петък, 24 януари 2025   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    8684 прочитания

    ИТ проектите в България: По какви проекти работи Grafixoft?

    За проектите, екипите и технологиите, които използват, научете от Николай Тодоров - софтуерен инженер в Grafixoft
    09 февруари 2022, 14:58 a+ a- a

    Николай Тодоров - софтуерен инженер и тиймлидер в Grafixoft

    ИТ секторът в България продължава да се развива динамично и да предлага все повече и все по-интересни възможности за професионална реализация. Технологичните екипи в България работят по проекти на компании и организации от цял свят, разработват собствени софтуерни продукти, които намират приложение в разнообразни области от живота.  

    По какви проекти работи Grafixoft  в България, пред Economy.bg разказва Николай Тодоров - софтуерен инженер в компанията от осем години. Към момента е тиймлидер на един от екипите в компанията.

    Кой е основният проект/продукт или ключовите проекти/продукти, по които работят екипите на Grafixoft в България?
    В Grafixoft разработваме комплексни софтуерни решения за компании в различни индустрии, ситуирани на различни места по целия свят. Благодарение на високата експертност на нашите служители покриваме целия цикъл на софтуерната разработка – от първоначалните стъпки по проучване и изследване през съществената разработка, тестването, доставянето и поддръжката на готовия софтуерен продукт. 

    Grafixoft не е продуктова компания, но практически всички прoекти, по които работим, са продуктови. Към момента  отделите в компанията работят по над десет различни проекта, като в последните години стартирахме работа и по два, които са вътрешни за компанията. 

    Един от проектите, с които най-много се гордеем, е софтуер за планиране на ресурси и управление на таланти. Клиентът, Retain International, е английска компания, част от групата на Capita. Като повечето успешни истории и тази е интересна – през 1992 година  служител в одиторска компания решава да опита да оптимизира чрез софтуерна разработка  процесите по управление на ресурсите при одит. Виждайки потенциал в идеята, той основава Retain International и започва да разработва система за управление на ресурси, която днес се използва за менажирането на стотици хиляди служители от най-големите одиторски компании в света. През 1998 година от Retain решават да аутсорснат част от процеса по разработка на софтуера и се свързват с нашата компания.

    В началото за клиента работи само един разработчик в България, към момента за Retain International работят около четиридесет специалисти, разпределени относително поравно между дивелъпъри и QA. Партньорството ни продължава вече над 24 години и е история, която винаги ни е приятно да разкажем.

    Бихте ли разказали накратко и за другите проекти, по които работите?
    Изграждането на дългосрочни отношения винаги е било една от основните цели на компанията – както с нашите партньори, така и със служители ни. С повечето ни партньори работим вече над 5 години. 

    Освен проекта, за който споменах по-горе, друг голям проект, по който работим, е революционно cloud-based решение в сферата на data мениджмънта, което помага на различни компании да управляват, следят и спазват различните глобални, държавни и местни регулации по веригата за доставки на различни части и елементи. 

    Друг интересен проект, с който се занимаваме, е дект базирана интерком система. Софтуерът предлага богата функционалност и удобство при реализирането на големи събития от типа на футболни първенства и др.

    Най-новият проект, по който работим от 2 години, е система за съхранение и моделиране на йерархични структури в интерактивни визуални карти, които дават възможност, както за навлизането в пълни детайли, така и в опростяването на картата до най-основните ѝ елементи.

    Колко души работят по всеки от проектите и какви специалисти са те?
    В Grafixoft работят над 90 специалисти – софтуерни инженери, QA специалисти, консултанти, специалисти по бази данни, ProdOps инженери и дизайнери. В зависимост от проектите и изискванията на клиентите конфигурацията в екипите е различна. В два от по-големите ни проекти работят екипи от по 20-24 души. В по-малките екипи бройката е различна и варира от 6-7 до 2-3. 

    Специално за Retain International например са сформирани 2 екипа – един от 22 членове и един от 12. 

    Какви технологии използвате за отделните проекти?
    В зависимост от проекта и изискванията се използват различни технологии – и по-специфични и по-масови. Това, което се стремим да правим, е регулярно да актуализираме технологичния стeк, чрез изучаване и тестване на новостите. По този начин използваме най-новите, но същевременно стабилни и сигурни технологии. За да бъдем все пак малко по-конкретни – за фронтенд използваме основно JavaScript, React.JS, Angular, Jquery, а за бекенд - .NET – ASP.NET MVC, Entity Framework, .NET Core, C++, PHP, Python. 

    В проекта, в който аз участвам, най-използваните технологии са ReactJS, Redux, RxJS, .NET Core, OpenID, Service Fabric, Azure Cloud, Azure Logic Apps, SQL Server.

    Как е организиран работният процес и каква е мениджмънт структурата при отделните проекти?
    Цялостната мениджмънт структура в компанията е с плоска йерархия. Влагат се много усилия в това, защото тя изисква повече време и усилия от мениджмънта, но е ценна за хората. Комуникацията между ръководителите на отделите и тиймлидерите с хората в различните екипи е директна и благодарение на това проблемите се разрешават бързо, а посланията стигат навреме и до когото трябва. Това изключително облекчава работата и подобрява скоростта за вземане на решения.

    Относно работния процес следваме Agile принципи, което ни прави доста гъвкави, работим по SCRUM методология, което дава голяма видимост в работния процес, а и е доста резултатно ориентиран. В Retain работният процес е организирам спрямо SCRUM. Итерациите ни са кратки, 2 – 3 седмици, както и циклите за предоставяне на нови версии на продукта, 2-3 месеца. В основата си процесът не е променен много от дефиницията му, той работи. Малките разлики, които има, са направени с цел увеличаване прозрачността и участието на екипа в целия процес. Тези промени са решени след дискусии с екипа или обратна връзка от екипа, на която ние силно държим. За нас е ясно, че силата, инициативата, както и отговорността трябва да са в ръцете на хората, които изпълняват техническите дейности по проекта. Така и плоската йерархия, която имаме в компанията, си пасва натурално и с работния процес по SCRUM в проекта, където всеки притежава инструментите да даде очакваните резултати по поетата отговорност. 

    Как се промениха проектите през годините?
    С времето се промениха и технологиите, и изискванията на клиентите ни. Беше важно да успяваме да отговорим на очакванията и нуждите им. Да успеем да осигурим достатъчно хора, когато обемът от работа рязко нарасне, да успеем да управляваме новите процеси и по-големи екипи по най-правилния начин и най-вече да растем със здравословни темпове, които да не ни навредят впоследствие. Новата версия на продукта е може би най-голямата промяна за нас през изминалите няколко години. Технологичният стек, с който работим, се измени коренно, както и начинът, по който решаваме кои функционалности ще се разработват и как. Използваме така наречената User Research методология, където посредством множество интервюта с клиенти или потенциални такива вземаме основните решения за последователността на разработените функционалности, както и как се предоставят те. Основна промяна е и aвтоматизираното тестване на продукта, което се извършва посредством написан от нас софтуер за тестване. То помага за ефективното, бързо, дори предварителното намиране на проблеми, както и по-ранното им отстраняване. Освен това новата версия е основана изцяло и оперира в облака (Azure), за разлика от предишната версия. 

    Кои са най-големите предизвикателства при този проект или при всеки от ключовите проекти, по които работите?
    Работим в една от най-динамичните сфери. Предизвикателствата са много – от това да отговориш на очакванията на клиента, до това да отговориш на очакванията на служителите на компанията. Трябва да успяваш да задържиш интереса и на двете страни. В Grafixoft имаме принцип, който винаги ни е помагал през годините, и това е да не правим компромис с качеството на предоставяните от нас услуги. Благодарение на този принцип успяваме и до момента да развиваме продуктите и услугите, които предоставяме, и да задържаме нашите клиенти. 

    В Retain най-големите предизвикателства, които срещаме, са оптимизирането на реални бизнес процеси, които силно се различават между клиентите ни, работата с огромен набор от данни, където бързото действие и точността са от основна важност, както и възможността продуктът да мащабира и да е удобен за използване от малки и огромни клиенти. Новата версия на продукта работи изцяло в облака (Azure), което беше нещо ново за целия екип и не по-малко предизвикателство.

    Кои са най-големите постижения, които можете да отбележите за този продукт или при всеки от ключовите проекти, по които работите?
    Може би едно от най-големите постижения, заложени в продукта, за който споменахме и по-горе, е възможността за бързото добавяне на нова и разширение на съществуваща функционалност като резултат от архитектурните решения, взети под внимание при изграждането на системата. Ключово постижение е и възможността за интегриране с други системи за планиране и управление на таланти, което предоставя възможността на нашите клиенти да обединят основните си бизнес процеси в Retain.  

    Какво предстои при този проект и/или отделните проекти?
    Предстои разширяване на функционалността до степен, която ще позволи на големите корпоративни клиенти да мигрират от текущата към cloud базираната версия. Предстои и значително нарастване на екипа. А като цяло влизаме в 2022 с очакванията за нови предизвикателства, за които се чувстваме подготвени. Няма нищо по-хубаво от това да знаеш, че зад гърба си имаш екип от хора, които знаят какво правят и го правят добре. 

     Повече информация за компанията и свободните позиции в момента вижте в профила на ГРАФИКСОФТ ООД в JOBS.bg тук

    ВИЖТЕ ОЩЕ

    ИТ проектите в България: По какви проекти работи Gameloft?
    ИТ проектите в България: Какви продукти разработва VMware?
    ИТ проектите в България: По какви проекти работи HeleCloud?
    ИТ проектите в България: Какви продукти разработва AtScale?
    ИТ проектите в България: По какви проекти работи Smart IT?
    ИТ проектите в България: Какви продукти разработва Infragistics?
    ИТ проектите в България: По какви проекти работи Appolica?
    ИТ проектите в България: По какви проекти работи Astea Solutions?
    ИТ проектите в България: По какви проекти работи „Сенсата Технолоджис“?
    ИТ проектите в България: По какви проекти работи HPE?
    ИТ проектите в България: По какви проекти работи Mansion?
    ИТ проектите в България: По какви проекти работи А1 България?

    ИТ проектите в България: По какви проекти работи Dreamix?
    ИТ проектите в България: По какви проекти работи Immedis?
    ИТ проектите в България: По какви проекти работи SEEBURGER?
    ИТ продуктите в България: По какви продукти работи DIGITALL
    ИТ проектите в България: По какви проекти работи Енетпулс?
    ИТ проектите в България: Какъв продукт разработва StorPool Storage?
    ИТ проектите в България: По какви проекти работи Блубито?
    ИТ проектите в България: По какви проекти работи Модис?
    ИТ проектите в България: Какви продукти разработва Playtech?
    ИТ проектите в България: По какви проекти работи Coherent Solutions?
    ИТ проектите в България: Какви продукти разработва Experian?
    ИТ проектите в България: По какви проекти работи DHL Freight ESS?
    ИТ проектите в България: По какви проекти работи "Бианор Сървисиз"
    ИТ проектите в България: По какви проекти работи МенторМейт?
    ИТ проектите в България: По какви проекти работи Proxiad?
    ИТ проектите в България: По какви проекти работи DataArt?
    ИТ проектите в България: По какви проекти работи Resolute Software?
    ИТ продуктите в България: Какви продукти разработва Progress?

     

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 13 часа
    Търговските войни биха били катастрофални за глобалния растеж
    Това каза генералният директор на Световната търговска организация
    преди 15 часа
    Личните лекари са прегледали медицинските досиета на близо 15 хил. пациенти
    Те могат да осъществят достъп до здравните досиета на своите пациентите от декември 2024
    преди 15 часа
    преди 15 часа
    Кабинетът прие компенсации за небитовите крайни клиенти заради високите цени на тока
    Според министър Станков това гарантира работните места и конкурентоспособността на бизнеса
    преди 16 часа
    Тръмп обяви проекта Stargate
    С първоначално финансиране в размер на $500 млрд. и подкрепа от OpenAI, SoftBank и Oracle, той ще гради инфраструктура за AI в САЩ