Ричард Лининг е избран за президент на IPRA за 2011г. с мисия да насърчава приемането на Харта за прозрачност в медиите. Работил е като консултант на различни институции на Европейския съюз, съветник на редица правителства, международни и национални професионални и търговски асоциации. Известен е и като съветник на министър-председателя на Румъния по въпросите за борба с корупцията в управлението (2005г.-2007г.). В последно време, Лининг работи по въпросите на корпоративната социална отговорност и стратегии за развитие в Близкия Изток и Африка. Той е лектор на държавни служители от Африка по стратегически комуникации и обучител по прозрачност за младши магистрати в Югоизточна Европа. Автор е на редица статии и публикации за използването на новите медии от ПР.
Г-н Лининг, как избрахте публичните комуникации за своя професия?
Професионалният ми бекграунд не е типичен пример за праволинейна кариера. Моята първа работа след като се дипломирах беше стажант гражданско строителство. Но инцидентно настъпи промяна. Прибирайки се у дома една вечер налетях на приятел от училище, който сподели с мен, че напуска работата си в телевизията. Така на следващия ден аз отидох в телевизията и получих работата. Приемам това като щастлива случайност в моя живот. По това време телевизионната журналистика и телевизията като такава в Австралия се развиваха много динамично. Вместо 4 години, стажувах само шест месеца. Аз въведох за първи път в Австралия сутрешните блокове, представях актуални проблеми, лансирах детски
Вижте видео с Ричард Лининг, президент на IPRA за 2011
програми. Това беше водещата телевизия в страната, докато бях там успях да въведа и т.нар. talk-back система ( б.р. – система за комуникация между водещите в студиото и контролния пулт ). След това имах възможност да участвам в позиционирането на още една телевизия, която за 5 години също стана номер 1 в страната. След всички тези интересни неща, които ми се случиха и положените усилия, реших да видя света. Заминах за Лондон, където работех около 18 месеца. След това получих назначение в Хонконг, работех за нациналното радио и тв, след това към правителството на Хонконг и там реално навлязох в областта на ПР професията. Изпратиха ме в Лондон, което беше късмет за мен. Там установих контакт с ПР асоциацията и се насочих към частния бизнес. В началния етап от функционирането на Европейския парламент работех като лобист в Европа и нещата се развиха от тази отправна точка. Не бих казал, че обстоятелствата в моя професионален път са типичен избор между възможности, а по-скоро поемането на предизвикателства в подходящия момент.
Вижте видео с Ричард Лининг, президент на IPRA за 2011
Като бъдещ президент на IPRA, бихте ли представили организацията. Каква ще е вашата мисия и цели през 2011?
Още е рано да бъдат определени целите. Но движещата сила на моя интерес към IPRA се демонстрира от това, което днес се случи в София. Говорим, че ПР практиката се промени значително.
Вече има много добри и опитни специалисти, които не са само в САЩ или Западна Европа, но и в тази част на света, в Африка, Близкия Изток, Азия. Това, за което се боря в организацията към този момент е да дадем равен глас на тези хора. Те трябва да се изправят горди и да заявят: ”Аз съм равнопоставен партньор в света на ПР”. На практика това вече се случва, за първа година нашият президент е от Източна Европа – Мария Гергова. Това е огромен напредък, но не единствен. Вашите водещи компании в областта на ПР са обединени, те са оставили състезателните идеи настрана и работят заедно за осъществяването на това събитие, което е добра реклама както за ПР-ът, така и за България. Практиците тук са достигнали много високо ниво и се припознават от световната ПР общност за това.
Вижте видео с Ричард Лининг, президент на IPRA за 2011
Като говорим за комуникации в дигиталния свят кои са важните качества за един ПР специалист днес?
Нека игнорираме дигиталния елемент за секунда. Изискванията към практикуващите връзки с обществеността не са се променили. Трябва да се интересуваш и да откриваш нови неща. Да имаш творчески подход в решаването на проблеми и даването на решения, но преди всичко е важно да харесваш хората, защото това е бизнес, който взаимодейства с хората. Тези неща са неизменни. Технологичният напредък променя каналите, които можем да използваме за комуникация. Но не е нужно да разбираш как работи едно SMS съобщение, а да го напишеш разбираемо за някого или група хора. Ако човек е способен да изрази себе си ясно, би могъл да го направи под всякаква форма. Само трябва да е ефективно за канала, който ще използва. Това, което наистина се промени с развитието на дигиталните технолигии е изискването за много повече честност и етика към работещите в областта на ПР. Напрежението върху традиционните медии е голямо, журналистите нямат много време да проверяват историите, те са под пара да запълнят пространството. И голяма част от материалите идват от нас – ПР специалистите. Това означава, че трябва да работим честно, прозрачно и открито.
Вижте видео с Ричард Лининг, президент на IPRA за 2011
Нараства ли репутацията и влиянието на професията с употребата на интернет като комуникационен инструмент?
Нараства, но в негативен смисъл извън нас. Представата на широката публика е изкривена. Единственият начин да преодолеем това неразбиране е преди да бъдем големи професионалисти, да сме откровени и прозрачни. Не можем да си позволим да се замесим в неясни дейности, правейки неща в интернет, скрити зад дадено съобщение. Трябва да е ясно, това е маркетингово послание, това е рекламно съобщение или анонимно послание.
Каква ще бъде 2009 за ПР бизнеса?
Неизбежно ще има финансови последствия за индустрията. Ако маркетинговите бюджети и приходите падат, подходът трябва да се преосмисли внимателно. Много от персонала, който не е необходим, ще бъде редуциран. Разбира се, пак ще има нужда от ПР, защото аз вярвам, че ние имаме важна роля в укрепването на това, което е нарушено най-много в ситуацията, доверието - доверието между банките и клиентите им, меджу гражданите и управлението. Нашата голяма роля е в изграждането на това доверие. Друг аспект на работата в условията на криза е, че ние трябва да сме готови да оправдаем парите, похарчени за ПР и да докажем, че сме постигнали нещо. Това е добра платформа за бъдещето на индустрията.
Вижте видео с Ричард Лининг, президент на IPRA за 2011
Мислите ли, че парите инвестирани в ПР ще бъдат повече във време на криза?
Мисля, че неизбежно ще бъдат по-малко и трябва да сме много по-отчетни. Когато всички разходи се свиват, е трудно да се каже ние ще харчим повече за ПР, макар че често ПР-ът е най-евтиното решение, което води до същия резултат. И това е възможност за нас да демонстрираме, че инвестирайки в ПР, клиентите ще достигнат този резултат. След това трябва да докажем, че сме го постигнали.
Каква трябва да бъде интернет комуникацията в криза?
Интернет е силен инструмент във време на криза, защото можеш да изпратиш съобщение веднага до много хора. Не е нужно да чакаш журналиста да дойде при теб за интервю и да го разпространи.
Можеш да използваш най-обикновена камера, да запишеш материал и да го качиш в интернет, да кажеш на хората, че е на тяхно разположение и да получиш обратен отговор. И най-важното за справяне с кризата е, че не бива да се допуска информационен вакуум, защото това поражда спекулации. Колкото повече информация може да се изнесе и колкото по-бързо, толкова по- добре. И интернет е този комуникационен инструмент, който позволява това да се случи мигновено. Направете интервю с изпълнителния директор на компанията, качете го в youtube.com, сложете изявление на своя сайт, изпратете съобщения до журналистите, които да ги насочват към информацията с линкове.
Вижте видео с Ричард Лининг, президент на IPRA за 2011
Има ли война между телевизият и интернет?
Ако има война, тя е за рекламите. При много от телевизиите цената на рекламите е базирана на броя зрители (рейтинга). Броят на зрителите намалява, но поне е ясно, че има зрителска група, можеш да я дефинираш по географски, полов признак и т.н. Може да кажеш например 5 млн. души гледат тази програма. Проблемът в интернет е, че не можеш да гарантираш обхвата на публиката, която имаш.
Това, което рекламодателят иска е неговото съобщение да достигне до хора, които са много ясно идентифицирани. И тук е предизвикателството. Има много подходи, които дават информация и спомагат за определяне на аудиторията – поведението на потребителите, начина по който пазаруват и т.н. Номерът в интернет е твоята аудитория да се идентифицира сама и да можеш да комуникираш с тези хора. Има начини да се направи. Някои потребители спонтанно идват при теб по някаква причина, може би са купили продукт и са дали име и e-mail, отговорили са на въпросник, така можеш да определиш да определиш тяхната таргет група. Има много следи, които хората оставят в интернет, къде са били, колко често ходят там, нещата, които са купили или не са купили. И това позволява много директно да насочим посланието си. Аз живея в Англия близо до река и често има наводнения. Абониран съм за SMS съобщения в случай на разлив. Записан съм за телефонно обаждане за времето, както и ако е необходимо някой от аварийната служба да донесе торби с пясък у дома. Всичко това са ползи от комуникацията за мен като част от определена таргет група.
Интернет налага ли появата на нов тип ПР услуги?
Опасността е в появата на стари услуги, опаковани като нови. Ще ви дам пример. Преди няколко години ние говорехме за интранет, е интранетът сега е заменен от вътрешен блогинг. Съществува опасност от преопаковане, за да се продаде продукт. Малко е цинично, но ...
Един от главните разработчици на BgGPT и докторант в INSAIT разказва пред Economy.bg за възможностите на българския изкуствен интелект и как бизнесът може да го ползва