вторник, 18 юни 2019   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    3887 прочитания

    ПР практиката в България достигна високо ниво и се припознава от световната професионална общност за това

    Ричард Лининг, президент на IPRA за 2011
    18 февруари 2009, 17:30 a+ a- a

    Ричард Лининг е избран за президент на IPRA за 2011г. с мисия да насърчава приемането на Харта за прозрачност в медиите. Работил е като консултант на различни институции на Европейския съюз, съветник на редица правителства, международни и национални професионални и търговски асоциации. Известен е и като съветник на министър-председателя на Румъния по въпросите за борба с корупцията в управлението  (2005г.-2007г.). В последно време, Лининг работи по въпросите на корпоративната социална отговорност и стратегии за развитие в Близкия Изток и Африка. Той е лектор на държавни служители от Африка по стратегически комуникации и обучител по прозрачност за младши магистрати в Югоизточна Европа. Автор е на редица статии и публикации за използването  на новите медии от ПР.



    Г-н Лининг, как избрахте публичните комуникации за своя професия?

    Професионалният ми бекграунд не е типичен пример за праволинейна кариера. Моята първа работа след като се дипломирах беше стажант гражданско строителство. Но инцидентно настъпи промяна. Прибирайки се у дома една вечер налетях на приятел от училище,  който сподели с мен, че напуска работата си в телевизията. Така на следващия ден аз отидох в телевизията и получих работата. Приемам това като щастлива случайност в моя живот. По това време телевизионната журналистика и телевизията като такава в Австралия се развиваха много динамично. Вместо 4 години, стажувах само шест месеца. Аз въведох за първи път в Австралия сутрешните блокове, представях актуални проблеми, лансирах детски
    Вижте видео с Ричард Лининг, президент на IPRA за 2011
     
    програми. Това беше водещата телевизия в страната, докато бях там успях да въведа и т.нар. talk-back система ( б.р. – система за комуникация между водещите в студиото и контролния пулт ). След това имах възможност да участвам в позиционирането на още една телевизия, която за 5 години също стана номер 1 в страната. След всички тези интересни неща, които ми се случиха и положените усилия, реших да видя света. Заминах за Лондон, където работех около 18 месеца. След това получих назначение в Хонконг, работех за нациналното радио и тв, след това към правителството на Хонконг и там реално навлязох в областта на ПР професията. Изпратиха ме в Лондон, което беше късмет за мен. Там установих контакт с ПР асоциацията и се насочих  към частния бизнес. В началния етап от функционирането на Европейския парламент работех като лобист в Европа и нещата се развиха от тази отправна точка. Не бих казал, че обстоятелствата в моя професионален път са типичен избор между възможности, а по-скоро поемането на предизвикателства в подходящия момент.

    Вижте видео с Ричард Лининг, президент на IPRA за 2011
    Като бъдещ президент на IPRA, бихте ли представили организацията. Каква ще е вашата мисия и цели през 2011?
    Още е рано да бъдат определени целите. Но движещата сила на моя интерес към IPRA се демонстрира от това, което днес се случи в София. Говорим, че ПР практиката се промени значително.
    Вече има много добри и опитни специалисти, които не са само в САЩ или Западна Европа, но и в тази част на света, в Африка, Близкия Изток, Азия.  Това, за което се боря в организацията към този момент е да дадем равен глас на тези хора. Те трябва да се изправят горди и да заявят: ”Аз съм равнопоставен партньор в света на ПР”. На практика това вече се случва, за първа година нашият президент е от Източна Европа – Мария Гергова.  Това е огромен напредък, но не единствен. Вашите водещи компании в областта на ПР са обединени, те са оставили състезателните идеи настрана и работят заедно за осъществяването на това събитие, което е добра реклама както за ПР-ът, така  и за България. Практиците тук са достигнали много високо ниво и се припознават от световната ПР общност за това.

    Вижте видео с Ричард Лининг, президент на IPRA за 2011
    Като говорим за комуникации в дигиталния свят кои са важните качества за един ПР специалист днес?
    Нека игнорираме дигиталния елемент за секунда. Изискванията към практикуващите връзки с обществеността не са се променили. Трябва да се интересуваш и да откриваш нови неща. Да имаш творчески подход в решаването на проблеми и даването на решения, но преди всичко е важно да харесваш хората, защото това е бизнес, който взаимодейства с хората. Тези неща са неизменни. Технологичният напредък променя каналите, които можем да използваме за комуникация. Но не е нужно да разбираш как работи едно SMS съобщение, а да го напишеш разбираемо за някого или група хора. Ако човек е способен да изрази себе си ясно, би могъл да го направи под всякаква форма. Само трябва да е ефективно за канала, който ще използва. Това, което наистина се промени с развитието на дигиталните технолигии е изискването за много повече честност и етика към работещите в областта на ПР. Напрежението върху традиционните медии е голямо, журналистите нямат много време да проверяват историите, те са под пара да запълнят пространството. И голяма част от материалите идват от нас – ПР специалистите. Това означава, че трябва да работим честно, прозрачно и открито.

    Вижте видео с Ричард Лининг, президент на IPRA за 2011
    Нараства ли репутацията и влиянието на професията с употребата на интернет като комуникационен инструмент?
    Нараства, но в негативен смисъл извън нас. Представата на широката публика  е изкривена. Единственият начин да преодолеем това неразбиране е преди да бъдем големи професионалисти, да сме откровени и прозрачни. Не можем да си позволим да се замесим в неясни дейности, правейки неща в интернет, скрити зад дадено съобщение.  Трябва да е ясно, това е маркетингово послание, това е рекламно съобщение или анонимно послание.

    Каква ще бъде 2009 за ПР бизнеса?
    Неизбежно ще има финансови последствия за индустрията. Ако маркетинговите бюджети и приходите падат, подходът трябва да се преосмисли внимателно. Много от персонала, който не е необходим, ще бъде редуциран. Разбира се, пак ще има нужда от ПР, защото аз вярвам, че ние имаме важна роля в укрепването на това, което е нарушено най-много в ситуацията, доверието - доверието между банките и клиентите им, меджу гражданите и управлението. Нашата голяма роля е в изграждането на това доверие. Друг аспект на работата в условията на криза е, че ние трябва да сме готови да оправдаем парите, похарчени за ПР и да докажем, че сме постигнали нещо. Това е добра платформа за бъдещето на индустрията.

    Вижте видео с Ричард Лининг, президент на IPRA за 2011
    Мислите ли, че парите инвестирани в ПР ще бъдат повече във време на криза?
    Мисля, че неизбежно ще бъдат по-малко и трябва да сме много по-отчетни. Когато всички разходи се свиват, е трудно да се каже ние ще харчим повече за ПР, макар че често ПР-ът е най-евтиното решение, което води до същия резултат. И това е възможност за нас да  демонстрираме, че инвестирайки в ПР, клиентите ще достигнат този резултат. След това трябва да докажем, че сме го постигнали.

    Каква трябва да бъде интернет комуникацията в криза?
    Интернет е силен инструмент във време на криза, защото можеш да изпратиш съобщение веднага до много хора. Не е нужно да чакаш журналиста да дойде при теб за интервю и да го разпространи.
    Можеш да използваш най-обикновена камера, да запишеш материал и да го качиш в интернет, да кажеш на хората, че е на тяхно разположение и да получиш обратен отговор. И най-важното за справяне с кризата е, че не бива да се допуска информационен вакуум, защото това поражда спекулации. Колкото повече информация може да се изнесе и колкото по-бързо, толкова по- добре. И интернет е този комуникационен инструмент, който  позволява това да се случи мигновено. Направете интервю с изпълнителния директор на компанията, качете го в youtube.com, сложете изявление на своя сайт, изпратете съобщения до журналистите, които да ги насочват към информацията с линкове.

    Вижте видео с Ричард Лининг, президент на IPRA за 2011
    Има ли война между телевизият и интернет?
    Ако има война, тя е за рекламите. При много от телевизиите цената на рекламите е базирана на броя зрители (рейтинга). Броят на зрителите намалява, но поне е ясно, че има зрителска група, можеш да я дефинираш по географски, полов признак и т.н. Може да кажеш например 5 млн. души гледат тази програма. Проблемът в интернет е, че не можеш да гарантираш обхвата на публиката, която имаш.
    Това, което рекламодателят иска е неговото съобщение да достигне до хора, които са много ясно идентифицирани. И тук е предизвикателството. Има много подходи, които дават информация и спомагат за определяне на аудиторията – поведението на потребителите, начина по който пазаруват и т.н.  Номерът в интернет е твоята аудитория да се идентифицира сама и да можеш да комуникираш с тези хора. Има начини да се направи. Някои потребители спонтанно идват при теб по някаква причина, може би са купили продукт и са дали име и e-mail, отговорили са на въпросник, така можеш да определиш да определиш тяхната таргет група. Има много следи, които хората оставят в интернет, къде са били, колко често ходят там, нещата, които са купили или не са купили. И това позволява много директно да насочим посланието си. Аз живея в Англия близо до река и често има наводнения. Абониран съм за SMS съобщения в случай на разлив. Записан съм за телефонно обаждане за времето, както и ако е необходимо някой от аварийната служба да донесе торби с пясък у дома. Всичко това са ползи от комуникацията за мен като част от определена таргет група.

    Интернет налага ли появата на нов тип ПР услуги?
    Опасността е в появата на стари услуги, опаковани като нови. Ще ви дам пример. Преди няколко години ние говорехме за интранет, е интранетът сега е заменен от вътрешен блогинг. Съществува опасност от преопаковане, за да се продаде продукт. Малко е цинично, но ...

    Свързани новини
    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 15 часа
    ЕК отчете 425 пречки пред европейските фирми на световния пазар
    Протекционистичните мерки нанасят загуби в размер на милиарди евро годишно за европейските предприятия
    преди 16 часа
    България се присъедини към Центъра за киберотбрана на НАТО
    Организацията подкрепя държавите-членки и НАТО с експертиза в областта на киберотбраната в сферата на технологиите, стратегиите, операциите и правото
    преди 18 часа
    Кои са лидерите по инвации в ЕС?
    България продължава да е на дъното, показва ново проучване
    преди 18 часа
    До 2020 у нас ще заработи суперкомпютър
    Той ще бъде най-мощният в Източна Европа, сред първите 10 в Европа и топ 50 в света
    преди 21 часа
    "Есетере България" откри втора дестилерия в Добрич
    Фирмата откри над 50 нови работни места