Как се ражда идеята за български бутикови сувенири с кауза, разказва Екатерина Петкова, основател на „Кутия от България“
Екатерина Петкова, основател на „Кутия от България“ (Box from Bulgaria) (Снимки: Economy.bg)
В новата рубрика Startups in BG на Economy.bg основателите на стартиращите компании в страната разказват как са направили първите си стъпки, какви специфични и/или иновативни продукти/услуги предлагат, какви са основните им конкурентни предимства и какво предстои оттук нататък.
Екатерина Петкова, основател на „Кутия от България“ (Box from Bulgaria), разказва кой е основният продукт на компанията, как се ражда идеята, кои са най-големите предизвикателства и как са превъзмогнати, как е финансирана и кое е основното ѝ конкурентно предимство.
Разкажете ни за Вашата компания – кой е основният Ви продукт/услуга и как се роди идеята?
Идеята за „Кутия от България“ се роди преди 5 години, когато живеех в Англия и търсех начин да споделя повече за родината ни с мои приятели чужденци. Така се появи първата „Кутия от България“ – дървена кутия с красиво гравиран капак с изображение на картата на България и шевици. Първите кутии бяха напълнени с подаръци, представящи страната ни, и бързо предизвикаха положителна обратна връзка от интернационални клиенти и приятели.
Име: Кутия от България / Box from Bulgaria OOD
Сектор: Онлайн търговия
Създадена: 2019
Основна дейност на компанията, клиенти/продукти, услуги, пазари: „Кутия от България“ е бизнес с мисията да предоставя подаръци, които да популяризират българските традиции, занаяти и култура. Всяка кутия е пълна с продукти от български производители, ръчно изработени творения, както и подаръци с кауза. Портфолиото ни включва тематични кутии, тениски и торби с български поговорки, корпоративни подаръци, както и опцията да създадеш своя кутия.
Брой служители: 2
Офис: София
Финансиране: собствени средства
Член на BESCO от: 2024
Днес предлагаме богато портфолио от продукти за българи, за чужденци и за корпоративни клиенти. Всеки може да избере от тематичните ни кутии „Аз съм българче“ (за българи), Explore Bulgaria (за чужденци), Foodie, Spices of Bulgaria, както и да създаде своя кутия, като избере какви продукти и подаръци да сложи в нея. Другите ни вълнуващи предложения са тениски и торби с български поговорки.
От няколко години работим и с корпоративни клиенти, като създаваме запомнящи се подаръци за служители и партньори за всякакви поводи – Коледа, Великден, Баба Марта и др.
Колко време Ви отне реализацията от идея до работещ бизнес?
През първите години нещата се развиваха по-бавно, защото бизнесът не ми беше основно занимание, но от 2022 г. насам с разрастването към корпоративни клиенти, бизнесът заработи усилено и започна да се разраства в различни посоки.
Кои бяха най-големите предизвикателства и как ги преодоляхте?
Най-големите ни предизвикателства са свързани с това да се отличим сред голямата конкуренция в този бранш и множеството фирми, които предлагат подаръчни кутии и тениски. Няколко месеца след стартирането ни дори се появи бранд със същото име и много подобна на нашата идея. С времето успяхме да се справим с това предизвикателство като регистрирахме собствена марка и изградихме отличаваща се концепция за бранда, уникален дизайн и фокус върху най-високо качество на продуктите. Работим близко с клиентите си и предлагаме множество възможности за персонализиране, което се оценява високо.
Как финансирахте стартирането на Вашата компания? Срещнахте ли трудности при намирането на финансиране?
Финансираме компанията със собствени средства и много от аспектите на бизнеса са развити с помощта на приятели и чудесни партньори, които припознават идеята и с радост помагат за развитието ѝ. Не сме търсили външно финансиране, но в бъдеще имаме интерес към различни програми, чрез които с маркетинг и реклама да достигнем до повече клиенти.
Кои бяха първите Ви клиенти и как те научиха за Вас?
Първият ни по-голям корпоративен клиент беше SumUp, които бяха попаднали на сайта ни и се свързаха с нас. Извън България първите ни клиенти бяха българи във Великобритания, научили за продуктите ни от сайта на нашите партньори от „БългаранЪ“.
Кои са основните Ви клиенти и пазари в момента?
Основният ни пазар е България, но продуктите ни са достъпни и в Европа чрез нашите партньори от „БългаранЪ“ и Taste of Bulgaria. Работим предимно с корпоративни клиенти за изработване на кутии и подаръци за техните служители и партньори. Имаме и клиенти като Power of BG, които избират кутиите ни за ВИП гости на бизнес конференции като The Bridge. Ротаракт – България също избраха нашите продукти за подаръци на 400 делегати на европейска конференция, която се проведе в София тази година.
Кое е основното Ви конкурентно предимство и с какво смятате, че сте по-добри от други подобни решения?
Това, което ни отличава, е фактът, че работим само с български производители, артисти и семейни бизнеси, като по този начин подпомагаме тяхното развитие. Освен това за нас е важно да подкрепяме смислени каузи и неправителствени организации. Затова портфолиото ни включва множество подаръци с кауза от Социалната чайна, ателие „Конкордия“, Карин дом и др. За по-големи поръчки организираме и благотворителни работилници със Съюза на глухите и Асоциация на родителите на деца с увреден слух.
Друг важен аспект е, че работим с всеки клиент, за да създадем перфектната кутия за него като я персонализираме и брандираме спрямо нуждите му. А за индивидуални клиенти вече предлагаме опцията да създават своя кутия на сайта ни.
Как се разви Вашата компания от създаването си досега?
„Кутия от България“ се разви значително през последните години, като разширихме портфолиото от продукти и въведохме опцията за създаване на собствена кутия. Клиентите могат да избират от над 70 продукта и да намерят подаръци за всеки повод.
Друг ключов момент беше въвеждането на нова категория – тениски и торби с дизайн на български поговорки. Млади български творци създадоха предмети с прекрасен дизайн, които всеки може да носи, за да сподели: „Гладна мечка хоро не играе“ или „Да би мирно стояло, не би чудо видяло“.
Радваме се, че в последните години работим и с множество корпоративни клиенти и виждаме интерес към по-различни, смислени подаръци с кауза.
Какво предстои оттук нататък?
Развълнувани сме да представим новия ни сайт (www.boxfrombulgaria.com), на който клиентите ще могат лесно да създават и поръчват своите кутии. Продължаваме и с редица нови партньорства. След включването ни в кампанията на БГ радио и Министерството на туризма „Покажи ни България“ това лято ни предстоят нови партньорства с „Етюдите на София“ и Taste of Bulgaria, които ще разпространяват продуктите ни в цяла Европа.
Започнахме да си партнираме и с физически обекти като прекрасния Co-living The Pine в Родопите, а следващите стъпки са още партньорства с вълнуващи локации, кафенета, магазини, музеи.
Можете ли да споделите най-големите грешки, които от днешна гледна точка считате, че сте допуснали от зараждането на идеята до днес?
Смятам, че най-голямата ми грешка беше, че в началото не придавах толкова стойност на това, което правим, и голяма част от нещата се случваха, защото темата ме вълнува и за мен е важно клиентите да са доволни. В процеса на работа осъзнах, че трябва бизнесът да е изграден така, че всеки труд да бъде адекватно възнаграден и да не действаме като НПО, защото така няма да успеем да постигнем желания растеж и да достигнем до повече хора.
А кои са най-важните уроци, които научихте?
Основният урок за мен е, че не трябва да правиш нищо сам, защото, когато имаш екип, винаги има от кого да черпиш идеи, кой да те мотивира, да ти помага в развитието. В голяма част от времето развивах бизнеса сама и е имало моменти, в които съм била близко до това да се откажа. Благодарение на хората около мен и съмишлениците, които вярват в идеята, продължаваме напред с пълна сила и тази енергия е основният урок, който винаги ще помня.
Какъв съвет бихте дали на тези, които се колебаят дали да стартират бизнес в момента?
Съветът ми е да намерят поне 1 – 2 души, които вярват в идеята, и да стартират заедно. Другото важно нещо е постоянно да говорят с потенциални или реални клиенти, да изградят добра представа за нуждите им и да не се страхуват да променят продукта/услугата си, докато клиентите не я заобичат.
Не на последно място – партньорствата и мрежата от контакти са от изключително значение. В България има чудесна предприемаческа екосистема, множество организации и успешни лидери, които са готови да помагат на предприемачи по техния път – възползвайте се!
Вижте още от рубриката „StartUps in BG:“
Startups in BG: Daye
Startups in BG: Мелифера
Startups in BG: Founder Institute
Startups in BG: VODORASLO
Startups in BG: СмарТест
Startups in BG: Bee Smart Technologies
Startups in BG: tranzinno
Веско Колев, Icanpreneur
Петър Петров, БГК/Minimart
Крис Иванов, LegalTech
Христомир Христов, Фейритейлс ООД