вторник, 19 януари 2021   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    1118 прочитания

    Отдалечената работа вече се превръща в норма, онлайн събитията също

    Какво да очакваме на първата виртуална конференция на Astea Solutions, научете от Боян Шейтанов, главен организатор на форума
    02 октомври 2020, 14:56 a+ a- a

    Боян има 12-годишен опит в IT индустрията като разработчик, бизнес анализатор, UX дизайнер, ръководител на екип и какво ли още не. Вярва, че споделянето на знания движи света напред и обича да вдъхновява хората около себе си

    За пета поредна година софтуерната компания Astea Solutions организира конференция. Тази година събитието ще се проведе от 6 до 9 октомври 2020 във виртуален формат в 4 вечерни сесии по 2 часа (18:00 - 20:00 ЕЕТ). Какво да очакват участниците, какъв е фокусът на форума, темите и лекторите, попитахме Боян Шейтанов, ръководител на проекти и екипи в Astea Solutions и главен организатор на Astea Conference. 

    Боян, остават броени дни до конференцията на Astea, която тази година ще е в онлайн формат. Как върви организацията?
    Няма да крия, че в момента с организационния екип трескаво препускаме през последните останали задачи, тичаме в кръг и крещим панически. Шегата настрана, наскоро подготвихме списък със 78 неща, които трябва да свършим в оставащите 4 дни до събитието. За всяко от тях назначихме отговорник, така че да не изпуснем нещо. Ще е изморително, но вярвам, че на 6 октомври вечерта ще дадем началото на страхотна конференция.

    Какво е различното при организирането на виртуално събитие - по-лесно ли е, или напротив, какви предизвикателства и трудности срещате?
    От петте издания на Astea Conference това категорично е най-трудното за организация. От една страна, това се дължи на ограниченията в технологиите - след дълъг преглед на различните платформи за онлайн събития установихме, че няма „идеална” такава, макар да има известно раздвижване в предлагането през последните шест месеца. Единият от чуждестранните ни лектори в момента се намира в Коста Рика, където Интернет скоростта е едва 1Mbps, а стандартната видеоконферентна връзка в този случай е мисия невъзможна. Трудности има и с това, че организационният екип работи отдалечено и се изисква повече координация.

    Какъв е фокусът на тазгодишния форум?
    Темата на тазгодишното издание е „Отвъд технологиите” - вярваме, че създаването на качествен софтуер е много повече от писане на код. Затова освен технологични теми сме включили и теми за „човешкия фактор” - хората, използващи дадена технология. А както и в предишните издания споделянето на опит остава в центъра на събитието. Astea Conference е пространство за обмяна на добри практики и ценни уроци от ежедневието. 

    Какви са темите и лекторите?
    Разнообразни и всеобхватни. За пръв път тази година имаме чуждестранни лектори като и двамата са с изключително богат опит. Брад Пейли ще говори за когнитивно инженерство - малко позната в България област, която изследва как да се възползваме от спецификите на човешкия ум, за да градим по-добри компютърни интерфейси. Дейвид Кремин пък е инвеститор с десетки компании зад гърба си и лекцията му определено би представлявала интерес за предприемаческото общество в България. Сред темите на българските лектори има такива за технологии, образование, процеси, мениджмънт и киберсигурност, а част от имената са широко известни в сектора. Минко Гечев, Мариян Маринов, Божидар Божанов и Иван Господинов са само част от експертите, които ще ни поведат на пътешествие из техните сфери на знания и умения. Пълната програма може да бъде разгледана на сайта на събитието като вярвам, че всеки в IT сферата (а и не само) би намерил нещо интересно за себе си.

    За кого е подходящо събитието и как става регистрацията?
    Събитието е подходящо за всички, занимаващи се с разработка на софтуер, независимо от позицията: програмисти, QA и DevOps инженери, бизнес анализатори, мениджъри… Част от темите биха били интересни и за хора извън сектора, както и за желаещи да се преориентират към него. Регистрацията е напълно безплатна и става чрез платформата Eventbrite - достатъчно е да изберете „Вземи безплатен билет” от сайта на конференцията.

    Вие имате дългогодишен опит в управлението на ИТ екипи и проекти. Кои бяха най-големите предизвикателства, с които се сблъскахте през месеците от началото на пандемията, и как се справихте с тях?
    В различните периоди от пандемията с колегите от Astea се сблъсквахме с различни проблеми. В началото се фокусирахме върху осигуряването на необходимите условия за работа от вкъщи: разпращахме бюра, компютри, монитори и периферия на хората, които не разполагаха с такива вкъщи. След това се борихме с преработване и преумора в екипите - когато работиш от вкъщи, много лесно може да загубиш границата между лично и работно време. Оказа се, че у дома голяма част от колегите ни работеха повече, отколкото биха работили в офиса. А днес актуална е нуждата от социален контакт и сплотяване на екипите. Дългата липса на ежедневно общуване на живо се отразява на психиката, колкото и да ни е трудно да си го признаем. При всяко едно от предизвикателствата решението е било едно - индивидуален подход от страна на лидера на екипа и HR мениджъра на компанията за разрешаване на проблема. Да, времеемко е, но въз основа на обратната връзка от колегите, дава резултат.

    Как се ръководят успешно екипи и проекти в ИТ сферата от разстояние? Какво научихте от последните месеци и какво бихте посъветвали ръководителите на екипи?
    С повече време пред микрофона и уеб камерата. Голяма част от работата ми винаги е включвала срещи и дискусии, но сега всички те са онлайн, което е далеч по-изморително. Когато сме в офиса, между колегите естествено тече неформална комуникация, било то в стаята на екипа, в кухнята или в някое от местата за отдих. Оказа се, че се изискват доста усилия тази неформална комуникация да се прехвърли онлайн - с колегите определено развихрихме въображението си щом стигнахме до това по срещи да задаваме въпроси като „В случай на зомби апокалипсис кои трима души би взел с теб?”. Съветът ми към ръководителите на екипи е: прекарвайте повече време в неформални разговори с екипите си, винаги с включена камера.

    Смятате ли, че коронавирусът ще промени из основа начина, по който работим, или това са само временни тенденции?
    Може да звучи клиширано, но няма нищо по-постоянно от временните тенденции. Отдалечената работа вече се превръща в норма, онлайн събитията също - всяка голяма конференция, за която се сещам, премина в онлайн формат тази година. Очаквам това да продължи и през 2021, като на нас също ни предстои да вземем решение за следващото издание на Astea Conference.

    Ако трябва да направя прогноза в стила на писателите-фантасти от XX век, през 2030 ще работим от вкъщи, но имплантирана под кожата ни графична видеокарта ще проектира офиса ни директно в зрителния център на мозъка. Хората в една и съща стая в този виртуален офис ще се виждат и чуват постоянно заедно с котките си и правещите ремонти съседи. Моля да ми изпратите това интервю след 10 години, за да проверя дали съм познал.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 12 минути
    преди 32 минути
    ЕП настоява за прозрачност на договорите за доставка на ваксини
    Евродепутатите изразиха съжаление относно „здравния национализъм“, включително предполагаеми паралелни договори, подписани от държавите членки, или опити да се конкурират помежду си
    преди 49 минути
    Байдън ще продължи рестрикциите за пътуване на европейци до САЩ
    Негов говорител обясни, че новият кабинет ще възстанови отменените от Тръмп рестрикции за Европа и Бразилия
    преди 2 часа
    Готов е електронният сертификат за поставена ваксина срещу Covid-19
    Всички български граждани вече имат достъп до своето електронно здравно досие, но само с електронен подпис
    преди 3 часа
    Борисов: Да се мисли за отваряне на ресторанти и молове
    Окончателното решение за отпускането на мерките ще бъде взето в четвъртък