четвъртък, 25 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    930 прочитания

    С 15% е нараснал обемът на дигиталната реклама в България през 2020

    Инвестициите в дигиталната реклама ни нареждат сред 7-те пазара в Европа с двуцифрен ръст на годишна база
    07 юли 2021, 15:33 a+ a- a

    Каква беше 2020 за пазара на дигитална реклама в България?

    Нетният обем на дигиталната реклама в България бележи ръст от 15,3% в сравнение с 2019, достигайки 142 700 000 лева през 2020. Това показват данните от традиционното проучване AdEx, провеждано от IAB България в партньорство с ИПСОС. В изследването тази година са се включили рекорден брой участници – общо 34.

    Обичайно, най-голям дял от пазара отбелязва сегментът „дисплей реклама“, като в абсолютна стойност инвестициите там нарастват с 14,7% на годишна база, достигайки 101 600 000 лева. Ръстът на „дисплей сегмента“ в значителна степен се влияе от увеличението на инвестиции във видео формати (+26%) и социалните медии (+27%).

    AdEx е единственото проучване, което представя нетния обем на инвестициите в дигиталната реклама в България. От 2010 г. насам проучването проследява нетния пазар в основни категории на интернет рекламата – дисплейна, търсене, обяви и справочници, нейтив и PR и др. AdEx оценява локалните инвестиции във Facebook, YouTube и Google search, като за целта IAB Бъгария кани за участие пъблишъри и рекламни агенции. Партньор на проучването и тази година е ИПСОС България – една от най-големите агенции за маркетингови изследвания в глобален мащаб. Българската вълна на проучването се включва и в AdEx Benchmark Survey на IAB Europe, с което организацията представя общата картина на европейския пазар на дигитална реклама.

    Общо 34,4 милиона лева са инвестициите в местни издатели, а основния дял от нетните инвестиции в дигитална реклама е при глобалните играчи. Наблюдава се значителен ръст от 26% на годишна база при инвестициите във видео формати като част от дисплей рекламата на българския пазар. Нетната инвестиция достига до 38,8 милиона лева и до 38% от инвестициите в този сегмент. 76% от инвестицията в дисплей формати се купува чрез автоматизирани и програматик решения. Делът на програматик рекламата от целия Display нараства със 7 пункта на годишна база и отчита 19% ръст в абсолютна стойност в сравнение с 2019.

    Делът на Social от  Display рекламата е 41%. За сравнение по данни на IAB Европа средно за континента делът на Social е 50,2%. Инвестициите в социални медии са с 27% ръст за периода и са вторият по значимост фактор, който влияе на стабилния дял на категорията „дисплей реклама“ от общите локални инвестиции.

    За първи път тази година се изследва и инфлуенсър маркетингът. На годишна база той бележи значителен ръст в инвестициите с 27% на годишна база при нетна инвестиция от 1,5 милиона лева за 2020 г. Традиционно основната част от инвестицията е в Instagram, но през 2020 г. тя се разпределя в повече канали, сред които TikTok и LinkedIn. Наблюдава се ръст и при YouTube и Twich.

    „Безспорно 2020 г. ускори изключително много процеси, свързани с приемането на технологиите. Инвестициите в дигиталната реклама в България ни нареждат сред 7-те пазара в Европа с двуцифрен ръст на годишна база, според данните на IAB Europe.   За разлика от предишните периоди на глобална икономическа рецесия, рекламодателите продължиха да инвестират в комуникация.“, споделя Чавдар Димов, мениджър пазарни проучвания в Икономедиа и ръководител на комисията за проучвания на IAB България.

     

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 6 часа
    Най-мащабната германска инвестиция в България: „Аурубис“ разширява производството си у нас
    Компанията откри инвестиция за 800 млн. лв. в медодобивния завод край Пирдоп и Златица
    преди 7 часа
    Shelly Group е първата компания на най-новия сегмент за двойно листване на БФБ
    Дружествата могат да търсят капитал едновременно и на двете борси в България и Германия
    преди 12 часа
    ЕК стартира Алианса за критично важните лекарства
    Целта е да се предотврати недостига на лекарства от критично значение
    преди 13 часа
    ЕС ограничава плащанията в брой до €10 000
    ЕП прие нови правила за борба с прането на пари и финансирането на терористични организации
    преди 13 часа
    Мъск обеща по-евтини електромобили
    След като компанията отчете най-големия спад на приходи от 2012 г. насам