петък, 19 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    10821 прочитания

    Иновациите правят една компания конкурентноспособна в областта на аутсорсинга

    Филип Угринов, изпълнителен директор и съосновател CallPoint New Europe
    10 септември 2008, 17:35 a+ a- a

    Филип Угринов е работил 8 години като финансов одит мениджър за PricewaterhouseCoopers във Франция, България и Румъния. Бил е директор на отдел "Финанси" в Cora Group (3-та по големина компания за продажби на дребно във Франция) в Сърбия. Господин Угринов е магистър по икономика (УНСС) и по маркетинг (ESCE - Париж); сертифициран експерт-счетоводител (ACCA). Богатият професионален опит и обширните познания за източноевропейските страни го амбицират в предприемаческата сфера. Когато се връща в България през 2004 г., в страната цари позитивно настроение в очакване на европейското присъединяване и той решава, че моментът е подходящ. С мисълта колко е важно да си пръв в дадена област, се насочва към незаета пазарна ниша – аутсорсинга на бизнес процеси. След известни проучвания стартира бизнеса със своя съдружник Ксавие Марсенак, с когото ги свързват години професионално партньорство. Намират първия си проект от австрийска компания, буквално за един месец създават компанията, наемат хора и започват работа. След 4 г. на пазара малкото фамилно дружество придобива съвсем различен облик - над 300 работни места, разпределени в 2 платформи в София и Букурещ, международно участие на фонда за дялово инвестиране Global Finance, големи мреждународни клиенти и позициите на един от лидерите на аутсорсинг индустрията в Източна Европа. CallPoint предлага обслужване на 15 различни езика, като предоставя своите услуги предимно на немски, английски, френски, италиански, румънски, български, руски и унгарски. Отговорностите на г-н Угринов включват отделите "Бизнес развитие на немския и българския пазар", "Финанси" и "Управление на човешките ресурси".

    Какво прави една компания конкурентноспособна в областта на аутсорсинга?
    Само иновациите и оптимизирането на процесите водят до резултатите, които всяка компания, избрала аутсорсинг стратегия, търси – добавена стойност на продуктите и услугите, увеличаване стойността на компанията като цяло. В днешно време много компании се ориентират към аутсорсинг на процеси, които не са свойствени за тях и се концентрират върху същинския си бизнес. Българският пазар следва логиката, че аутсорсингът води до по-висока производителност и оттам идва ефектът на намаляване на разходите. Но дали ние наемаме един човек на трудовия пазар, или компанията, която аутсорсва - това не оказва съществена разлика в цената, която плащаме за този труд. Ако можем да извършим определена услуга обаче с 5 човека вместо с 10, тогава бихме спестили разходи на компанията клиент. Този вид преимущества са резултат на процесите, които сме развили и технологиите, в които инвестираме.

    Какви са спецификите на бранша, в който оперира вашата компания в Западна Европа и развитието на този тип износна дейност у нас?

    В световен мащаб има големи дестинации за аутсорсинг - Индия на първо място, Мексико, Филипините, Аржентина и други. Може да се каже, че европейските компании започват да следват примера на САЩ, които първи аутсорсваха в Индия (IBM има 55 000 служители в Индия), и като цяло развиват износна дейност. Естествено, на първо място са англичаните като носители на англо-саксонския модел. Докато европейските компании в други развити икономики като Франция, Германия като че ли по-плахо тръгват към т.нар. офшор аутсорсинг – извън рамките на собствената държава, иначе вътрешно го прилагат. В България се опитваме да привлечем клиенти и проекти на компании именно от тази част на Европа (Франция, Германия), които все повече изпитват необходимост да аутсорсват бизнес процесите си по ред причини – повишаване на качеството, липса на човешки ресурс, оптимизиране на разходите и т.н. Всички тези фактори карат компаниите да търсят нови локации за извършване на услугите им, където ще намерят доставчици, предлагащи високо качество, познания по чужди езици, развити процеси и ноу хау. В световен мащаб има голямо движение в посока Източна Европа, регионът се очерта като една от дестинациите за аутсорсинг. Първи бяха страни като Полша, Чехия, Унгария. Някои от тях вече са достигнали своя предел. Следващите дестинации са България и Румъния, в дългосрочен план Украйна, може би Сърбия, Македония. Има един модел на аутсорсинг, който може да се определи като "използващ" - компании, възползващи се от момента, когато в една страна е евтино, след което се пренасочват към друг пазар. Никоя държава (както и ние като компания) няма интерес от такъв тип клиенти. Ние търсим такива, които биха искали дългосрочно да развиват при нас услугите си. Колкото повече бизнес процеси се аутсорсват, толкова повече се намесва факторът иновации, високо качество. Така че в дългосрочен план за нас има смисъл да поемаме аутсорсинга на услуги, които създават висока добавена стойност за нашите клиенти, услуги с висока степен на сложност, които не всеки би могъл да изпълнява. Това се случва в ИТ аутсорсинга.

    Оправдават ли се прогнозите, че ще замре износната дейност в ИТ направлението на нашия пазар?
    Не бих казал. Замират само направления, в които няма развойна дейност, няма иновации и процесите лесно могат да бъдат изнесени на друго място с по-нисък разход при равни други условия на качество. Към това трябва да се стремят всички компании, които искат да предлагат услуги с висока стойност. Вярно, че има дейности за аутсорсинг, които днес са в България, утре ще бъдат в Китай, просто защото дали ще се правят там, или тук, няма никакво значение. В Източна Европа пазарът на този тип услуги все още е слабо развит, предстои голям растеж - със сигурност двуцифрено число на година. Пазарни изследвания показват, че в развитите държави в Европа и в Северна Америка в бранша са заети 1,5 - 2% от активното население. Ако приемем, че в България активното население е от порядъка на 3 млн. души, 1,5% се равнява на около 45 000, които би следвало да бъдат заети в индустрията в следващите 5 години.

    Колко компании от този тип оперират у нас? Предстои ли окрупняване на пазара на аутсорсинг услуги?
    Няма точна статистика, но по наша информация са около 20-30, ако броим и малките играчи с по 10-15 човека персонал. Мисля, че все още не е дошъл пикът за окрупняване, макар че вече има сигнали на пазара. Развитието на индустрията влияе върху това какви проекти могат да се печелят. Големите европейски компании, които търсят страни и партньори за аутсорсинг, ще пренебрегнат България, ако срещат играчи с малък капацитет. Естествено, в България самите call центрове постепенно ще започнат да се окрупняват чрез сливания или придобивания. Големи индийски компании с капацитет от 15-20 000 души търсят възможности за навлизане на източноевропейските пазари най-вече чрез покупка или инвестиция на "зелено" и това се случва в съседна Румъния. Почти всички големи аутсорсъри на бизнес процеси имат присъствие там. Към България и Румъния се наблюдава повишен интерес и от американски компании. Един от недостатъците на нашата страна е числеността на населението, което ограничава развитието на този бизнес.

    Инвестицията на Global Finance във вашата компания какви възможности за растеж дава?
    Естествено, че Global Finance е част от нашата дългосрочна стратегия за развитие в регионален план. Когато стартирахме дейност, компанията се казваше Call Centre България - добър идентификатор за европейския бизнес. От една година сме познати на пазара като Call Point New Europe, защото сме в новата част на Европа и заявяваме плановете си за регионално присъствие. От май 2007 г. функционира румънското ни представителство с около 80 служители и 100 работни места. В близко бъдеще гледаме сериозно на други градове в България, както и в Румъния. В дългосрочен план сме заинтересовани от страни като Украйна, които с населението си и перспективите за развитие предполагат голям потенциал на местния пазар. Но Украйна не е част от ЕС и е малко вероятно да стане в близките години, което по някакъв начин ни поставя в изчаквателна позиция. Стратегията ни е да адресираме и да търсим клиенти на европейския пазар на първо място, както и на северноамериканския.



    Олга Егорова-Марсенак, Country manager в CallPoint New Europe България

    Госпожа Марсенак е работила 4 години като одитор за PricewaterhouseCoopers в България и Лондон, последвани от 2 години като финансов мениджър за UBS Warburg в Лондон. След получаването на степен MBA от INSEAD тя работи 3 години в Париж за GE Capital като ръководител на отдел "Оценяване за Европа", наблюдаващ 25 страни. Госпожа Марсенак е възпитаник на Американския университет в България (степен бакалавър по бизнес администрация и международни отношения) и е сертифициран експерт-счетоводител (ACCA). В момента нейните отговорности са ръководенето на отделите "Операции" и "Управление на човешките ресурси".
    В кои индустрии е най-разпространен аутсорсингът на бизнес процеси?

    Основният акцент пада върху т.нар. ИТ аутсорсинг - сфера, в която не работим. Но аутсорсинг стратегията се прилага в различни индустрии – финанси, туризъм, транспорт, застрахователен бизнес, дистанционни продажби (телемаркетинг), в компании с огромен брой крайни клиенти, като дружествата за комунални услуги, сектора на телекомуникациите. В България най-висока готовност за аутсорсинг има в банковия и застрахователния сектори, след тях е секторът на комуналните услуги, където се създадоха собствени call центрове, а сега се търсят начини за оптимизиране чрез аутсорсинг. Телемаркетингът към крайните клиенти все още е неразработена зона.

    Естеството на вашия бизнес изисква специалисти с широки езикови и културни познания. Този тип дейност приоритет на млади, обучаващи се хора ли е?
    Адаптираме се към целия трудов пазар, не считаме, че има ограничение във възраст или часове работа; гъвкавостта позволява на много хора да съчетават сегашния си живот и статус с намалена работна седмица. Така е при студентите, майките, хората в пенсионна възраст. Но основната група са млади хора, които започват или продължават кариерния си път и получават шанс за многостранно развитие при нас. Не е тайна, че трудовият пазар в България страда от големи диспропорции. Тук е ролята на държавата като регулатор, би било добре да се насърчават компании като нашата да развиват дейност в региони с висока безработица. Във Франция и Германия, например, има региони, където общините субсидират откриването на работни места в сферата на услугите, оказват инфраструктурна помощ. Консолидирането на бранша ще даде много по-представителна визия пред европейските клиенти, търсещи присъствие в страни, където аутсорсингът е развит като индустрия и една от индикациите за това е наличието на браншова организация, каквато все още нямаме.
    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 13 часа
    JPMorgan: Не разчитайте на увеличаване на биткойна след разполовяването
    Банката прогнозира спад в стойността на най-голямата криптовалута в света
    преди 14 часа
    СЗО даде ново име на Covid и други респираторни вируси
    Международната агенция актуализира терминологията, която препоръчва за описание на респираторни инфекции
    преди 1 ден
    В София започна Serp Conf. 2024 International
    Вторият ден на конференцията, 19 април, е с акцент върху електронната търговия
    преди 1 ден
    Марк Рюте: Ще съдействаме и пред Австрия за пълноправното ви членство
    Неприемливо е да не сте членове на Шенген и по сухопътни граници, заяви министър-председателят на Нидерландия
    преди 1 ден
    BILLA България стартира своята лятна програма за ученици от цялата страна
    Всички желаещи могат да кандидатстват онлайн в новия кариерен сайт на компанията
    преди 2 дни
    Китайската икономика с по-висок от очакваното ръст
    Подпомогната от промишленото производство