Как се ражда идеята за свободна работа в рамките на общност в сферата на творческите и дигиталните услуги, разказва Нина Дякова, Managing Director, The Blacks
Нина Дякова, Управляващ Директор на The Blacks (Снимка: Личен архив)
В новата рубрика Startups in BG на Economy.bg основателите на стартиращите компании в страната разказват как са направили първите си стъпки, какви специфични и/или иновативни продукти/услуги предлагат, какви са основните им конкурентни предимства и какво предстои оттук нататък.
Нина Дякова, Управляващ Директор на The Blacks, разказва как се ражда идеята, за кого е полезна и какви са трудностите пред реализацията ѝ.
Разкажете ни за Вашата компания – кой е основният Ви продукт/услуга и как се роди идеята?
Компанията е насочена към предоставянето на творчески решения в дигитална среда, които стъпват на солидна стратегическа основа и решават конкретни проблеми на бизнеса.
Име: The Blacks
Сектор: Digital Marketing
Създадена: 2024
Основна дейност на компанията, клиенти/продукти, услуги, пазари: Изграждане и управление на цялостно, стратегически и творчески издържано бранд присъствие в социалните медии и дигиталната среда; обучения и консултиране
Брой служители: 1 служител/5 активни работещи на свободна практика/над 100 души – част от външната ни система за таланти и партньори
Офис: София
Финансиране: Лично
Идеята да създадем компанията се роди от 2 основни проблема, които много ни тормозиха през годините, а именно:
1/ Дигиталната реклама в България често не стъпва на стратегическа основа. 100 000 гледания на TikTok видеото ти са без значение, ако нямаш стратегия на комуникация. 100 коментара под поста ти не означават нищо, ако имаш сериозен бизнес проблем за решаване. За да разбереш обаче кое е важното за твоя бранд и бизнес, трябва да се довериш на опитни стратези, които ще разнищят бранда ти или бизнеса и ще ти кажат какво точно да направиш – в това направление ни помага нашият стратегически партньор The Other Half. За нас е важно всичко, което правим, да има конкретна цел и смисъл.
2/ Пазарът на труда се променя и това вече е факт – все повече хора искат да не бъдат затваряни в офиси и да имат гъвкавост да работят спрямо собственото си темпо – особено в сферата на маркетинга и рекламата, независимо дали става дума за дигитални, или класически канали.
Нашата амбиция е да създадем голяма мрежа от хора, които работят свободно, но в същото време да са част от сплотена общност. Имаме за цел не само да им предоставяме възможност за работа по вълнуващи проекти, но и да им помагаме да се развиват. Градим менторски процеси, които ще позволяват на всеки един човек, който работи на свободна практика (дори от ниво стажант), да получава обратна връзка и помощ от по-опитните лидери в мрежата, защото разбираме колко е важно това за хората.
Колко време Ви отне реализацията от идея до работещ бизнес?
Идеята отлежава отдавна, но ни отне 3 – 4 месеца работа, докато официално лансираме The Blacks на 19 септември 2024.
Кои бяха най-големите предизвикателства и как ги преодоляхте?
Най-голямото предизвикателство, но и в същото време нещо, което ни носи много удовлетворение, е идентифицирането на топ талантите и партньорите, които да станат част от мрежата. За нас е много важно заедно да бъдем водени от общи идеали и да имаме общи критерии за работна етика.
Изключително позитивно настроени сме, че ще съумеем да изградим работна марка, в която много таланти ще се припознаят. И то вече се случва – ежедневно ни пишат всякакви специалисти в сферата на творческите и дигиталните услуги.
Друго предизвикателство е, разбира се, изграждането на доверие и в бъдещите ни клиенти, тъй сме нова компания, макар с много опит, и всяко начало е трудно.
Как финансирахте стартирането на Вашата компания? Срещнахте ли трудности при намирането на финансиране?
Финансирането на компанията се осъществи със собствени средства.
Кои бяха първите Ви клиенти и как те научиха за Вас?
Първите клиенти научиха за нас чрез препоръка и по линия на партньорството ни с The Other Half. Техният фокус е създаването и лансирането на силни, смислени брандове – а ние се явяваме естественото следващо звено, поемайки работата по дългосрочното, устойчиво разгръщане на бранд присъствието в социалните медии и дигиталната среда.
Кои са основните Ви клиенти и пазари в момента?
За момента можем да споделим, че управляваме цялостното дигитално присъствие на „Черноморски улов“, където за 3 месеца успяхме да постигнем сериозна оптимизация на резултатите. Скоро ще споделим повече. Работим по няколко дългосрочни проекта за брандове в сферата на бързооборотните стоки, специализиран ритейл, строителство и електронна търговия, но към момента не можем да споделим детайли.
Към момента компанията се е насочила изцяло към българския пазар, и то в посока FMCG, e-commerce и retail, като технологичният сектор също ни е на сърце.
Кое е основното Ви конкурентно предимство и с какво смятате, че сте по-добри от други подобни решения?
Основното ни конкурентно предимство е гъвкавостта. Ние създаваме уникални екипи, които се състоят от прецизно подбрани специалисти, които отговарят на нуждите и спецификата на всеки бранд и бизнес.
Също така ядрото на компанията отговаря за стратегията, управлението и супервизията на тези екипи, ние сме крайно отговорни за тяхната работа.
В процеса на работа имаме възможност да сменяме бързо подхода и екипа, което при класическите агенции, лимитирани от базата си от таланти и специалисти, не е възможно.
Как се разви Вашата компания от създаването си досега?
Все още сме в много ранен етап на развитие, но за тези 4 месеца успяхме да идентифицираме много потенциални проблеми и да работим върху процесите, за да ги предотвратим за в бъдеще.
Какво предстои оттук нататък?
Очакваме старт на работата по няколко вълнуващи проекта. В същото време имаме и много работа по разширяване на мрежата ни от таланти и създаването на работна общност. Вълнуваме се за всичко, което предстои!
Можете ли да споделите най-големите грешки, които от днешна гледна точка считате, че сте допуснали от зараждането на идеята до днес?
Засега няма нещо голямо, което да отличим, но без грешки няма растеж, затова сме развълнувани да разберем какво още имаме да учим.
А кои са най-важните уроци, които научихте?
Когато градиш нещо различно, дори в разрез с класическите модели, е изключително нормално да не срещаш съмишленици във всички, както и да срещаш критици. Научихме, че фокусът ни трябва да е насочен към тези, с които имаме обща визия, и към вътрешния ни порив да направим нещата по друг начин.
Какъв съвет бихте дали на тези, които се колебаят дали да стартират бизнес в момента?
Да не го правят, ако не горят истински в темата на бизнеса. Самоцелното влизане в ниши, които са „тренд“, рано или късно води до изхабяване и неудовлетворение. Ако обаче се захванеш с нещо, в което истински вярваш, каквото и да се случва по пътя, ще знаеш защо го правиш, и това ще ти е двигателят.
Вижте още от рубриката „StartUps in BG:“
Startups in BG: Swipe
Startups in BG: ПОС Фарма
Startups in BG: Foody
Startups in BG: Box from Bulgaria
Startups in BG: Daye
Startups in BG: Мелифера
Startups in BG: Founder Institute
Startups in BG: VODORASLO
Startups in BG: СмарТест
Startups in BG: Bee Smart Technologies
Startups in BG: tranzinno
Веско Колев, Icanpreneur
Петър Петров, БГК/Minimart
Крис Иванов, LegalTech
Христомир Христов, Фейритейлс ООД