.

    М.Г.: COVID-19 се оказа „черният лебед“, който изненада целия свят. Освен че нанесе щети върху здравето на населението в редица държави, той сериозно разклати икономиката на много пазари, очаква се да го усетим и тук, в България. При нас грипната епидемия и новорегистрираните случаи на COVID-19 съвпаднаха и предизвикаха смут в страната само за 24 часа. Именно заповедта на Министерски съвет за отмяна на спортните и културни събития на закрито, доведе до отлагане и на някои конференции с цел превенция. Бизнесът е предпазлив, но не и в застой.  

    Може ли да посочите примери за отменени или отложени събития. За какъв период от време се отлагат?

    А.Х.: Има доста примери, а откакто правителството забрани за неограничен период от време провеждането на културни и обществени събития на закрито, това даде сигнал, или по-скоро тласък, мероприятия да се отменят поголовно. Когато става въпрос за корпоративни събития, които е добре за компанията да се случат, най-често се отлагат за след 2 месеца или за есента. Известно недоумение буди обаче отмяната на вътрешни срещи или обучения в компаниите – при положение, че същите тези хора идват редовно на работа. Обяснение може да бъде намерено в две посоки – или е на принципа „не дърпаме дявола за опашката“, или което е по-вероятно, съществуват опасения от продължително отсъствие на служители в случай на болест, от което компанията ще загуби.

    Илияна Йорданова - собственик на I CREATIVE

    И.Й.: Има много примери за отменени събития и ще продължават. Паниката също си оказва влияние. Отлагат се големи изложения, семинари и обучения с чуждестранно участие, събития за бременни, концерти... За съжаление, някои от тях падат окончателно, други се отлагат чак за лятото или есента.

    Л.А.: Като пример за отложено събитие засега мога да посоча само отменени две мои лекции в учебни заведения. Предвид грипната ваканция това ми се струва напълно нормално. Все пак следим ситуацията, и при всяка промяна сме готови да обсъдим с клиентите следващите ни стъпки по всеки проект.

    М.Г.: Очакваме развитие в следващите няколко дни, но засега организаторите на някои от по-големите форуми и конференции обсъждат варианти за безопасно случване  на събитията или отлагане за пролетта и лятото, когато се очаква ситуацията да се успокои.   

    Предвиждат ли се някакви мерки и указания при организиране и провеждане на събития към момента?

    А.Х.: Не можем да раздаваме маски преди събитие. Шегата настрана, трудно е да се прави събитие, поставяйки изисквания или ограничителни условия към гостите. Освен всичко, това увеличава паниката. А отговорността на всички, които се занимават с комуникации, в момента е сериозна – да направят така, че да не нагнетяват допълнително паника с действията и говоренето си. Факт е, че подобна ситуация в събитийната индустрия не се е случвала досега, но хладнокръвието при взимане на решения трябва да бъде запазено.

    Мария Гергова - Бенгтссон, основател и управляващ директор на United Partners

    И.Й.: Би трябвало да се предвиждат мерки, като раздаване на маски например, добра хигиена на място, раздаване на дезинфектанти. Все още нямам впечатления за конкретни случаи. Но до голяма степен това си е и лична отговорност. Хората сами трябва да решат - ще посетят ли това събитие, или не. Истината е, че трябва да сме социално отговорни и да пазим както себе си, така и околните. Но в същото време трябва да имаме предвид, че всичко е временно и нищо не  трябва да спира. В този период бизнесите просто трябва да са по-предпазливи, да намерят други канали за връзка с клиентите, изключвайки временно ивенти. Става въпрос само за месец, месец и половина, докато всичко отшуми. В днешния свят на глобализация и непредвидими ситуации, трябва да сме нащрек, да се научим да сме по-гъвкави и готови да планираме и да реагираме бързо. Например да сме готови винаги с план А, Б, и Ц, ако трябва и Д, за да може ако някоя обществена или политическа ситуация ни изненада, да има как да реагираме така, че да не се налага преобръщане на годишното планиране:). 

    Л.А.: Засега няма инструкции към присъстващите на събития. Предимно има към вътрешните публики. Превенция и процедури за намаляване на риска.

    М.Г.: Със сигурност всички мерки за безопасност ще бъдат спазени, наблюденията ни сочат, че организаторите на големи форуми, а и ние в това число, действат предпазливо и се съобразяват с предписанията. Очакваме моментен вакуум до края на месеца, като ще стане ясно кои събития ще бъдат отложени за следващ период. Вярваме, че забавянето на икономика, ще успеем да наваксаме бързо.   

     
    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 9 часа
    ТИЗ започва паневропейски интермодален проект с италианската Gruppo UniRetiCon
    Целта е у нас да бъдат създадени различни интермодални платформи
    преди 10 часа
    Авиационният сектор у нас е достигнал на 92% нивото си от преди COVID пандемията
    85% от самолетите на българските авиокомпании са работили на пазари извън България
    преди 11 часа
    Български хляб достига до 10 европейски държави с Lidl
    Пловдивският производител „Хебър” инвестира близо 15 млн. евро в 2 нови производствени линии
    преди 12 часа
    Над 10% ръст на пътуванията на българи в чужбина през февруари
    Увеличават се и посещенията на чужденци у нас, показват данните на НСИ
    преди 15 часа
    Предлагат индустриалните паркове само за един вид производства
    С промените в закона ще бъде създаден нов тип специализиран парк