понеделник, 04 ноември 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    3763 прочитания

    Как се става Employer Branding експерт и какви са ползите от Agile за работодателската марка?

    Какви грешки най-често допускат специалистите в областта – Христо Арабаджов, Product Owner Employer Branding в софтуерната компания Блубито
    14 март 2022, 11:04 a+ a- a

    Христо Арабаджов е Product Owner Employer Branding  в българския офис на немската софтуерна компания Блубито. Има близо 9 години опит в областта на комуникациите, изграждането, позиционирането и развитието на брандове.

    В последните 3 години стеснява експертизата си в областта на т.нар. HR Marketing/Employer Branding. Завършил е медийни комуникации и право в Мюнхенския университет Ludwig Maximilian University. Магистър е по иновативен маркетинг, бранд мениджмънт и реклама към ВУЗФ (колаборативна програма на университета със Saatchi&Saatchi, където е един от тримата стипендианти). 

    С Христо разговаряме по темата за Employer Branding-а и неговото значение в силно конкурентния пазар на труда в момента. Вижте първа част от интервюто ТУК. Във втората част от разговора коментираме как се става Employer Branding експерт, какви грешки най-често допускат специалистите в областта и какви са добавените ефекти на agile методологията в тази област?

    Христо, как се става експерт в областта на Employer Branding-а? Какви са необходимите качества и умения? 

    Преди да отговоря, искам да отбележа, че аз по-скоро се възприемам като Employer Branding човек. За да станеш експерт, професионалист, специалист или както и да го наречем, първо зависи от теб самия. Каква е твоята лична мантра, когато става въпрос за твоето професионално развитие. Така например моята лична мантра и това, което ми помага от професионална гледна точка, е: „Започни отвътре, научи се да слушаш и счупи рамката“.

    Каквото и да правя, аз винаги започвам отвътре – проучвам каква информация имам, каква още ми трябва, какви изводи мога да си направя, кои предизвикателства мога да анализирам, кои неща вече са направени.

    Отделно научаваш се да слушаш. В днешно време говорим много повече, отколкото слушаме. Губим концентрация и желанието да разберем. Защото, за да разберем, ние трябва да се научим да слушаме.

    Счупването на рамката също е много важно. Да, много често следим какво правят нашите конкуренти – човек трябва да знае какво му е мястото, какво има около него. Но ако не счупиш рамката и не направиш нещо различно, твоят бранд няма да е нещото, което да привлича и ангажира хората. И хубавото, когато счупиш рамката, е, че ти можеш да изградиш нещо ново, то да е успешно на пазара и да оставиш своя отпечатък.

    А що се касае за професионализма в Employer Branding-а, аз бих препоръчал на компаниите, когато търсят  такъв профил, да заложат на човек със силен маркетинг и комуникационен опит, не е необходимо да се е занимавал с човешки ресурси. От друга страна, е важно човек да не спира да се учи от доказани експерти в областта, да чете, да посещава много курсове, обучения, лекции и т.н. Но може би най-важните неща, които човек трябва да притежава, ако иска да стане Employer Branding експерт, са много голяма емпатия и силна емоционална интелигентност. Трябва да имаш желанието да правиш нещо за хората.

    Защо Employer Branding-ът трябва да работи тясно с HR-а?

    Employer Branding-ът е най-добрият приятел на HR-а. Ние попиваме знания едни от други и когато двете страни влязат в симбиоза, тогава става магията. И тук искам да добавя, че е много ценно човек да се развива по хоризонтала. Често хората са фокусирани само върху вертикалното израстване, а не върху разширяване на експертизата си. Полезно е както ние, като Employer Branding експерти да се учим от колегите HR-и, така и те от нас.

    Допускат ли се грешки в Employer Branding-a и кои са най-честите такива? 

    Аз бих се страхувал много, ако работодателите и Employer Branding експертите не допускат грешки. Разбира се, допускат се грешки, важното е какво обаче ще научиш от тях. Както и дали е било грешка, или просто е било най-доброто решение за дадения момент.  Един професионалист ще погледне на грешките или на нещата, които не са се случили както трябва, като урок за какво да внимава следващия път.  Или да не прави нещата по този начин. Много често не познаваме добре аудиториите, към които изпращаме съобщения. Таргетираме ли правилно, ефективно ли е това, което правим? Какво целим и на какви метрики разчитаме? Както в маркетинга, така и при Employer Branding-а винаги имаме „правиш нещо – анализираш – правиш нещо“. Това е цикълът. И пожелавам на всички Employer Branding експерти още в първите си месеци да правят много грешки, за да разберат кое е работещо за техния работодателски бранд. Затова много важно е измерването на ефективността на работодателската марка и различните проучвания, метрики и подходи за това.

    Какво те мотивира, за да мотивираш другите?
    Отговорът е във въпроса. Мотивира ме да мотивирам другите.

    Твоето пълно наименование на позицията е Product Owner Employer Branding. Какво е Product Owner Employer Branding и какви са добавените ефекти на agile методологията в тази област?

    Product Owner-ът е една от специфичните ролив в Scrum (популярна гъвкава методология за управление на проекти при производство на софтуер, бел.р). Той е човекът, който задава как правилно и какви неща трябва да бъдат направени като задачи от дивелъпмънт екипа. Работата е циклична и се работи на спринтове. Правиш нещо, вземаш обратна връзка, адаптираш обратна връзка, показваш на стейкхолдъра и т.н. Така имаш вариант да направиш много повече неща, да си гъвкав и да си в крак с актуалното. И това е особено валидно при Employer Branding, който много бързо се променя. Т.е. agile методологията носи много плюсове в моята работа.

    Аз самият още се уча на този начин на работа, на много термини, на това, че непрекъснато трябва да тестваш, не просто да пуснеш нещо. Има изключително високо ниво на self мениджмънт – ние в нашата компания нямаме ръководители. Имаме различни роли в Scrum и носим отговорност нещата да се случват. Т.е. тази гъвкавост и свобода си имат и своята отговорност. Така че за мен Employer Branding по agile методология е нещо, което със сигурност трябва да се изпробва в една иновативна компания, която иска да е по-гъвкава и да реагира по-бързо на случващото се около нея. И за компания, която иска Employer Branding-ът ѝ да е работещ за крайния потребител.

    Какво търсят хората днес в един работодател?
    На първо място, сигурност предвид пандемията. Но всеки от нас има собствен чеклист с различни приоритети. За мен може да са заплата, възможности за развитие и здравословна фирмена култура. За други обаче може да е нещо съвсем различно – лидерският стил, наличието на ментор и т.н.

    По какви проекти работи Блубито в България вижте тук

    Повече информация за компанията и свободните позиции в момента вижте в профила на БЛУБИТО ЕООД в JOBS.bg тук

     
    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    01 ноември 2024, 15:52
    Стоянова: С Терминал 3 летище София ще се превърне в ключов регионален хъб
    Към момента аеропортът обслужва полети до 46 държави
    01 ноември 2024, 13:14
    dormakaba стартира Център за споделени услуги в София
    Проектът, за който компанията получи сертификат за инвестиция клас А, ще създаде 248 нови работни места
    01 ноември 2024, 10:08
    ОББ: Изтича валидността на IBAN номерата, съдържащи RZBB
    Промяната не се отразява по никакъв начин на сметките на клиентите като наличности, условия и достъпност
    01 ноември 2024, 09:49
    Спад на основния лихвен процент у нас
    От 1 ноември лихвата е 3.22%
    31 октомври 2024, 14:31
    Петте най-големи индийски ИТ компании вече имат офиси в България
    Едни от най-важните сфери за сътрудничество са ИТ секторът и секторът в областта на услугите
    31 октомври 2024, 09:18
    Групата Schwarz стартира иновативна програма в партньорство с три университета във Варна
    Пет отбора ще се борят за награда от 10 хил. лева и финансиране от 30 хил. евро в първия випуск на GEN I: ИНОВАЦИЯ ГЕНЕРАЦИЯ