Кой отговаря за работодателската комуникация в МенторМейт, какви инструменти използват и как измерват ефективността, разказва Светла Михайлова - Marketing Manager на компанията
Светла Михайлова - Marketing Manager на МенторМейт. Снимка: Личен архив
В новата рубрика на Economy.bg Employer Branding в България компании от различни сектори в България споделят как изграждат и развиват работодателската си марка. Разказват кои са хората, които отговарят за работодателската комуникация в тяхната компания, какъв е наборът от инструменти, които използват, споделят конкретни успешни кампании и как измерват тяхната ефективност.
Светла Михайлова - Marketing Manager на МенторМейт, разказва как компанията развива своята работодателска марка.
Заедно с екипа си, Светла се грижи за позиционирането на компанията като най-желания работодател в България и отвъд чрез организирането на събития и технически презентации, поддържането на ключови партньорства, социални мрежи и ангажираност и други.
Кои са хората, които отговарят за работодателската комуникация и работодателската марка във Вашата компания?
Изграждането на работодателската марка е цел на много широк кръг от хора в компанията ни. Основните и най-очевидни екипи, които изграждат нашата работодателска комуникация и марка, са „Маркетинг и подбор“ и „Човешки ресурси“. Същевременно голяма част от ръководителите на всички отдели също се включват много активно в този тип дейности – участват aктивно в подбора, говорят на технически събития, пишат публикации в социалните мрежи, снимат се във видео материали и др.
Освен това използваме различни начини да стимулираме всички наши колеги да представят МенторМейт като предпочитан работодател. Това включва разнообразни дейности – възможности за презентиране на технологични събития, писане на блог постове, участие в ПР материали, публикуване на постове в различни социални канали, както и други инициативи по наша преценка, като тези усилия възнаграждаваме с наша собствена виртуална МенторМейт валута. С нея хората могат да купуват различни награди – от ваучери за масаж/книга/игра/ескейп стая/концерт/спа до колело, последния PlayStation и други. Могат също да дарят кристалите си на друг колега за определена кауза или да се обединят с колеги и да вземат нещо, което са искали за офиса.
Заставайки зад работодателската комуникация, нашите хора поемат ролята на „посланици“ на МенторМейт и помагат за изграждането както на нашия, така и на своя собствен бранд.
Какви са процесът, наборът от инструменти и експертиза, които използвате? Кои са най-полезните от тях според Вас?
Ние винаги влагаме енергия, мисъл и усилия в това да изградим, от една страна, положително преживяване за кандидатите за работа при нас и от друга, пълноценно чувство за ангажираност на хората в компанията. Процесът, през който преминава изграждането и поддържането на работодателската марка, може условно да разделим на три етапа.
Стъпка едно е моментът, в който един човек се среща с МенторМейт през нашия уебсайт, платформа за работа или събитие. За нас като работодател е важно преживяването на хората за нашата компания да бъде възможно най-позитивно и още от първия момент се стремим да покажем това на кандидатите.
На следващата, стъпка две, ако сме си свършили работата добре, те са припознали МенторМейт като място, където биха искали да продължат професионалното си развитие, и пристъпват към кандидатстване. Нашата цел остава непроменена хората да се чувстват комфортно по време на целия процес и да станат част от екипа ни. За нас беше важно да структурираме интервю процеса така, че той да бъде максимално кратък, смислен и информативен и за двете страни. През целия процес се ръководим както от нашите собствени цели, така и от потребностите и търсенията на кандидата.
Поддържането на работодателската марка не приключва с приетата оферта за работа, а преминава към стъпка три, където това се разгръща в много посоки. С присъединяването си към екипа всеки наш нов колега минава през онбординг процес, който далеч не обхваща единствено подписване на документи, а продължава цели шест месеца, в които човекът се запознава с процесите, организацията и ценностите на компанията, възможностите за обучение и развитие, начините за оценяване на прогреса и т.н. След приключването на онбординга продължаваме да градим и поддържаме нашата работодателска марка, като провеждаме активна вътрешна комуникация, постоянно подобряваме работните си процеси и предлагаме множество обучения и възможности за професионално израстване. Тук участие вземат много хора от различни отдели – „Човешки ресурси“, мениджъри на отдели, ментори, по-опитни колеги и т.н.
Споделете конкретни Ваши стратегии, които определяте като успешни. Как измервате тяхната ефективност?
Стратегиите, които са се доказали като успешни при нас в контекста на работодателската марка, са автентичността, прозрачността и навременната обратна връзка. По време на процеса по кандидатстване се стараем бързо да връщаме обратна връзка (стандартно в рамките на две седмици) благодарение на автоматизация на различни процеси, а ако има забавяния заради външен фактор, винаги го комуникираме с кандидата. Ако в даден момент за кандидата няма подходяща отворена позиция, сме открити и честни, но запазваме контакт, ако такава възможност се отвори в бъдеще. Екипът ни по подбор е наистина много опитен, а в интервютата се включват и колеги от техническите отдели, а на финалната стъпка и мениджърите на отдела, за който кандидатства човекът. Смятаме, че това е успешна практика, защото така кандидатът се запознава с прекия си ръководител и създава връзка с него/нея още по време на интервютата.
По отношение на маркетинг инструментите ни се стремим да вземаме решения, базирани на данни. При нужда всички процеси търпят адаптиране и промяна и непрестанно проучваме нови инструменти за автоматизация. Маркетинг кампаниите ни винаги изхождат от нуждите на клиента и проектите, за които търсим хора, и за да бъдем максимално ефективни, работим тясно с колегите от техническите екипи. Често се случва да боравим с много къси крайни срокове за кампаниите ни, което налага да реагираме бързо и да сме доста гъвкави.
И няколко думи за обратната връзка. Превърнала се е в банална фраза, но е един от ключовете за успеха ни като компания и работодател. „Човешки ресурси“ и „Маркетинг и подбор“ работят в много тясна връзка, като в същото време събираме обратна връзка и от други отдели. Всички ние вървим в една посока, преследвайки обща цел и когато обменяме наблюдения, впечатления и предложения, разбираме къде сме сбъркали и какво да подобрим следващия път.
Напоследък се отделя специално внимание на „Работодателската марка навътре“: според Вас налага ли се такъв фокус и ако да – какви инициативи текущо провеждате или предвиждате?
Изграждането и поддържането на една работодателска марка не се ограничават само до добрата репутация на компанията пред потенциални кандидати за работа. С други думи, нашата работодателска марка и комуникация не са единствено това, което се вижда навън, а и това, което се случва вътре в МенторМейт. Става дума за третата стъпка от процеса, която споменах по-горе. Това, което кара хората да продължат да бъдат част от нашите екипи. Подходът ни в подкрепа на работодателската марка навътре е многопластов – съчетаваме грижа за хората, програми за надграждане на уменията, възможности за кариерно развитие и гъвкавост.
В „Човешки ресурси“ имаме колеги, отговорни за конкретни отдели, които познават в детайли процесите, клиентите и предизвикателствата там и имат ресурса дългосрочно да инвестират време в разрешаването на определени казуси. Така хората в екипите получават правилната подкрепа и съдействие. Част от философията ни също е да предоставяме на хората си възможности да израстват. Основен двигател тук е инициативата ни MentorMate University, в рамките на която хората в компанията могат да се възползват от многобройни обучения за технически и меки умения и да придобият сертификати в избрани от тях области. Пряко свързано с усъвършенстването на познания и умения е и кариерното развитие в МенторМейт. Създали сме рамка с добре дефинирани кариерни пътеки, която помага на хората да израстват в компанията в желаната посока, като имат ясни изисквания към това, което искат да им се случи в професионален план. Друго голямо предимство за нашата работодателска марка навътре е гъвкавостта ни. Предлагаме възможности за разчупено работно време, различни типове договори, хибриден или изцяло дистанционен работен модел, както и гъвкави опции за надграждане на уменията и кариерно израстване, които вече споменах. Накратко, стремим се винаги да се адаптираме спрямо желанията на хората ни и това, което е най-удобно за тях.
И съвсем не на последно място, това, което за мен персонално е може би най-голямата притегателна сила към екипа на МенторМейт – личното, човешко отношение. Културата, изградена около личния подход, независимо дали от страна на пряк колега, или от мениджърския екип, ни помага да се справяме с всякакви предизвикателства като компания.
Вижте по какви проекти работи МенторМейт в България
Вижте профила и актуалните позиции за робата на МенторМейт в JOBS.bg
ВИЖТЕ ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА EMPLOYER BRANDING В БЪЛГАРИЯ
Как Dreamix развива работодателската си марка?
Как Самекс/KFC развива работодателската си марка?
Как Paysafe развива работодателската си марка?
Как Commerzbank DTC София развива работодателската си марка?
Как А1 България развива работодателската си марка?