събота, 24 октомври 2020   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    775 прочитания

    Covid-19 доведе до 10% спад в разходите за реклама през 2020

    Българската асоциация на комуникационните агенции публикува обзор на рекламния пазар за 2019 и прогнозите си за тази и следващите години
    13 октомври 2020, 11:37 a+ a- a

    Заради световната пандемия от Covid-19, която оказва своето влияние и на медиите у нас, се очаква 2020 да завърши със спад от 10% в общите разходи за реклама и да ги върне към нивата от 2018 от около 415 млн. лв. 

    Данните са от последния доклад на Българската асоциация на комуникационните агенции (БАКА), който представя обзор на рекламния пазар през 2019 и прогноза за рекламните инвестиции за тази и следващите 2 години.

    Големият печеливш и единственият канал, в който се очаква положителен ръст в приходите от реклама тази година, са дигиталните медии с 4% увеличение на годишна база. Така те ще успеят да привлекат над 30% от общите инвестиции за медийна реклама на пазара у нас, след като миналата година за първи път успяха да достигнат до една четвърт от тях.
     
    Телевизията ще остане най-предпочитаният рекламен канал с 54% дял от общите инвестиции през 2020 г., въпреки прогнозирания спад от 13% на годишна база спрямо 2019 г. Постепенното пренасочване на бюджети към дигитални медии остава трайна тенденция, която се очаква да продължи и през следващите няколко години, се отбелязва още в доклада на БАКА.
     
    Радиото, наред с телевизията, е медията, която се очаква да запази най-ниски нива на спад в инвестициите си за реклама с прогнозиран спад на годишна база от 11% за 2020 г. Останалите медии ще бъдат по-силно засегнати от преразпределението на рекламните инвестиции по време на и след пандемичната обстановка, и се очаква в края на годината да отбележат спад в приходите от реклама между 22% и 45%. Делът им в общия рекламен микс остава незначителен, като най-силни позиции в него ще продължи да упражнява външната реклама с близо 8,5% дял.
     
    Каква е равносметката за рекламния пазар през 2019? 
     
    Българският рекламен пазар запазва стабилен ръст от 11% през 2019 г. Нетните инвестиции през изминалата година възлизат на 462 млн. лв., сред които с най-висок дял от над 56% остава телевизията. Тя успява даъпривлече инвестиции от 260 млн. лв. през 2019 г.
     
    Дигиталните медии са единственият канал, който запазва двуцифрен ръст през изминалата година. Инвестициите там са нараснали с 25% на годишна база спрямо 2018 г., а основните движещи сили за високия ръст остават социалните мрежи и онлайн видео съдържанието.
     
    Освен пресата, която забавя спада, но отново отбелязва негативни стойности от -2% през 2019 г., останалите канали растат в границите от 2 до 5% на годишна база (външна реклама: 5%, радио: 3%, кино реклама: 2%).
     
    Медийната инфлация в телевизия и дигитални медии се изравнява през 2019 г. и достига стойности от 12%, при печатните медии за първи път от две години насам тя не е отрицателна и остава на границата от 0%. За останалите медии инфлацията се движи в интервала между 2 и 3%.
     
    Какви са прогнозите за следащите 2 години?
     
    Прогнозата за следващите 2 години е пазарът постепенно да се възстанови и през 2022 година медийните инвестиции да надхвърлят поне с 20 млн. лв. тези от периода преди пандемията като достигнат близо половин милиард лв. Телевизията ще продължи да бъде каналът, който ще привлича над 50% дял от общите медийни инвестиции у нас, а ръстът им на годишна база постепенно ще се върне към положителни стойности от 6% (2021 г.) и 8% (2022 г.). През 2022 г. се очаква те да привлекат близо 260 млн. лв. реклама.
     
     
    Прогнозата е дигиталните медии да запазят и плавно да увеличават дела си в общия медиен микс до над 31% през 2020 г., но ръстът им постепенно да се забави и да започне да се увеличава с не повече от 10% на година. Очакванията са разходите за реклама в дигиталните канали да достигнат до 150 млн. лв. през 2022 г.
     
    С изключение на пресата, всички останали канали в медия микса се очаква да отбележат ръст между 8% и 17% за 2021 г. и между 8 и 10% през 2022 г. Предвижданията са инвестициите в печатните медии да отчитат все по-висок спад, който през 2022 г. може да достигне до -11% на годишна база.
     
    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 9 часа
    Борисов: 5G мрежите са бъдещият гръбнак на нашите икономики
    Премиерът коментира с зам.-държавния секретар на САЩ придобиването на изтребители F-16
    преди 10 часа
    Турция е сред 5-те най-големи търговски партньора на България
    Двустранната търговия възлиза на близо 5 млрд. долара годишно
    преди 11 часа
    Гърция въвежда вечерен час в Атина и Солун
    Навсякъде в страната е задължително носенето на маска, както в закрити пространства, така и на открито
    преди 11 часа
    преди 11 часа
    преди 14 часа
    Вносът на лаптопи в Европа отчита рекорд по време на пандемията
    България е на 5-о място в ЕС по ръст на вноса на преносими компютри тази година, сочат данни на Евростат