Кой отговаря за работодателската комуникация в Самекс, какви инструменти използват и как измерват ефективността, разказва Бойко Манев - Chief People Officer на компанията
Бойко Манев - Chief People Officer (CPO) в Самекс ЕООД, франчайзии на KFC. Снимка: Личен архив
В новата рубрика на Economy.bg Employer Branding в България компании от различни сектори в България споделят как изграждат и развиват работодателската си марка. Разказват кои са хората, които отговарят за работодателската комуникация в тяхната компания, какъв е наборът от инструменти, които използват, споделят конкретни успешни кампании и как измерват тяхната ефективност.
Бойко Манев - Chief People Officer (CPO) в Самекс ЕООД, франчайзии на KFC, разказва как компанията развива своята работодателска марка. Самекс е повече от 28 години на пазара в България и притежава 23 ресторанта в цялата страна, по-голямата част от които са в София, два на магистрала „Тракия“, в Пловдив и Бургас.
Бойко Манев притежава 25 години опит на ръководни позиции в международни компании в туризма и хотелиерството. Присъединява се към екипа на компанията през есента на 2019 на длъжност Мениджър Човешки Ресурси, като от декември 2020 до края на 2021 съвместява позицията с длъжността Оперативен Мениджър.
Кои са хората, които отговарят за работодателската комуникация и работодателската марка във Вашата компания?
В нашата компания това сме служители от отдел Човешки Ресурси, катоработим съвместно в екип с колегите от отдел Маркетинг и Реклама. С оглед на факта, че Employer Branding-a е насочен както навън (към търсещите работа и онези, които ни разпознават като работодател), така и навътре (а именно към колегите, които вече са част от екипа на Самекс ЕООД) ние сме обединили усилия в това да разработваме различни активности и кампании, които в синхрон да се водят от нашите три обещания, които ние като компания имаме към нашите служители, а именно: „Бъди най-добрият!“, „Остави следа!“ и „Забавлявай се!“.
Ние сме компания с над 800 служители, които заедно с членовете на техните семейства достигаме до над 2500 души – една доста внушителна цифра, коятопродължава да расте, защото сме в период на експанзия и планираме отварянето нанови ресторанти.
Какви са процесът, наборът от инструменти и експертизата, които използвате? Кои са най-полезните от тях според Вас ?
В отдел ЧР имаме календар на активности за текущата година, който изготвяме в края на всяка предишна година. Целта е да набележим онези активности, с които да достигнем до максимален брой хора с покриване на различни периферии от кандидати – както учащи и студенти, които винаги са добре дошли при нас като първо работно място, така и хора в напреднала възраст, които търсят почасова заетост в тяхното свободно време.
Имаме много хубав инструмент за получаване на обратна връзка от нашите служители – онлайн анкетата KFC VOICE, която се провежда два пъти годишно и цели изследване на общата удовлетвореност у нашите служители. Благодарение на обективните отговори се изготвя план за действие, който в общия случай включва повишаване на информираността на настоящите и бъдещи служители на Самекс ЕООД I KFC относно възможностите за кариерно развитие при нас.
По част от активностите работим с външна агенция, която ни помага в част от публикациите в социалните мрежи.
Споделете конкретни Ваши проекти/кампании, които определяте като успешни. Как измервате тяхната ефективност?
През последните няколко години стартирахме няколко проекта, като можем да отличим като успешни 2 от тях. Единия е Стипендията на полковник Сандърс, която е сравнително нова за нас инициатива, стартирала официално през октомври 2022 г. В нея имат възможност да се включат всички служители, които са студенти в редовна форма на обучение. Благодарение на тази финансова помощ те биха могли да покрият своята годишна такса, като работят на 7 или 8 ч ТД. Стипендията е разпределена в 4 плащания през годината, а сумата е 1000 лв. / на година. Фактът, че в последните седмици излезе подобна кампания от българска компания, която копира почти едно към едно нашата програма, означава, че сме на прав път!
Другият проект е успешното стартиране през октомври 2022 г. на платформата https://rabota.kfc.bg/, която предоставя възможност за пряко кандидатстване за всички свободни позиции, които имаме в нашите обекти. Горд съм да кажа, че всички участници във фотосесията, както и видеоклиповете са наши служители. Историите във видеоклипа се припокриват в голяма степен с това, което реално служителите изпълняват като дейност, и тяхното участие с реплика ги прави уникални и идентични.
Бойко Манев с хора от екипа. Снимка: Личен архив
Ако желаете, споделете и пример за неуспешен опит/инициативи. Какво научихте от тях?
Имаме инициатива, която смятам, че има много по-голям потенциал и следва да работим по нейното популяризиране и информирането на повече кандидати за работа – кампанията „8+4“ – която предоставя възможност за работа на два договора – на 8 и 4 ч заетост. По тази програма имаме над 50 служители, които успешно са се внедрили в почти всички наши локации. С покриването на разходите за квартира и режийните разходи ние им позволяваме те да получат добри доходи, с които да подпомогнат себе си или своите близки.
Вярвам, че трябва да я рекламираме още по-активно, за да достигнем до повече хора, защото освен чисто финансови измерения тя има ролята и на социална и корпоративна отговорност, като подпомагаме хора във временно затруднено състояние.
Напоследък се отделя специално внимание на „Работодателската марка навътре“. Според Вас налага ли се такъв фокус и ако да – какви инициативи текущо провеждате или предвиждате?
Задължително! Аз съм сред тези професионалисти в сферата на човешките ресурси, които вярват, че трябва да се отделя необходимото време, внимание и уважение към служителите чрез поддържане на различни активности и инициативи, които са насочени към нашите колеги. Samex Awards (от англ. език – Годишните награди на Самекс ЕООД) е годишна инициатива, която по традиция се провежда в първите месеци на годината и цели да отличи тези ресторанти, които са постигнали и задминали своите цели през изминалата година, както и тези колеги, които са успели да се отличат с личностни качества и постижения, с които да бъдат пример за останалите. По време на церемонията се връчват награди в различни категории (на ниво ресторант или индивидуални), като покана да присъстват, получават всички служители.
Друга, превърнала се в търсена, инициатива от служителите е Samex Got Talents/ Самекс има таланти, която също е годишна и се провежда по традиция в месеците септември/октомври. Колеги с различни вродени или развити с годините таланти от нашите ресторанти, център за приемане на поръчки или производствено-складовата ни база имат възможност да покажат своите умения и да получат индивидуални награди на база безпристрастно оценяване от жури, състоящо се от колеги от централен офис и представители на ресторантите.
Имаме една сравнително нова инициатива – „Най-бърз доставчик“, която досега има две издания – състезание по картинг, където всеки доставчик може да участва и да покаже бързина и сръчност. По традиция тя се провежда през втората половина на м. август.
Вижте профила и актуалните позиции за работа на Самекс ЕООД / KFC в Jobs.bg
ВИЖТЕ ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА EMPLOYER BRANDING В БЪЛГАРИЯ
Как Paysafe развива работодателската си марка?
Как Commerzbank DTC София развива работодателската си марка?
Как А1 България развива работодателската си марка?