ИТ секторът в България предоставя огромни възможности за развитие и е защитен за бъдещето, казва Александра Мечкова, главен изпълнителен директор на Телерик Акадамия
Александра Мечкова, главен изпълнителен директор на Телерик Академия
Създадена през 2009 от основателите на „Телерик“ и с общност от над 140 хил. души, Телерик Академия е една от водещите образователни организации в България, които подготвят кадри за ИТ индустрията. Всяка година Академията помага на 500-600 човека генерално да променят посоката си на развитие, а с това и живота си.
Какво се промени от основаването на Телерик Академия досега, какви са актуалните потребности на ИТ пазара на труда в България и как образователната организация отговаря на тях? Равносметката за изминалите 12 години и какво ново предстои пред Economy.bg коментира Александра Мечкова, главен изпълнителен директор на Телерик Академия. Промениха ли се и как изискванията към знанията и уменията на програмистите, какви ИТ професии и роли ще стават все по-търсени у нас?
Телерик Академия вече 12 години подпомага кариерния старт на таланти в ИТ сектора. Какво се промени от създаването на Академията досега? Как изглежда равносметката за този период в числа?
Радвам се да споделя, че през последните 12 години Телерик Академия претърпя много позитивни еволюционни промени, които седят зад успеха на курсистите ни днес. През 2009 година, когато започна първият обучителен курс, Академията беше гориво за растежа на софтуерната компания „Телерик“.
С първия курс се постави началото и на първия бууткамп за подготовка на софтуерни инженери у нас, а доколкото ни е известно - и на глобално ниво. Нашата Академия започва две години преди старта на първия бууткамп в САЩ, дело на General Assembly. Бързо стана ясно, че влиянието на обученията ни се разпростираше и извън „Телерик“, която привличаше 10-15% от завършилите курсисти. Останалите се вливаха в екосистемата и подхранваха развитието и растежа ѝ.
През 2017 година Академията се отдели като независима обучителна организацията и истински партньор на всички ИТ компании. Днес при нас се обучават хора от различни възрасти и в различен етап от кариерното си развитие - деца, студенти, професионалисти, които искат да надградят уменията си, или експерти, които търсят ново кариерно развитие в сектор, защитен от бъдещето.
Така 12 години след началото мисията ни остава многопластова. От една страна, да предоставим възможност на хората да започнат и развиват перспективна кариера в България, а от друга - да подпомагаме успеха и разрастването на ИТ сектора у нас, но и да му помогнем в надграждането от успешно наложила се аутсорс локация към продуктов и иновационен център.
Това доведе и до промяна в програмите ни и добавянето на нови обучения, като само тази година имаме над 16 програми с продължителност между 3 и 6 месеца. Екипът ни също се разрасна, за да подкрепи растежа ни.
Поглеждайки назад, можем да видим колко голяма еволюция са претърпели обученията ни в резултат на нуждите на курсисти, среда и индустрията като цяло. Нашите програми вече са по-интензивни (6-месечни Alpha програми), с повече практика, работа върху реални проекти и с допълнителен фокус върху надграждане на личните и комуникационни качества на курсистите. За успеха на всеки курсист се грижи цял екип от трейнъри, ментори и кариерни съветници, участниците имат близки срещи с бизнеса, персонални консултации при търсене на работа и през първите месеци на новото място. Добавихме и програмите Upskill, които са за надграждане на уменията и са съобразени с професионалните ангажименти на участниците в тях
Равносметката е, че за тези над 10 години изградихме общност от над 140 хил., а днес курсистите ни са важна част от успеха на стотици компании - малки и големи, локални и международни. Всяка година обучаваме около 10-15% от всички 2400-3000 души, от които индустрията има нужда - според данни на Българска асоциация на софтуерните компании (БАСКОМ).
Истината е, че нашият фокус никога не е бил върху огромните бройки. Вярваме, че качеството е много по-важно от количеството особено когато говорим за изграждането на ИТ талант от нулата или надграждане на умения. Групите в обученията ни достигат до 40-45 души, за да предложим персонализиран подход с фокус върху успеха на всеки наш курсист.
За периода 2018-2020 година (CAGR) отбелязахме 105,2% средногодишен ръст на приходите, 64,7% увеличение на кандидатите за програмите ни и 32,7% на приетите курсисти. Годишно провеждаме 16+ програми Alpha и Upskill, а през 2020 година партньорската ни мрежа нарасна с 20% спрямо предходната година и вече надхвърля 100 локални и международни компании.
Какви бяха първите Ви програми и колко и какви програми предлага Академията към момента? Кои са най-новите, които стартирахте през последните години и към кои от тях има най-голям интерес?
В началото обученията ни бяха с продължителност година до 14 месеца, начинът на провеждане, темите и фокусът беше различен. Светът и индустрията бяха различни.
За нас винаги е било от изключителна важност да се вслушваме в курсистите ни, бизнеса и да следим отблизо най-добрите световни практики. Хората искаха да променят кариерния си път или да започнат изцяло нов, но 12 месеца беше дълъг период от време. Уменията да работиш в екип, да се адаптираш и да знаеш как да планираш развитието си, стават все по-ценени от работодателите, но и важни за навлизането в толкова динамичен сектор.
Нещо, което не се промени в програмите ни, е фокусът върху успеха на всеки курсист.
В резултат през 2017 година представихме нов формат на обучение с нашите Alpha програми с фокус най-популярните програмни езици и технологии - JavaScript, Java и C# и за подготовка на QA инженери (Quality Assurance).
Продължителността на Alpha програмите ни е 6 месеца (лекциите са всеки делничен ден), а седмично курсистите отделят 40+ часа за лекции и упражнения, а към тях и допълнителни часове за самоподготовка и работа по реални проекти както самостоятелно, така и в екип.
Запазихме групите във всяка Telerik Academy Alpha малки (40-45 души), всеки участник да има директен контакт с трейнърите и да получава постоянна обратна връзка както на база конкретни задачи, така и цялостно представяне в програмата. За всеки курсист се изготвят и индивидуални планове за развитие.
Освен технологичните трейнъри, в нашата Академия курсистите разчитат и на soft skills трейнъри, с чиято помощ развиват тези толкова важни за днешния свят умения. Те са и техни консултанти и им помагат в личностното развитие, работата в екип, как да учат оптимално. В края на програмата работят с кариерен коуч, който ги съветва как да бъдат успешни в процеса по търсене на работа и в първите месеци на новото място.
В рамките на Telerik Academy Alpha курсистите имат за ментори и бивши наши курсисти, които вече работят в индустрията. Те най-добре могат да адресират трудностите, въпросите и да дадат насоки в разработката на практическите проекти, а след това и ценни съвети за първите месеци на работното място. Те са хората, преминали успешно по този път и реализирали мечтата си.
Така всеки курсист може да разчита на 5-6 ментори по време на обучението си, които го направляват в развитието му.
През 2020 година се превърнахме и в първата в България ИТ обучителна организация, имплементирала т.нар. blended формат на обучение. В резултат практиката в Alpha програмите ни нарасна със 120%.
Извън програмите за ИТ кариерен старт, през 2019 г. стартирахме и обученията за надграждане на умения - Upskill. Те са в 3-месечен формат, водят се от изявени специалисти и практици, за да могат участниците да придобият знания директно от хората, които ги прилагат ежедневно. Така освен теория, курсистите усвояват практически насоки и стратегии, доказани в работна среда.
Чрез програмите Upskill специалистите могат да направят бързо следващата кариерна крачка - нагоре или встрани - в сфера, близка до тяхната, за да станат още по-търсени и високо ценени от работодателите. Експерти в традиционния маркетинг могат да станат дигитални маркетолози, а дизайнери - UX/UI експерти. Тази година проведохме и второто издание на програмата за продуктови мениджъри, които са в основите на успешните софтуерни продукти, както и за подготовка на разработчици с React, най-популярната и търсена JavaScript библиотека в света.
През 2021 година добавихме и нови Upskill програми в резултат на нуждите на сектора, които установихме от постоянната ни комуникация с партньори и други компании от индустрията. Това са програмите за DevOps инженери и Salesforce Commerce Cloud (SFCC) разработчици, изготвени в партньорство с водещи Salesforce компании - Isobar/Merkle, AIOPSGROUP, Tryzens, Forkpoint, C4 Nexus и ZaUtre. Благодарение на това партньорство предоставяме най-пълната практическа SFCC обучителна програма у нас, която е и безплатна за участниците.
Виждаме балансиран интерес към програмите ни, като през последните 3 години бройката курсисти, завършили нашите Alpha програми, надхвърля 1000, а 4-5 души се борят за 1 място в обученията ни.
Обучавате хора за един от най-динамично развиващите се сектори на пазара на труда. Как подбирате и подготвяте учебното съдържание?
Динамиката наистина е една от най-интересните и силни черти на ИТ сектора. Учебното съдържание и начинът на обучение за тази сфера не трябва да изостават. Дори напротив - трябва да са гъвкави и да предусещат тенденциите.
За да го направим, ние сме в постоянна комуникация с партньорите ни и ИТ сектора като цяло. Това е отворен диалог, който ни гарантира, че курсистите усвояват уменията, от които бизнесът наистина има нужда и търси активно.
Но той не е единственият. Ключова роля за надграждането и развитието на обученията ни има и обратната връзка от аудиторията ни, както и от хората, които ги опознават най-отблизо - нашите курсисти и техните преподаватели. Иновациите и най-новите тенденции в частното и публичното образование и обучение са също важна съставка от процеса.
На база на тези елементи създаваме нови и надграждаме съществуващите ни обучения, за да осигурим на курсистите ни холистично изживяване, което им осигурява необходимите знания и умения, развива начина, по който работят в екип, и ги подготвя за бъдещото им работно място. В резултат 67% от нашите Alpha възпитаници са повишени на следващото кариерно ниво в рамките на година от завършването им. В резултат е и преминаването към blended формата, който споменах и двойното увеличаване на практиката в програмите ни.
Колко и какви са преподавателите в Академията, как ги привличате, задържате и ангажирате? Срещате ли някакви предизвикателства?
Днес 16 души се грижат за развитието на курсистите в нашите Alpha програми. Казвам „грижат“, тъй като към технологичните трейнъри във всяка програма се включват и soft skills трейнъри, кариерен коуч, програмни координатори. Броят става по-голям, когато добавим партньорите и менторите, бивши наши курсисти, които вече работят в ИТ сектора и които помагат на обучаващите се. Те най-добре знаят през какво минават курсистите и са на разположение със съвети и напътствия за най-предизвикателните моменти.
Привличането на нови трейнъри е интересен процес точно като самата длъжност. Това са хора с опит и дълбоко разбиране на материята, било тя технологична, с фокус развитие на „меките умения“ или кариерно израстване, но и хора, готови да споделят наученото с останалите. Дори бих добавила не просто готови да го споделят, но да знаят как да се поднесе знание на абсолютно начинаещ и да влязат в неговите обувки.
Радвам се, че нашият преподавателски екип е изграден именно от такива хора. Допълваме екипа от опитни трейнъри с по-рано завършили нашите програми, които познават модела ни отвътре, както и преживяването на обучаващия се в него.
Разбира се, както за всеки професионалист, за нас е важно трейнърите да продължават да се развиват, да учат и израстват. Целим всеки да сменя технологиите, които води, или да надгради уменията си с допълнителни обучения и възможност да работи и като програмист в Телерик Академия.
Предизвикателствата са резултат от специфичността на професията, но това може да се каже за всяка друга позиция. Най-вече забелязвам, че често си задават въпроса трябва ли да избират между пътя на трейнъра или на програмиста. Стараем се едното да не бъде за сметка на друго, а възможност двете роли да се надграждат и да ги развиват в още по-добри професионалисти. Често трейнъри стават и хора, натрупали опит, които искат да дадат обратно на общността, да помагат и развиват следващото поколение таланти. Точно както някой го е направил и за техния успех.
Как се промениха изискванията на компаниите към входното ниво на програмистите през последното десетилетие? Какво беше необходимо, за да стартираш работа като програмист преди 10 години, и какво е необходимо днес? Как Вие отговаряте на тези изисквания при подготовката на ИТ таланти?
Трудно е да сравняваме ИТ сектора и изискванията на компаниите днес и преди 10 години. Това не означава, че преди или сега е по-лесно да станеш програмист, а че очакванията и изискванията са различни. Смятам, че в резултат от нивото на подготовка на таланта, който излиза от Телерик Академия вече 12 г., очакванията на компаниите за стартови знания значително се е повишило.
Също спрямо преди 10 години у нас оперират и се създават повече продуктови компании, които имат различни изисквания към кандидатите. Все повече големи международни компании имат локални офиси и развойни центрове. Стартъп културата пък е още по-различна. Очаква се младшият талант да бъде добре подготвен, с добри основи и да бъде мотивиран да продължи да учи, да знае как да работи в екип и как да приема и отдава обратна връзка.
Всичко, което е на фокус и в нашите Alpha обучения.
За последните малко повече от 18 месеца на преден план излизат и други soft skills качества на кандидатите - устойчивост на промените, самостоятелност в контекста на онлайн средата и дистанционната работа, любопитството, емоционалната интелигентност, способността да учиш бързо и да усвояваш нови концепции. Практическият опит също има тежест при избора на кандидати. Затова и в нашите програми курсистите работят по реални проекти и след края на обучението имат портфолио, с което да покажат нагледно наученото.
Компаниите започнаха да търсят и хора с умения с добавена стойност, които са ценни при изграждане и развиване на софтуерни продукти. Отговорът ни е надграждането на Upskill програмите ни, за което споменах. Тук отново ще спомена и програмата за подготовка на Salesforce Cоmmerce Cloud специалисти, изготвена в партньорство с изявени e-commerce компании. Вярвам, че това е ключов пример как образователни организации като нашата могат да помагат за развитието на сектори, с които България има шанс да излезе на водещи позиции в световен план - чрез добре насочено обучение, което предугажда нуждите на даден сектор и изгражда най-подходящите за него кадри.
Пандемията остави своя отпечатък и върху обученията. Какво се промени при Вас?
Пандемията остави отпечатък върху всеки аспект от живота ни и това нямаше как да пропусне обученията ни. От самото началото през март 2020 г. нямаше как да ги провеждаме присъствено, защото това щеше да застраши здравето на курсистите, екипа и партньорите ни.
Преминахме от присъствен към 100% онлайн модел в рамките на 24 часа. Още от края на 2019 година следяхме развитието на вируса и бяхме готови за сценарий, при който трябва да направим драстична промяна. Драстична, тъй като всички наши обучения се провеждаха в присъствен формат до този момент. Направихме го, а най-голямото предизвикателство беше управлението на очакванията и да помогнем на курсистите в тази изцяло нова и извънредна ситуация. Дори не говоря само за процеса на учене. Ключова беше постоянната и открита комуникация.
Адаптирахме всички наши програми и запазихме това, което ги прави толкова успешни - фокусът върху индивидуалния успех на всеки курсист, 100% практика, менторство от страна на трейнърите и работа в екипа. Осигурихме още по-персонализиран подход.
В резултат през 2020 година трейнърите проведоха над 3700 часа в обучение и 560 часа в индивидуални срещи с курсисти, а обученията ни станаха достъпни и за хора извън София, дори и извън България.
Не на последно място продължаваме да сме мост между бизнеса и курсистите ни, като заместихме присъствените партньорски презентации и офис визити с онлайн представяне и дискусии.
Радвам се, че и обратната връзка на курсистите и партньорите ни продължава да показва висока удовлетвореност, над 90%.
Какъв е профилът на курсистите в Телерик Академия? Повиши ли се интересът на загубили работата си хора заради пандемията към преквалификация в ИТ сектора?
Профилът на кандидатите в нашите Alpha програми е разнороден, но мога да го поставя в две основни категории - хора, които искат изцяло да променят кариерния си път, като тук могат да имат различни причини, включително и промяна в работното им състояние, както и хора, които имат нужда да придобият повече практически умения и да натрупат увереност по пътя към успешна реализация в ИТ сектора. За втората група Телерик Академия се явява като естествено продължение на университетите, където курсистите придобиват отлични теоретични познания.
ИТ секторът предоставя огромни възможности за развитие и е защитен за бъдещето, което го прави естествен кариерен избор и за много хора, които тепърва ще направят първите си стъпки в тази сфера. Днес те могат да го направят от всеки край на страната и дори извън България - нещо, което беше много трудно до неотдавна.
Мога да дам пример с последните няколко издания на една от нашите Alpha програми. Статистиката показва, че 25% от приетите курсисти нямат никакъв опит в програмирането, а 67% имат съвсем базови познания. Разглеждайки статистиката, прави впечатление, че 35% не работят, а секторите, от които идват най-много курсисти са бизнес, управление и администрация (20%), маркетинг и комуникации (17%) и продажби (11%). Веднага след тях са и хора от сферата на архитектурата и инженерството.
За да помогнем на тези кандидати да преценят дали това е пътят за тях, както и да ги подготвим за интензивното обучение в нашите Alpha програми, преди всяко издание организираме напълно безплатен курс по основи на програмирането.
Той е отворен за всеки, който има желание да се включи. Под вещите насоки на опитни специалисти участниците в курса започват от А и Б на програмирането и пишат първите си редове код. След 6 седмици на теория и практика имат необходимите основи, за да преценят дали програмирането е за тях и да кандидатстват за избраната Alpha програма, в която да се подготвят и за ИТ кариерния си старт.
Липсата на практически опит много често е препъникамък за започване на първа работа като програмист въпреки наличието на солидни знания и умения. Подпомагате ли по някакъв начин Вашите курсисти в натрупването му?
Това е отлично наблюдение. Теоретичните знания са изключително важни, а най-добрият начин да бъдат усвоени, е чрез практика. Затова по време на Alpha обученията ни курсистите преминават през хакатони, изработка на реални приложения в екип, самостоятелни задачи и проекти, а върховата точка и атестат за всичко научено е разработката на цялостно приложение от нулата, което презентират пред своите трейнъри и представители на бизнеса. Точно както ще правят и при бъдещия си работодател.
Ключово е, че по този начин курсистите завършват с портфолио от проекти, което е нагледно доказателство за усвоените технологии и умения.
Практиката е важна част и от всички наши Upskill обучения, в които курсистите също изготвят цялостни проекти - например React приложение, стратегия за развитие на успешен софтуерен продукт, цялостна DevOps стратегия и т.н.
Наблюдавате ли как се развива кариерата на завършилите Академията? Колко от тях започват работа след края на избраната от тях обучителна програма?
Да, успехът на курсистите ни е най-важният измерител за нашия успех и проследяваме отблизо развитието им след края на програмата. След като завършат, те могат да разчитат на до 12 месеца подкрепа от страна на технологичните, soft skills и кариерни коучове в процеса по търсене по време на първите месеци на новото им работно място.
Радвам се, че дори в по-предизвикателните времена от начало на COVID пандемията, всички курсисти, които активно търсят работа, започват такава. По-голямата част от тях, 70-80%, го правят още в първите 1-3 месеца от завършването си, а останалите - в период до 6-12 месеца.
Вдъхновяващо за нас е, че всяка година Телерик Академия помага на 500-600 души генерално да променят посоката си на развитие, а с това и живота си. В този брой не включвам всички, които са били част от по-кратки наши обучения или ползват безплатните ни онлайн ресурсите.
Какво бихте посъветвали хората, на които им предстои да стартират своята първа работа в софтуерната индустрия?
Да бъдат любопитни, да не се притесняват да питат, да търсят помощ и да не спират да учат. ИТ сферата е място, в което хората обичат да споделят опита си, да връщат обратно това, което те са получили като младши таланти.
Също бих ги посъветвала да не се отказват. Всяко ново начало има своите предизвикателни моменти, но това е нормално. Покоряването на всеки от тях ще ви направи по-добри и е още една стъпка в кариерното ви развитие.
Недостигът на кадри на ИТ пазара на труда е причина за развитието на все повече обучителни инициативи и ИТ академии. Как това се отразява на пазара?
През последните години наблюдаваме увеличение на обучителните инициативи и ИТ академии, които, според данни на Invest Sofia, са били 83 през 2017 година. Мисля, че можем смело да предположим, че днес надхвърлят 100. Това е много голяма трансформация спрямо 2009 година, когато Телерик Академия беше единствената частна ИТ академия в България и един от пионерите в тази сфера на световно ниво.
В същото време секторът продължава да изпитва недостиг на кадри, което е доказателство за бурното му развитие и възможност, която разкрива пред всеки желаещ да гради кариера в него.
Вярвам, че нарастването на обучителните центрове и предоставянето на все повече възможности пред хората да се развиват в ИТ, да придобиват практически умения и да надграждат вече придобити компетенции е ключово и за развитието на България в иновационен хъб и място, което е дом на все повече продуктови компании като Gtmhub, OfficeRnD, PayHawk, Dronamics и други.
В същото време се радвам, че 12 години след зараждането на Телерик Академия и въпреки тази увеличаваща се конкуренция, ние все още оставаме еталон за качество за ИТ обучения както от талантите и бизнеса, които ни се доверяват, така и от наблюдателите на пазара. Знак за последното са отличията ни в категории „Образование” и „Компания на годината” от Форбс през 2020 година, както и второто ни място сред топ 50 най-динамични ИТ компании в България в класацията Digitalk 101 by Капитал за най-големите ИТ компании у нас. В нея сме във водещите позиции за ИКТ обучителен център по приходи и сред топ 50 на най-рентабилни ИТ компании.
Какви нови професии според Вас ще се появяват в ИТ сектора в България?
Очаквам да се увеличи нужда от експерти с умения с добавена стойност, които да са способни да развиват софтуерни продукти и иновации. В това число и много роли извън чистото програмиране, сред които продуктови мениджъри, UX/UI дизайнери, DevOps специалисти, дигитални маркетолози и много други. Към тях ще видим и развитие на нишови професии, които обаче крият огромен потенциал за страната ни подобно на Salesforce Commerce Cloud експерти. Ключово за техния успех е обединението на общността и сътрудничеството с образователни институции за създаване на нужния талант.
Точно както преди 15-тина години нямаше разработчици на мобилни приложения, специалисти по облачните услуги, експерти по изкуствен интелект за самоуправляващи се коли, така и следващите години ще доведат до еволюцията на различни професии или ще открият нови.
Технологиите са много динамичен сектор и е трудно да кажем с абсолютна сигурност, но независимо от нуждите на ИТ сектора, единственият начин хората да са готови за професиите на бъдещето е да продължат да инвестират в развитието на уменията си днес и занапред.
Подготвяте ли нещо ново - нови програми, курсове, инициативи?
Като компания ние сме функция на ИТ и дигиталния сектор. Съответно според нуждите и в диалог надграждаме и нашите обучения. Целите ни са свързани с това да продължаваме да добавяме нови програми, нови дисциплини и същевременно да надграждаме и скалираме това, което вече имаме като операция в България – това и предстои през 2022 г.
Но има и още нещо, което пандемията изведе на преден план - дигиталната трансформация и пренасянето на много аспекти от работата и живота в онлайн среда. В резултат виждаме много промени в сферата на образованието и обучението - както споменах, ние самите трябваше за едно денонощие да преминем от присъствена в онлайн форма на обучение. Инвестирахме и направихме много иновации в програмите ни, защото онлайн обучението е повече от пренасяне на същото, но в друга среда. Това е изцяло ново изживяване, което изисква нов дизайн на обученията, нови формати, фокусирани върху обучаващия се. Въведохме неща, които според тенденциите трябва да се случат през следващите 10 години. Днес те са факт и стандарт при нас. Това е опит, който можем да споделим с други организации, които правят първите си стъпки.