Частните телевизионни канали са най-популярният източник на информация за българите, сочи проучване на фондация „Конрад Аденауер“
Мнозинството от българите са на мнение, че незавидната позиция на България в класацията на „Репортери без граници“ за свобода на медиите е заслужена. В същото време доверието на гражданите в журналистическата работа продължава да намалява, a частните телевизионни канали са най-популярният източник на информация за българите. Това показва националното проучване, проведено по поръчка на Медийната програма за Югоизточна Европа на Фондация „Конрад Аденауер“ през ноември от изследователски център „Тренд“.
Над половината българи (56%) са на мнение, че 111-тото място на България в класацията на „Репортери без граници“ за свобода на медиите е заслужено. Само 18% считат обратното. Високият дял на тези, които смятат, че тази позиция е оправдана издава ниското доверие на българите в медиите като цяло. Общото недоверие личи и от въпроса, как събитията през тази година промениха доверието в журналистическата работа. Макар най-голям дял от запитаните да декларират, че при тях няма промяна по този показател, то близо една трета от анкетираните (28%) имат по-ниско доверие в медиите, а само 8% - по-високо.
Хендрик Зитих, ръководител на Медийната програма за Югоизточна Европа на Фондация „Конрад Аденауер“ коментира, че „в една демокрация гражданите трябва да могат да се доверят на медиите. Това предполага, че в обществото има консенсус за значимостта на независимата качествена журналистика, както и за нейното насърчаване. Затова всички обществени групи в България, имащи отношение по темата, особено политиците, трябва да работят за свобода на медиите и по-добри условия на труд за журналистите.“
По-голямата част от анкетираните се информират от частните телевизионни канали. 61% отговарят, че използват тези канали за новини относно настоящата здравна криза. Данните показват сходни нива и когато става въпрос за актуална информация по политически събития. Частните телевизии са следвани от обществената БНТ (46%), социалните мрежи (37%) и новинарските интернет портали (31%). Радиостанциите играят по-малка роля като използван източник на информация. По отношение на телевизията има разлики от гледна точка на възрастовата структура. По-възрастните зрители се информират от обществената телевизия, което до голяма степен се дължи на навик сред тази група от хора. По-младите гледат повече частните телевизии. Това поведение отразява също така нивата на доверие в медиите. Българите имат най-голямо доверие в частните телевизионни канали (54%). Изследването е проведено от изследователски център „Тренд“, извадката (1001 респондента) е представителна за страната.