Дейл Карнеги разглежда причините за конфликтите и предоставя насоки за справяне с тях
„Всеки конфликт, пред който се изправяме в живота си, е наситен с позитивен и негативен потенциал. Той може да бъде извор на вдъхновение, просвещение, знание, трансформация и растеж – или на ярост, страх, срам, безизходица и съпротива. Изборът не е на опонентите ни, а наш, зависи от желанието ни да го посрещнем и разрешим.“ - Кенет Клоук и Джоун Голдсмит, консултанти и писатели
Живеем в свят на несъгласия. Нещата често не вървят, както ние бихме искали. Това е особено в сила за местоработата ни. В службата възникват конфликти между нас и колегите ни, преките ни шефове, клиентите ни, партньорите ни и други в работната ни среда. В личния живот изпадаме в конфликтни ситуации с хора от нашата общност, членове на социални и рекреативни организации, към които принадлежим, политически противници, а често и с хора от семейството ни. Дори когато не сме директно намесени в конфликта, може да сме зле повлияни от ситуацията и да се ангажираме да я решим.
В „Как да решаваме конфликтите в живота си“, която излезе в България (Colibri), Дейл Карнеги разглежда причините за конфликти и предоставя насоки за справяне с тях. Сред аспектите, които обсъжда, са:
● идентифициране на източниците на конфликта, за да може да определим начини за избягването им,
● разкриване на скрити конфликти и изваждането им наяве,
● разработване на насоки за запазване на конфликтните ситуации конструктивни,
● преодоляване на конфликта без запазване на лоши чувства,
● идентифициране на персоналните бутони за отключване на гнева и как да се справим с неразбирателствата,
● виждане на гледната точка на другия и представяне на своите мнения за постигане на компромис.
Трябва да се положат всички усилия за възможно най-бързо разрешаване на конфликтите. Неразбирателство в службата намалява собствената ни продуктивност и ако не се отстрани спешно, може да навреди на цялостния климат сред екипа или отдела. Неуспехът да разрешим конфликт в личните си взаимоотношения може да доведе до продължително смразяване и дори до загуба на приятели или до социална изолация. Ако конфликтът е с членове на семейството ни, можем да се окажем ангажирани в непрестанни разправии и животът ни да протича в отровна среда. Семейната ни единица може напълно да се разпадне.
● определяне кога е необходима намесата на посредник,
● уверяване, че всички участници слушат безпристрастно индивидите, ангажирани в конфликта,
● улесняване на открита комуникация между индивидите в конфликт,
● насочването на ангажираните индивиди към решаване на конфликта,
● изграждане на здрави взаимоотношения чрез успешно решаване на конфликта,
● създаване на среда на доверие и открита комуникация.
На работното място проблемите, идващи като резултат от конфликт и несъгласия, не само влияят на екипа, на отдела и на фирмата, но също така имат силно емоционално въздействие върху ангажираните индивиди. Книгата разкрива как може зряло да подходим към конфликта. Това включва:
● посвещаване на принципите за запазване на емоционален контрол,
● поддържане на равновесие, когато решаваме конфликтен въпрос с другия човек,
● осмисляне на реакциите ни при конфликтни ситуации,
● осъзнаване как да изразим несъгласие по приемлив начин.
Карнеги разкрива и кои са техниките на ефективно преговаряне и как да се подготвим за плодотворна дискусия в областта, където имаме несъгласия. Също и как да представим най-добрите аргументи за нашата гледна точка и кога и как да стигнем до удовлетворителни компромиси, включително важността от достигане на решение, печелившо за двете страни, за което те имат чувството, че е взаимноизгодно. Даваме си сметка, че ще има ситуации, в които нашата страна няма да надделее. Някои хора са съкрушени от поражението и разочарованието.
Последната глава дава насоки как да се справяме със загубите и да възстановим позитивната си настройка, готови да посрещаме нови предизвикателства по пътя си към успеха.
Разбирането как да се справяме с неизбежните конфликти, които срещаме на работното си място и в личния си живот, е съществено не само за да бъдем продуктивни в работата си, но също така щастливи, удовлетворени и успели мъже и жени в личните си взаимоотношения.
Усъвършенстването на способностите да се разрешават конфликти и ефективно да се договарят печеливши за двете страни резултати може да бъде много удовлетворително и вълнуващо преживяване. В службата си не само допринасяме за успеха на фирмата, но и повишаваме личния си статут в организацията. И най-важното, удовлетворението ни от работата расте. У дома или в социалните си контакти създаваме хармония и имаме грижата неразбирателствата да не прераснат във взаимна ненавист.