петък, 19 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    4872 прочитания

    Да замениш Силициевата долина, за да гледаш пчели в България

    Вижте историята на Митко и Джен от Bulgarian Honey Company и защо те виждат бъдещето си тук, в България
    08 декември 2021, 14:47 a+ a- a

    Джен Кацев, "Маркетинг и Продажби" в Bulgarian Honey Company и Митко Кацев - "Оперативни Дейности и Финанси" в Bulgarian Honey Company

    Те са Митко и Джен. Той заминава преди 9 години за САЩ, където сбъдва мечтата на много българи. Живее в Силициевата долина, работи в областта на Информационните технологии, част е от голяма организация. Там се запознава с Джен. Тя е родена в САЩ, а корените ѝ са от Китай. Отговаря за маркетинга във фирма за имоти. Решават да се оженят и правят сватба в Асеновгард. На сватбата си получават необичаен, но много ценен подарък – цял пчелин в България. И това променя живота им.

    Да избереш пчелин в България пред ИТ кариера в Силициевата долина

    Митко и Джен виждат в пчелина възможност да направят нещо заедно. Още повече, че той има история – родът на Митко се занимава с пчели повече от 100 години. И двамата твърдят, че лесно са взели решението да се преместят в България. Оставят кариерите и уредения живот в Калифорния и слагат началото на нещо ново – Bulgarian Honey Company, в което и двамата виждат бъдещето си.
    „В България има много възможности. Доста хора са на обратното мнение – че България е потъващ кораб и трябва да си търсят късмета другаде. Аз не мисля така. Намерих успеха другаде и се върнах не защото не съм успял там, а точно обратното. Добих знания, с които мога да допринеса за развитието на България и да създавам работни места тук“, твърди Митко. Освен с пчелите, продължaва да се занимава и с информационни технологии. Създал е отделна компания за консултантска дейност в областта на киберсигурността. И след година и половина в България и двамата са категорични, че са щастливи тук и ще останат.

    От градско момиче до стажант във ферма

    Джен казва за себе си, че е градско момиче. Днес продължава да се занимава с маркетинг, но половината ѝ ден преминава във фермата и точно този баланс ѝ харесва. За нея тук всичко е различно, включително и начинът, по който се прави бизнес. Признава, че не ѝ допада това, че нещата се случват много бавно и по-неефективно. Но вижда и много плюсове. „Харесвам хората, културата. Отношенията са по-социални, нещата се правят лице в лице. Животът е лесен и интересен. Имаме много приятели. Семейството на Митко е близо“, споделя Джен.

    Тя е доказателство, че за да постигнеш успех, трябва да полагаш усилия. Започва да учи български още преди сватбата си с Митко, защото, както самата тя казва, е искала да разговаря с гостите си. За меда и пчелите не е знаела абсолютно нищо. И когато получават пчелина, започва да учи за меда и пчелите от нейна приятелка, която през уикендите гледа пчели. Сега и двамата с Митко са стажанти на неговата майка, която предава знанията, натрупани поколения назад.

     

    Традиционен продукт, модерен маркетинг

    „Когато получихме пчелина, видяхме голяма възможност да продължим семейния бизнес по по-модерен и различен начин“, казва Митко. И двамата с Джен са млади, креативни и инициативни. Хрумват им много идеи как да представят българския мед и да го популяризират не само в България.
    Bulgarian Honey Company започва да създава уникални и различни продукти, които са миксове от мед и други суперхрани и натурални съставки. „Всеки продукт има история зад вкуса. Например комбинацията с портокал и мандарина е вдъхновена от сватбата ни, защото Калифорния е много популярна с цитрусите. Създадохме мед с люти чушки и сечуански пипер, което е комбинация от нашите култури“, обяснява Джен.
    Компанията прави и продукти – производни от мед, като например медовина – най-старата алкохолна напитка, позната на човечеството. „Планираме разработка на още продукти, които са направени от мед или пчелни продукти, или имат някаква връзка с пчели.
    Мислим да направим продукти с нашата пчеличка Ела, които не са свързани с консумация, като например детска книжка, където да разказва истории“, споделя плановете си Митко.

    Нов бизнес по време на пандемия

    Митко и Джен пристигат в България в края на 2019, а пандемията през 2020 променя и техните планове. „Първоначално щяхме да започнем с физически магазини, но решихме, че в текущите условия не е добра инвестиция. Наложи се да се адаптираме и да се фокусираме върху онлайн дейността и събития“, разказва Митко. По думите му въпреки че събитията също са много засегнати от Ковид, са най-добрият канал за разрастване на бизнеса в България. „Както Джен каза, тук сме свикнали да правим нещата лице в лице. Фермерските пазари, събитията, са много добра възможност хората да се запознаят с нашите продукти и нашата марка. Ние сме доста разпознаваеми, понеже носим крилца на пчели и антенки, което е пример за по-различните подходи, които имаме“, обяснява Митко.
    Той разказва, че уникалните видове български мед са акациевият, липовият, мановият. „България и Румъния са единствените държави, където може да се намери липов мед с много висока концентрация на липа – 50-90% полен от липа в липовия анализ. Подобно е и с акацията“, обяснява Митко. Тези продукти са търсени и познати не само в България и съответно конкуренцията е голяма. „Пазарът дори бих казал, че е залят. И именно затова е много ценната роля на маркетинга. Обучаването на крайния клиент да разбере откъде идва разликата и защо да избере нашия продукт“, описва пазара на мед Митко.
    И въпреки че първоначално идеята им е била да реализират продукцията извън България и имат клиенти в САЩ, Англия, различни азиатски държави и страни от ЕС, се оказва, че има търсене в България и по-голямата част от продажбите са в България.

    Да направиш конкурентите партньори

    Семейството на Митко има 700 кошера в 7 локации. През миналата година решават да разраснат бизнеса, като започнат да работят и с други производители. „Целта ни е да намерим уникален продукт, който може да се разграничи от другите на пазара и да предложим по-атрактивна цена на производителя“, казва Митко.
    По думите му цената на едро на меда е ниска и това е една от причините много хора да се отказват от тази индустрия. Bulgarian Honey Company предлагат по-висока от пазарната цена, добавят допълнителна стойност към продукта с неговото промотиране и повече информация, като например кратко описание на меда – какво е специфично за него, с какви храни се комбинира, какво е характерно за района, от който е, за да вземат достойна цена за продукта и всички по веригата, включително и крайният клиент, да са щастливи.
    „Една от ценностите на фирмата ни е да работим с различни местни бизнеси и да си помагаме един на друг“, казва Митко. Той потвърждава, че особено в текущата ситуация с пандемията най-много страда малкият бизнес и е много трудно да оцелееш. „Виждаме все повече малки бизнеси, които затварят, защото не са финансово устойчиви, което е тъжно. Постоянно мислим как можем да си помагаме. Например сега организираме подаръчни кошници за Коледа, които основно ги предлагаме на фирми за техните служители и ключови клиенти. Ние подбираме качествени местни марки, а крайният потребител получава нещо уникално като комбинация от продукти, и то по-евтино, отколкото ако ги купи поотделно, като ние поемаме цялата работата“, обяснява Митко.

    Плановете

    За Митко и Джен това е само началото. Те виждат бъдещето си тук, в България. Развивайки себе си, бизнеса си и създавайки работи места. Имат много планове, генерират постоянно нови идеи, търсят партньори и нови хоризонти. И двамата са категорични, че са щастливи тук и че в България можеш да бъдеш успешен. „Искам да се развивам тук. Да помагам на други бизнеси и земеделски производители. Като цяло в България има много по-голям потенциал за принос – към обществото и към отделните личности“, убеден е Митко. А Джен и семейството му са до него.

    КАК ДА РАЗПОЗНАЕМ ИСТИНСКИЯ МЕД

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 10 часа
    В София започна Serp Conf. 2024 International
    Вторият ден на конференцията, 19 април, е с акцент върху електронната търговия
    преди 10 часа
    Марк Рюте: Ще съдействаме и пред Австрия за пълноправното ви членство
    Неприемливо е да не сте членове на Шенген и по сухопътни граници, заяви министър-председателят на Нидерландия
    преди 11 часа
    BILLA България стартира своята лятна програма за ученици от цялата страна
    Всички желаещи могат да кандидатстват онлайн в новия кариерен сайт на компанията
    преди 18 часа
    Китайската икономика с по-висок от очакваното ръст
    Подпомогната от промишленото производство
    преди 18 часа
    България и Италия имат потенциал за разширяване на икономическите връзки и увеличаване на стокообмена и инвестициите
    Президентът на Италианската република Серджо Матарела е на официално посещение в България по покана на българския държавен глава