петък, 19 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    8461 прочитания

    Пиарът е бизнес с локално действие

    Александър Дурчев, Управляващ директор All Channels Communication
    30 октомври 2008, 10:40 a+ a- a

    На 31-годишна възраст Александър Дурчев е осъществил мечтите си в областта на пиар професията. От 8 години е в бизнеса, 7 от тях са посветени на създаването и позиционирането на българската пиар агенция All Channels Communication, специализирана в сферата на пиар консултациите и корпоративните комуникации. Със собствени сили и ясна визия успява да наложи агенцията като една от водещите в бранша и днес в компанията работят 26 млади и мотивирани специалисти. All Channels е една от най-награждаваните агенции, носител и на международни отличия. От всички постижения в бизнеса Александър Дурчев се гордее най-много с факта, че текучеството на хора в компанията е сведено до минимум, всички идват усмихнати на работа и се чувстват чудесно, а останалите успехи са функция именно на тази позитивна атмосфера. Позволява си и привилегията да подбира клиентите, за които работи - не от каприз, а защото държи на химията във взаимоотношенията и намирането на общ език с клиентите - "Почнем ли да воюваме един с друг, доверието се губи и няма как да се постигнат добри резултати".

    Кариерата му започва като офис мениджър на рекламна агенция, за кратко е и графичен дизайнер там още докато следва връзки с обществеността в СУ.
    Дарбата да рисува му дава визуално мислене, което до голяма степен му помага в професията, особено при представянето на идеи. Освен пиар практик, е преподавател в НБУ, където показва на бъдещите колеги какво точно представлява професията пиар с реални казуси и ситуации.

    В моменти на слабост мечтае да е дизайнер, вместо мениджър и предприемач. Признава, че е болезнено амбициозен, винаги си поставя високи цели и вижда бъдещето на агенцията доста мащабно - като водещата пиар агенция в България, предлагаща широк набор услуги, свързани с маркетинга, които съществуват самостоятелно и са лидери в своите области.


    Г-н Дурчев, All Channels е една от най-награждаваните агенции, участвате и на международни конкурси като Sabre, IPRA, Stevie... Нуждае ли се българският пиар от международна сцена?
    Цялата държава има нужда от изява на международна сцена в някаква позитивна светлина, а продуктите на пиара създават публичния образ и отразяват развитието на бизнеса в една страна. Затова е хубаво пиар индустрията да показва кампаниите, които създава в международни конкурси, за да легитимира своите постижения, да се види, че икономиката на България се развива и има достатъчно подготвени професионалисти. В тази връзка си спомням една куриозна случка преди 2 години в Барселона, когато отидохме да вземем първата си награда Sabre, голяма изненада и чест за нас. Колеги от голяма международна агенция проявиха особен интерес към нас, изненадани от появата на български представители и удивени, че изобщо съществува пиар практика в България, въпреки че самата агенция имаше българско представителство.

    На българския пазар няма особено присъствие на чуждестранни пиар компании. Местните агенции ли имат по-силно влияние в този бизнес?

    При всички положения местните агенции, създадени тук, имат по-силно влияние. Пиарът е с локално действие. За бизнеса в България е от особена важност да има пиар компания, която разбира местния манталитет, познава медиите и умее да си партнира с тях, спазва етичните норми. Международно ноу хау би било в плюс, но не е задължително. Чуждестранни агенции присъстват в България, но като партньори на местни компании. Такава е и нашата практика, от 2 години сме в партньорски отношения с Fleishman Hillards , един от лидерите в световния пиар бизнес.

    Съществува ли възможност пиарът да излиза извън пределите на местния пазар?
    Пиарът трудно излиза извън пределите на собствената си държава или това би могло да се случи както при всички големи български компании, в партньорство с местна организация. Но за да изградиш такова партньорство, трябва да има какво да предложиш – или ноу хау или готови клиенти, с които да стартираш бизнес на нов пазар. На този етап не виждам начин това да се случи, що се касае до пиар бизнеса, а по отношение на рекламата - може би да. Продължавам обаче да вярвам, че някой ден и това ще стане, дори имаме планове в тази посока. Докато държавата не изгради своя позитивен имидж с целенасочена и последователна работа, няма начин да излезем извън пределите на държавата. Именно затова са малко компаниите с трансгранично присъствие или ако има такива, те се насочват в посока малко по на изток от нас. Излазът на западни пазари е много труден, особено в областта на услугите.

    Пиарът като услуга трябва ли да функционира отделно от рекламната комуникация, в самостоятелни агенции?
    Пиарът трудно би могъл да съществува, поне в български условия, без помощта на рекламата. Откакто сме на пазара, реклама и пиар вървят паралелно под бранда All Channels. Когато обаче се достигне едно определено ниво на работа по отношение на криейтив и качество на услугата, е по-добре пиар частта да бъде отделена. Нашата бизнес гледна точка е, че по-добрият вариант след време е да обособим две самостоятелно съществуващи подразделения, така че всяко от тях да предлага специализирана и фокусирана услуга, без да ставаме пенкилери - основен проблем на нашия пазар. Искам да кажа, че когато предлагаш пиар, ти си пиар специалист, когато предлагаш реклама, си рекламен специалист. Никой не може да разбира от всичко или поне не би трябвало. Рекламата и пиарът много си помагат, особено в областта на организирането на събития или по-големи кампании, които включват и визуални материали. Креативният отдел в нашата агенция стартира точно по този начин – покрай всички кампании, които организирахме ни беше необходим човек, който да се грижи за тяхното визуализиране. В един момент започнахме да привличаме чисто рекламни клиенти. В момента имаме трима такива, което налага нуждата и от сепарирането на агенциите, извеждането на един самостоятелен бранд, който да се бори за своя успех на пазара. В пиар частта сме едни от водещите в България, там се опитваме да бъдем още по-професионални и креативни. Но рекламата и пиарът винаги ще си взаимодействат в търсенето на начин да предложат една интересна и хубава услуга.



    Мария Славова, Директор отдел "Продуктови комуникации" в All Channels Communication

    Започва кариерата си в областта на комуникациите в All Channels и се чувства късметлийка, че се е изградила като професионалист точно в тази агенция. Учи биология в СУ "Климет Охридски" до момента, в който осъзнава, че бъдещето й е в по-креативна професия и се дипломира в НБУ със специалност "Политология и масови комуникации" като междувременно намира мястото си в екипа на All Channels.
    Как диверсифицирате услугите, които предлагате под бранда All Channels?
    В момента сме ги диверсифицирали в три посоки – корпоративни комуникации, бранд комуникации и креативен отдел, който предлага по-скоро решения в областта на BTL и ATL комуникацията. Това е една временна структура, която постоянно се променя при нас, но основната ни работа е връзка с медиите и организирането на събития. Връзки с медиите в момента е дейност, концентрирана основно в отдела ни корпоративни комуникации, там имаме и наченки на public affairs – аспект на институционалните комуникации. Правим го частично, защото на този етап няма как да се развие в български условия, не знам дали някой може да предложи в чист вариант подобна услуга у нас.
    По отношение на корпоративните комуникации работим основно за изграждане на корпоративен имидж и репутация чрез работа с медиите и различни институции и организации. В бранд отдела акцентът е върху организирането на събития, естествено тясно свързани с връзките с медии. И там има наченки на public affairs, работа с неправителствени организации. Креативният отдел на този етап има поддържаща роля с тенденцията да получи самостоятелен живот под собствен бранд.

    Какво е разбирането на бизнеса за нуждата от професионален пиар? Все още ли услугите на пиар специалистите се приемат като излишен разход?
    Определено има огромна еволюция в разбирането за необходимостта от корпоративния пиар през последните години. Мисля, че отдавна надскочихме етапа, в който пиарът се възприемаше не толкова като необходимост, а по-скоро като лукс и престиж, да видиш своя образ в медиите. Все по-ясно е разбирането за това колко е важно за една компания, която иска да функционира на българския пазар, да има добре отглеждан и поддържан позитивен образ. Изяснява се ролята на пиар практика като медиатор между бизнеса, медиите и обществото, да докара информацията до съответните публики по един коректен и разбираем начин, без да дезинформира, да подпомогне мениджмънта на компанията да представи своята гледна точка.



    Милен Гълъбов,, Арт директор в All Channels Communication

    Милен работи в All Channels от 2004 г., а с графичен дизайн се занимава от 1999 г. Предишен опит като дизайнер добива в РА "МАД" ( 2000 – 2001г. ) и РА "Арт Клас" ( 2001 – 2004г. ). Най-голямото предизвикателство в ежедневната му работа е да лавира между желанията на всички и едновременно с това да вдъхва живот на креативните идеи на екипа.
    Разходите за пиар услуги какъв дял от рекламните бюджети заемат?
    Делът на разходите за пиар е несъществена част от рекламните бюджети, но посоката е към растеж като част от интегрираните маркетингови комуникации. Принципно пиарът е доста по-рентабилна дисциплина, която може да даде много добри резултати с малко пари. Причината, поради която пиарът в момента се неглижира за сметка на рекламата, е, че пазарът наистина се развива много динамично. Повечето компании искат да постигнат висок ръст и да го надскочат няколко пъти, а рекламата дава почти мигновени резултати. Два месеца телевизионна реклама води до половин година бум на продажбите. Пиарът не може да стимулира развитието на един бизнес в такива мащаби и темпове, но той създава устойчив ръст на компании, които искат да се позиционират като сериозен играч и да бъдат лидери. Повечето компании, които използват целенасочено пиар услуги, имат точно такива амбиции. Една пиар кампания продължава не по-малко от 2-3 години, време на методично и периодично изграждане на устойчив имидж в съзнанието на хората – като пазарен лидер, социално отговорен гражданин, отговорен инвеститор и т.н.
    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 12 часа
    JPMorgan: Не разчитайте на увеличаване на биткойна след разполовяването
    Банката прогнозира спад в стойността на най-голямата криптовалута в света
    преди 13 часа
    СЗО даде ново име на Covid и други респираторни вируси
    Международната агенция актуализира терминологията, която препоръчва за описание на респираторни инфекции
    преди 1 ден
    В София започна Serp Conf. 2024 International
    Вторият ден на конференцията, 19 април, е с акцент върху електронната търговия
    преди 1 ден
    Марк Рюте: Ще съдействаме и пред Австрия за пълноправното ви членство
    Неприемливо е да не сте членове на Шенген и по сухопътни граници, заяви министър-председателят на Нидерландия
    преди 1 ден
    BILLA България стартира своята лятна програма за ученици от цялата страна
    Всички желаещи могат да кандидатстват онлайн в новия кариерен сайт на компанията
    преди 2 дни
    Китайската икономика с по-висок от очакваното ръст
    Подпомогната от промишленото производство