вторник, 04 октомври 2022   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    3971 прочитания

    ИТ проектите в България: По какви проекти работи Grafixoft?

    За проектите, екипите и технологиите, които използват, научете от Николай Тодоров - софтуерен инженер в Grafixoft
    09 февруари 2022, 14:58 a+ a- a

    Николай Тодоров - софтуерен инженер и тиймлидер в Grafixoft

    ИТ секторът в България продължава да се развива динамично и да предлага все повече и все по-интересни възможности за професионална реализация. Технологичните екипи в България работят по проекти на компании и организации от цял свят, разработват собствени софтуерни продукти, които намират приложение в разнообразни области от живота.  

    По какви проекти работи Grafixoft  в България, пред Economy.bg разказва Николай Тодоров - софтуерен инженер в компанията от осем години. Към момента е тиймлидер на един от екипите в компанията.

    Кой е основният проект/продукт или ключовите проекти/продукти, по които работят екипите на Grafixoft в България?
    В Grafixoft разработваме комплексни софтуерни решения за компании в различни индустрии, ситуирани на различни места по целия свят. Благодарение на високата експертност на нашите служители покриваме целия цикъл на софтуерната разработка – от първоначалните стъпки по проучване и изследване през съществената разработка, тестването, доставянето и поддръжката на готовия софтуерен продукт. 

    Grafixoft не е продуктова компания, но практически всички прoекти, по които работим, са продуктови. Към момента  отделите в компанията работят по над десет различни проекта, като в последните години стартирахме работа и по два, които са вътрешни за компанията. 

    Един от проектите, с които най-много се гордеем, е софтуер за планиране на ресурси и управление на таланти. Клиентът, Retain International, е английска компания, част от групата на Capita. Като повечето успешни истории и тази е интересна – през 1992 година  служител в одиторска компания решава да опита да оптимизира чрез софтуерна разработка  процесите по управление на ресурсите при одит. Виждайки потенциал в идеята, той основава Retain International и започва да разработва система за управление на ресурси, която днес се използва за менажирането на стотици хиляди служители от най-големите одиторски компании в света. През 1998 година от Retain решават да аутсорснат част от процеса по разработка на софтуера и се свързват с нашата компания.

    В началото за клиента работи само един разработчик в България, към момента за Retain International работят около четиридесет специалисти, разпределени относително поравно между дивелъпъри и QA. Партньорството ни продължава вече над 24 години и е история, която винаги ни е приятно да разкажем.

    Бихте ли разказали накратко и за другите проекти, по които работите?
    Изграждането на дългосрочни отношения винаги е било една от основните цели на компанията – както с нашите партньори, така и със служители ни. С повечето ни партньори работим вече над 5 години. 

    Освен проекта, за който споменах по-горе, друг голям проект, по който работим, е революционно cloud-based решение в сферата на data мениджмънта, което помага на различни компании да управляват, следят и спазват различните глобални, държавни и местни регулации по веригата за доставки на различни части и елементи. 

    Друг интересен проект, с който се занимаваме, е дект базирана интерком система. Софтуерът предлага богата функционалност и удобство при реализирането на големи събития от типа на футболни първенства и др.

    Най-новият проект, по който работим от 2 години, е система за съхранение и моделиране на йерархични структури в интерактивни визуални карти, които дават възможност, както за навлизането в пълни детайли, така и в опростяването на картата до най-основните ѝ елементи.

    Колко души работят по всеки от проектите и какви специалисти са те?
    В Grafixoft работят над 90 специалисти – софтуерни инженери, QA специалисти, консултанти, специалисти по бази данни, ProdOps инженери и дизайнери. В зависимост от проектите и изискванията на клиентите конфигурацията в екипите е различна. В два от по-големите ни проекти работят екипи от по 20-24 души. В по-малките екипи бройката е различна и варира от 6-7 до 2-3. 

    Специално за Retain International например са сформирани 2 екипа – един от 22 членове и един от 12. 

    Какви технологии използвате за отделните проекти?
    В зависимост от проекта и изискванията се използват различни технологии – и по-специфични и по-масови. Това, което се стремим да правим, е регулярно да актуализираме технологичния стeк, чрез изучаване и тестване на новостите. По този начин използваме най-новите, но същевременно стабилни и сигурни технологии. За да бъдем все пак малко по-конкретни – за фронтенд използваме основно JavaScript, React.JS, Angular, Jquery, а за бекенд - .NET – ASP.NET MVC, Entity Framework, .NET Core, C++, PHP, Python. 

    В проекта, в който аз участвам, най-използваните технологии са ReactJS, Redux, RxJS, .NET Core, OpenID, Service Fabric, Azure Cloud, Azure Logic Apps, SQL Server.

    Как е организиран работният процес и каква е мениджмънт структурата при отделните проекти?
    Цялостната мениджмънт структура в компанията е с плоска йерархия. Влагат се много усилия в това, защото тя изисква повече време и усилия от мениджмънта, но е ценна за хората. Комуникацията между ръководителите на отделите и тиймлидерите с хората в различните екипи е директна и благодарение на това проблемите се разрешават бързо, а посланията стигат навреме и до когото трябва. Това изключително облекчава работата и подобрява скоростта за вземане на решения.

    Относно работния процес следваме Agile принципи, което ни прави доста гъвкави, работим по SCRUM методология, което дава голяма видимост в работния процес, а и е доста резултатно ориентиран. В Retain работният процес е организирам спрямо SCRUM. Итерациите ни са кратки, 2 – 3 седмици, както и циклите за предоставяне на нови версии на продукта, 2-3 месеца. В основата си процесът не е променен много от дефиницията му, той работи. Малките разлики, които има, са направени с цел увеличаване прозрачността и участието на екипа в целия процес. Тези промени са решени след дискусии с екипа или обратна връзка от екипа, на която ние силно държим. За нас е ясно, че силата, инициативата, както и отговорността трябва да са в ръцете на хората, които изпълняват техническите дейности по проекта. Така и плоската йерархия, която имаме в компанията, си пасва натурално и с работния процес по SCRUM в проекта, където всеки притежава инструментите да даде очакваните резултати по поетата отговорност. 

    Как се промениха проектите през годините?
    С времето се промениха и технологиите, и изискванията на клиентите ни. Беше важно да успяваме да отговорим на очакванията и нуждите им. Да успеем да осигурим достатъчно хора, когато обемът от работа рязко нарасне, да успеем да управляваме новите процеси и по-големи екипи по най-правилния начин и най-вече да растем със здравословни темпове, които да не ни навредят впоследствие. Новата версия на продукта е може би най-голямата промяна за нас през изминалите няколко години. Технологичният стек, с който работим, се измени коренно, както и начинът, по който решаваме кои функционалности ще се разработват и как. Използваме така наречената User Research методология, където посредством множество интервюта с клиенти или потенциални такива вземаме основните решения за последователността на разработените функционалности, както и как се предоставят те. Основна промяна е и aвтоматизираното тестване на продукта, което се извършва посредством написан от нас софтуер за тестване. То помага за ефективното, бързо, дори предварителното намиране на проблеми, както и по-ранното им отстраняване. Освен това новата версия е основана изцяло и оперира в облака (Azure), за разлика от предишната версия. 

    Кои са най-големите предизвикателства при този проект или при всеки от ключовите проекти, по които работите?
    Работим в една от най-динамичните сфери. Предизвикателствата са много – от това да отговориш на очакванията на клиента, до това да отговориш на очакванията на служителите на компанията. Трябва да успяваш да задържиш интереса и на двете страни. В Grafixoft имаме принцип, който винаги ни е помагал през годините, и това е да не правим компромис с качеството на предоставяните от нас услуги. Благодарение на този принцип успяваме и до момента да развиваме продуктите и услугите, които предоставяме, и да задържаме нашите клиенти. 

    В Retain най-големите предизвикателства, които срещаме, са оптимизирането на реални бизнес процеси, които силно се различават между клиентите ни, работата с огромен набор от данни, където бързото действие и точността са от основна важност, както и възможността продуктът да мащабира и да е удобен за използване от малки и огромни клиенти. Новата версия на продукта работи изцяло в облака (Azure), което беше нещо ново за целия екип и не по-малко предизвикателство.

    Кои са най-големите постижения, които можете да отбележите за този продукт или при всеки от ключовите проекти, по които работите?
    Може би едно от най-големите постижения, заложени в продукта, за който споменахме и по-горе, е възможността за бързото добавяне на нова и разширение на съществуваща функционалност като резултат от архитектурните решения, взети под внимание при изграждането на системата. Ключово постижение е и възможността за интегриране с други системи за планиране и управление на таланти, което предоставя възможността на нашите клиенти да обединят основните си бизнес процеси в Retain.  

    Какво предстои при този проект и/или отделните проекти?
    Предстои разширяване на функционалността до степен, която ще позволи на големите корпоративни клиенти да мигрират от текущата към cloud базираната версия. Предстои и значително нарастване на екипа. А като цяло влизаме в 2022 с очакванията за нови предизвикателства, за които се чувстваме подготвени. Няма нищо по-хубаво от това да знаеш, че зад гърба си имаш екип от хора, които знаят какво правят и го правят добре. 

     Повече информация за компанията и свободните позиции в момента вижте в профила на ГРАФИКСОФТ ООД в JOBS.bg тук

    ВИЖТЕ ОЩЕ

    ИТ проектите в България: По какви проекти работи Gameloft?
    ИТ проектите в България: Какви продукти разработва VMware?
    ИТ проектите в България: По какви проекти работи HeleCloud?
    ИТ проектите в България: Какви продукти разработва AtScale?
    ИТ проектите в България: По какви проекти работи Smart IT?
    ИТ проектите в България: Какви продукти разработва Infragistics?
    ИТ проектите в България: По какви проекти работи Appolica?
    ИТ проектите в България: По какви проекти работи Astea Solutions?
    ИТ проектите в България: По какви проекти работи „Сенсата Технолоджис“?
    ИТ проектите в България: По какви проекти работи HPE?
    ИТ проектите в България: По какви проекти работи Mansion?
    ИТ проектите в България: По какви проекти работи А1 България?

    ИТ проектите в България: По какви проекти работи Dreamix?
    ИТ проектите в България: По какви проекти работи Immedis?
    ИТ проектите в България: По какви проекти работи SEEBURGER?
    ИТ продуктите в България: По какви продукти работи DIGITALL
    ИТ проектите в България: По какви проекти работи Енетпулс?
    ИТ проектите в България: Какъв продукт разработва StorPool Storage?
    ИТ проектите в България: По какви проекти работи Блубито?
    ИТ проектите в България: По какви проекти работи Модис?
    ИТ проектите в България: Какви продукти разработва Playtech?
    ИТ проектите в България: По какви проекти работи Coherent Solutions?
    ИТ проектите в България: Какви продукти разработва Experian?
    ИТ проектите в България: По какви проекти работи DHL Freight ESS?
    ИТ проектите в България: По какви проекти работи "Бианор Сървисиз"
    ИТ проектите в България: По какви проекти работи МенторМейт?
    ИТ проектите в България: По какви проекти работи Proxiad?
    ИТ проектите в България: По какви проекти работи DataArt?
    ИТ проектите в България: По какви проекти работи Resolute Software?
    ИТ продуктите в България: Какви продукти разработва Progress?

     

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 9 минути
    Над 700 фирми приемат ученици от дуални паралелки
    Подобно обучение предлагат над 160 училища у нас
    преди 2 часа
    Универсалното зарядно става реалност от 2024 г.
    За стандарт се приема USB-C, а купувачите ще могат да избират дали да кушят устройство с или без зарядно
    преди 2 часа
    Държавата пое нов дълг за 102 млн. лева
    Дълговете стават все по-скъпи и трудни, Министерство на финансите отмени емисионния си календар, обявен през септември
    преди 4 часа
    МАЕ: ЕС трябва да намали потреблението си на газ
    Допълнителното намаляване на консумацията е необходимо, за да има Европа енергийна сигурност в случай на късно застудяване
    преди 5 часа
    ОПЕК+ обмисля намаляване на добива на нефт
    Става дума за най-голямото намаление на добива от началното на пандемията насам