четвъртък, 28 март 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    17788 прочитания

    Българското лице на американската мечта

    За пътя към успеха в САЩ – младият българин Андре Андреев пред Economy.bg
    29 август 2014, 09:29 a+ a- a

    Млад, амбициозен, креативен и успешен. Това е Андре Андреев. 30-годишен българин, който в CV-то си е записал имена на компании като MTV, Nike, British Petroleum (BP), IBM, Samsung. Това са само част от големите фирми, с които той е работил през годините.
    Напуска родния Перник през 1997, когато е на 13 години. Заедно с майка си, която печели „зелена карта”, емигрира в САЩ. Завършва графичен дизайн в California College of Arts. Малко по-късно започва работа в MTV. Две години след това заедно с приятеля си от колежа Дан Ковърт създава дизайнерското студио Dress Code. Успешните им проекти за клиенти като Adobe, Deloitte, Mozilla Firefox, DuPont им създават име в света на рекламата и им носят много награди.

    Свързахме се с Андре по Skype, за да ни разкаже как е попаднал в MTV, как се гради име в света на рекламата и какъв филм за България снима в момента.

    „Да гледат напред”. Това е съветът на Андре към българите, запътили се към чужбина в търсене на реализация. „Успехът не е задължително навън, но посоката е една – напред”.

    За пътя до MTV

    От Перник до MTV
    „Имах късмет, защото нямах никакъв опит”. Така Андре започва разказа си за това, как е попаднал в MTV. Споделя, че много е искал да работи там. Приятелят му, който в момента е негов партньор в компанията им, вече работел за MTV. Посъветвал го да преработи проектите си и да ги изпрати в компанията. „Изпратих ги, но не разбирах нищо от техническата част. Което беше малко страшно”, признава той. Минава успешно интервюто, но се притеснява, че не е добре подготвен технически. „Паникьосах се и им казах, че мога да започна след месец, защото трябва да се пренеса от Сан Франциско. Излъгах. Защото този месец ми трябваше, за да науча нещата”, споделя Андре. В MTV работи две години, като се занимава основно с анимация.

    За работата с големи клиенти

    От MTV към върховете в рекламата
    „Винаги сме знаели, че искаме да напуснем”, разказва Андре за това, как са се решили да напуснат MTV. „Още когато бяхме в училище с моя партньор, знаехме, че искаме да си имаме собствено студио”, отбелязва той. И добавя, че за тях важи правилото, че ако искаш да натрупаш опит, не оставаш на една позиция повече от две или най-много три години. „Защото ако останеш повече, то тогава това се превръща в кариера”, посочва младият българин.
    Работата в MTV създава на Андре и приятеля му репутация и им носи поръчки от големи компании, с които стартират бизнеса си в началото. Постепенно се фокусират върху анимацията (3D или традиционна 2D) и документалните филми. Правят и реклами, които са най-вече за телевизията. „Вече 7 години сме в бизнеса. Сега се концентрираме най-вече в motion picture – анимация, реклама и комерсиални документални филми”. Споделя, че сред по-известните им клиентите са BP (British Petroleum), Mozilla Firefox, DuPont. „Сега приключихме доста проекти за IBM. Започваме работа и по два проекта за Samsung и HTC”.

    За рецептата за успех в САЩ и за проекта в България

    За успеха в САЩ и в България
    „Да си упорит и да се трудиш”. Така звучи рецептата за успех на Андре в САЩ. „Талантът според мен има малко значение. Има много талантливи хора, но са малко тези, които се трудят усилено”.
    А дали упоритият труд може да донесе подобен успех в България? „Аз напуснах България през 1997, когато беше голямата криза. За това време подобен успех беше невъзможен. Сега може и да има начин. Не съм сигурен”, отбелязва Андре.

    Проектът в България
    В момента Андре подготвя документален филм за самозапалванията у нас през миналата година. Надява се до края на годината филмът да е готов. Споделя, че интересът му към самозапалванията е породен от факта, че подобно нещо никога не се е случвало в България. Трогва го и историята на самозапалилия се във Варна Пламен Горанов.
    „Правим доста документални филми, които са фокусирани върху някакъв феномен”, разказва Андре. „Миналата година направихме филм за едно момче, което дарява футболни топки в Африка. Направихме филм и за една проститутка, която живее в Ню Йорк”. Документалните им филми участват във филмови фестивали, а много от рекламните агенции, с които работят, също проявяват интерес към тях.

    За приятелите като вдъхновение, за провала като урок, за мечтите

    За мотивацията, вдъхновението и значението на провала
    „Смятам, че не работим на пълния си потенциал. Надявам се в близките пет години да достигнем 100%. Сега сме на около 70% от това, което можем”, коментира Андре по отношение на това, какво го мотивира да продължи да работи.
    Споделя, че приятелите му го вдъхновят да твори. По думите му средата е много важна за креативния процес. „Едно от най-хубавите неща, които ми се случиха, е да имам много добри артистични приятели”, подчертава младият българин.
    Отбелязва, че провалът е важен, за да можеш да научиш нещо. И признава, че е имал много провали, докато е работил за MTV и докато са стартирали компанията си с Дан. „Много зависи от проекта. Ако е нещо експериментално, ако е личен проект, то тогава провалът е полезен, защото можеш да се научиш да вървиш напред. Но когато става дума за комерсиални проекти, бюджетите са ни такива, че не можеш да си позволиш да се провалиш. Ако се провалим, клиентите не разбират за това”, разказва Андре.

    Плановете и мечтите
    Плановете на предприемчивия българин за следващите 10 години е фирмата им с Дан да стане по-автономна. „Да се развива така, че да може ние да не сме хората, които работят в нея, а които я „отглеждат”, отбелязва Андре. „След това се надявам да започнем да се занимаваме с пълнометражни филми или feature films. Това ми е мечтата”.

    Интервю: Детелина Калфова

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 1 час
    Предлагат индустриалните паркове само за един вид производства
    С промените в закона ще бъде създаден нов тип специализиран парк
    преди 2 часа
    „България Еър“ променя терминалите за опериране в в Рим, Мадрид и Прага
    Те са предвидени за полети от шенгенското пространство и предоставят възможност за по-добри транспортни връзки и влизане в страните без паспортна проверка
    преди 2 часа
    Предлагат бърза ликвидация на неработещи фирми
    От 30 хил. до 50 хил. нови дружества се създават на година, като над 90% от новостартиралите компании се провалят още в началните стъпки
    преди 2 часа
    3 български авиокомпании ще летят до Китай
    Правителството определи авиопревозвачите за директните полети до Поднебесната империя
    преди 3 часа
    преди 3 часа
    ЕК с планове за европейска диплома
    Така ще се насърчи мобилността с учебна цел в рамките на ЕС