петък, 29 март 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    2708 прочитания

    Covid ще обостри битката в полето по-работещи и ефективни рекламни кампании

    Очакваме едни от най-интересните заявки Effie 2020, казва Юлиан Добрев, създател на BluePoint и експерт с богат опит в журирането на наградите
    19 ноември 2020, 11:21 a+ a- a

    Юлиан Добрев е създател на BluePoint. Има над 20-годишен опит в областта на маркетинговите изследвания. Автор е на над 120 статии в областта на маркетинга и преподава в ARC Academy. 

    Тринадасетотото издание на конкурса за маркетингова ефективност Effie Awards ще се проведе за в България на 28 януари 2021. Всички професионалисти в сферата на интегрираните комуникации и рекламодателите могат да участват в конкурса с най-ефективните си идеи, реализирани в периода от 1 януари 2019 до 31 октомври 2020. Крайният срок за подаване на заявки е 25 ноември 2020 година. 

    За предстоящото издание на конкурса и предизвикателствата пред сферата на маркетинговите комуникации във време на пандемия, разговаряме с Юлиан Добрев, създател на BluePoint. Юлиан e експерт с богат опит в журирането на наградите Effie България. Той беше един от лекторите в специалната Q&A сесия с насоки за подготовка на успешна заявка за участие в конкурса. Какви са съветите, които Юлиан Добрев и колегите му дадоха към участниците в конкурса, можете да видите в записа от сесията тук

    Предстои тринадесетото издание на Effie Awards. Какво е новото тази година и какво да очакваме от конкурса?
    Годината ни поднесе предизвикателства от различен характер. Потребителското поведение се промени вследствие на паника, страх, отхвърляне, навикване и в крайна сметка приемане. Всичко това рефлектира върху пазарната реалност. Пазарите и потребителите са различни, а доколко кампаниите са били релевантни към промяната, предстои да разберем в предстоящото издание на Effie.  Очаквам едни по-различни и добре прецизирани заявки  спрямо промяната или поне го пожелавам на Effie 2020.

    Как пандемията промени маркетинговите комуникации?
    Не мисля, че бяхме свидетели на някакви драматични промени в комуникацията. Като изключим ступора, в който изпаднахме от 13 март до средата на май, комуникацията в рамките на годината следваше естествените си закономерности. Бяхме свидетели на промяна на тона в някои категории, както и дозиране на агресията – лично за мен това бе позитивна промяна. Потребителите в крайна сметка са преди всичко хора със своите човешки ценности, възприятия, страхове и изконни желания.

    Ще има ли промяна в критериите за измерване на ефективността на рекламата с оглед на настоящата ситуация?
    Критериите в Effie са ясно зададени и няма как да бъдат променяни. Това е конкурс с традиции и ясни критерии за оценки и това е едно от нещата, което го прави толкова уважаван и престижен. Всъщност от маркетингова гледна точка наблюдавам пазарни промени – това само по себе си няма как да бъде причина за промени в критериите за оценка. Това е все едно поради по-ниска температура през тази зима да променим критериите за оценяване на състезателите по биатлон. Нелепо е!

    Как ще става оценяването? Все така строго ли ще бъде журито?
    Не говорим за строгост, а за спазване на регламента и правилата. Друг е въпросът, че в доста категории имаше сериозни предизвикателства за стабилизиране и успешно рестартиране на бизнеса след двата месеца изолация. Вярвам, че справянето с тези предизвикателства ще бъде оценено по достойнство от журито. А самото справяне със ситуацията е добра референция за ефективност на проведената кампания. 

    Тази година има нова категория, свързана с пандемията  - „Маркетинг при актуални събития“. Разкажете ни малко повече за нея – какви кампании могат да кандидатстват?  Има ли промяна в останалите категории?
    Ще ви поправя в самата формулировка. Категорията „Маркетинг при актуални събития“ няма отношение към пандемията и в никакъв случай не е посветена на нея. Да, тази година може би поради създалата се ситуация са реализирани кампании, свързани с конкретни събития, но актуални събития по света и у нас винаги е имало и ще има. Бих казал, че 2020 е добра година за дебютиране на тази нова категория у нас. Приемам го като поле за израстване и развитие на Efffie България.

    В самата категория могат да участват заявки, които „осребряват“ потенциала на конкретно случващо се събитие през годината – това може да бъде олимпиада; световна купа; избори, значими за света или държавата; природни катаклизми или явления. В тази връзка пандемията и случващото се около нея е интересно явление, около което може да се изгради интересна и изключително ефективна кампания. Тя, от своя страна, може да намери място в новосъздадената категория - „Маркетинг при актуални събития“. Предстои да видим.

    Коя реклама работи в момента и коя - не? Какво е бъдещето на рекламата във време на Covid?
    Труден въпрос! Като цяло темата за работещите и неработещите кампании съпътства рекламата от момента на нейното възникване. Всеки иска успешна комуникация, която да постига целите си. В създадените условия не само поради Covid, но и поради икономическата обстановка, необходимостта от успешна комуникация е още по-важна. Вероятно трудно ще могат да се увеличават рекламните бюджети през тази и следващата година. Това ще обостри битката в полето по-работещи и ефективни кампании в рамките на бюджетите, с които разполагаме. 

    Това, което винаги е работело, са добрите и различни идеи и тяхната адекватна реализация в контекста на доброто познаване на потребителите.  Казано в едно изречение – идеи, които докосват потребителите и имат нужната провокация, за да доведат до конкретни действия.  

    Крайният срок за подаване на заявки е 25 ноември 2020. Какво бихте посъветвали участниците?
    Годината е такава, каквато е! Бъдете смели и идейни и се възползвайте от предизвикателствата, които Ви поднася пазарът. Очаквам едни от най-интересните заявки от гледна точка на пазарната реалност и начина, по който компаниите са реагирали. Желая успех на всички!

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 20 минути
    Очаква се пазарът на смартфони да се възстанови през 2024 г.
    Най-голям ръст се очаква в премиум сегмента, показват данни на Counterpoint Research
    преди 2 часа
    38 млрд. долара достигат загубите от финансови измами през 2023
    БОРИКА стартира инициатива за превенция на финансови измами
    преди 2 часа
    Започва поетапно изключване на отоплението за град София
    Изключването на топлоподаването стартира на 31 март
    преди 3 часа
    Богданов: ЕК одобри проект за единен инвестиционен портал
    Целта е да се обедини цялата административна дейност около обслужването на потенциалните инвеститори у нас
    преди 3 часа
    БНБ: Има риск от нарастване на необслужваните кредити
    Очаква се затягането на условията в еврозоната да се пренесе върху лихвените проценти в страната
    преди 4 часа
    TSMC планира да увеличи работната си сила до 100 000 души
    Най-големият производител на чипове наема с огромни темпове